Vad tycker ni om de här analyserna?

L

loveisis

Vill veta vad ni tycker om vårat hö.
Vi slår två lägdor, så två olika analyssvar.

Per kg/ foder:
nr1
Torrsubstans (ts) 70 %
Råprotein (RP) 76 gram
Smältbart råprotein 49 gram
Omsättningsbar energi 6,9 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 7,0 Kvot
Kalcium (Ca) 1,9 gram
Fosfor (P) 1,0 gram
Magnesium (Mg) 1,2 gram
Kalium (K) 6,3 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,0 Kvot

nr2
Torrsubstans (ts) 71 %
Råprotein (RP) 66 gram
Smältbart råprotein 40 gram
Omsättningsbar energi 7,4 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 5,4 Kvot
Kalcium (Ca) 2,1 gram
Fosfor (P) 1,2 gram
Magnesium (Mg) 1,1 gram
Kalium (K) 11,0 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 1,7 Kvot

Sv: Vad tycker ni om de här analyserna?

har fått värden på hösilaget

smrp 18 g/kg
MJ 6.4 /kg

kvot 2.8

vad säger ni,,,

finns det nån som skulle fodra med detta?

Vill veta vad ni tycker om vårat hö.
Vi slår två lägdor, så två olika analyssvar.

Per kg/ foder:
nr1
Torrsubstans (ts) 70 %
Råprotein (RP) 76 gram
Smältbart råprotein 49 gram
Omsättningsbar energi 6,9 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 7,0 Kvot
Kalcium (Ca) 1,9 gram
Fosfor (P) 1,0 gram
Magnesium (Mg) 1,2 gram
Kalium (K) 6,3 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,0 Kvot

nr2
Torrsubstans (ts) 71 %
Råprotein (RP) 66 gram
Smältbart råprotein 40 gram
Omsättningsbar energi 7,4 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 5,4 Kvot
Kalcium (Ca) 2,1 gram
Fosfor (P) 1,2 gram
Magnesium (Mg) 1,1 gram
Kalium (K) 11,0 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 1,7 Kvot

Torrsubstansen på hö brukar väl ligga runt 84-86% ?

Torrsubstansen på hö brukar väl ligga runt 84-86% ?
Håller med. Jag hoppas att det är plastat. Annars är det alldeles för blött. Ts: Eller låg det på slag när ni tog foderprovet. Ettan är helt okej, tvåan funkar nog helt okej på en lite mer svårfödd häst, men är inte optimalt.

smrp 18 g/kg
MJ 6.4 /kg

kvot 2.8

vad säger ni,,,

Nopp inte en chans!!

Till TS:

Ettan är ju perfekt och tvåan är ju inte alltför avancerad att få till en bra foderstat på. Om man inte har en jätte lättfödd häst då.

smrp 18 g/kg
MJ 6.4 /kg

kvot 2.8

vad säger ni,,,

Jag skulle ta ett nytt prov, det första kan ju ha tagits felaktigt.
Är det nya lika dåligt så har du problem, eller kan du neka att köpa eller tagit eget?

nr 1 låter som ett drömfoder för mig. Rätt kvoter och inte alltför mycket energi. Sånt kan man fodra rejält med utan att de blir för tjocka. Kompletterat med mineraler blir det perfekt. (vill ha!)

smrp 18 g/kg
MJ 6.4 /kg

kvot 2.8

vad säger ni,,,

Såna värden var det på ett hö jag köpte av en grannbonde för flera år sedan. (det var 19 smrp i mitt och samma mj) Jag fick köpa ett hö med bra innehåll av en annan bonde också och fodra med två sorter då. Det går inte att göra en bra foderstat med enbart sånt grovfoder.

Oj självklart är det hösilage och inte hö. Vilka mineraler ska jag komplitera med? Nr 2 behövs det kanske kraftfoder?
Vad för något i så fall?

Du måste ju räkna ut en foderstat innan du vet vad du ska komplettera med. Läs tex Christina Plancks bok om hästens utfodring. Hon förklarar enkelt hur man går tillväga. Ska du kunna använda detta hösilage att fodra med måste du nog köpa ett grovfoder till och ge av båda. Du kan aldrig komma upp i bra kvoter med så proteinfattigt grovfoder.
Att det är silage och inte hö spelar ingen roll i sammanhanget. Det var näringsvärdet jag pratade om.

Nu blandar du nog ihop oss. Jag har ju bra värden på mitt hösilage :-)
Det är ju Ztrike som har dåliga värden.......

Vilka mineraler som passar bäst och hur mycket får du räkna ut. När du har gjort en foderstat tar du MJ x 0.4 för att ta reda på behovet av Kalcium. MJ x 0,3 för att få fram fosforbehovet. Sen tar du de mineralerna som bäst kompletterar din foderstat. (behov av övrida mineraler kan du nog läsa i SLUs häfte eller någon bra foderbok. Det har jag inte i huvudet)

Jag skulle föredra nr 2 då man kan ge lite mer hö på det och sedan enkelt komplettera med lite lucern som är smakligt. Nr 1 skulle jag föredra om jag hade avelsston och yngre unghästar vilket jag inte har för tillfället, och då är nr 2 bättre ridhästhö.

Till en islandshäst som jagantar att du har med tanke på användarnamnet så är nr 1 nästan perfekt vad gäller energi och proteinbalans. Nr 2 skulle med största sannolikhet ge en fet muskelfattig häst eller med tillskott av lucern för att få upp kvoten en ännu fetare häst men utan proteinbrist.

Men är det så mycket energi i nr 2? Tycker en kvot på 5,4 inte borde ge en sån fet häst och muskelfattig?
Vi har både ridhästar och avelsston i stallet. En del på fri tillgång och en del portioneras maten upp.
Vad ska jag ge på nr 2 om de nu inte ska bli för feta. Kan man ge fri tillgång på något hösilage eller tror ni de kommer bli feta?

Jag har islandshästar och ettan hade jag tyckt varit ok till min svårfödde, vill ha lite högre kvot ca 8 till honom men denna hade också funkat med lite luzerntillskott. Till min lättfödde är det för mycket energi hade bara kunnat ge 5 kg och då blir det för lite protein så jag hade fått byta ut ett kilo mot luzern och ts-halten hade blivit för låg också. Tvåan hade varit rena katastrofen till honom. Han hade blivit både muskelfattig och fruktansvärt fet på den, och den hade inte funkat alls till den svårfödde, för låg kvot. Det beror på hur lättfödda hästar du har men tvåan hade jag inte fodrat med om jag kunde välja.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve