Vad tycker ni om att Rida två!?

Q

QuaiRider

Hej!
Jag undrar bara vad ni egentligen tycker om att rida två på en häst?:cool:

Mvh Ida / QuaiRider

Sv: Vad tycker ni om att Rida två!?

Inga problem om hästen klarar det. Vi red mycket tillsammans när vi var mindre. Red då på busiga fjordingar=) Men vi red alltid barbacka.

Klarar hästen det så e de inga problem men kanske inte nått man ska göra varje dag precis;)

OKej :) Ja det är en viktbärande häst och hade inte tänkt göra det varje dag utan bara typ en gång per år kanske :)

Använd sunt förnuft. Ni vet ju vad ni väger, hade ni velat att en person med den vikten red hästen, så visst, inga problem nån gång ibland.

När jag var mindre hade "alla" sommarhäst (jag menar alla som även de som inte red annars med, det var verkligen populärt då) och då tyckte ju alla att det var jätteroligt att rida ihop. Även om de var barn då, kanske 12-13 så vägde en del iaf tunt 40-50 kilo (en del var lite kraftigare också) och det kan jag tycka blir lite väl tufft för en liten tunn C- ponny.
Jag hade aldrig drömt om att sätta upp en vuxen på 100 kilo på de små ponnysarna idag (och tyvärr fanns det inga hästkunniga föräldrar som satte stopp). Men bara för att de var småtjejer som satt på så var det ju inte så farligt.

Ja men min häst är ingen liten ponny, det är ett stort viktbärande varmblod. Jag väger inte så mycket, väger runt 50 kg och den jag ska rida med väger kanske 40 kg (hon är mkt yngre än mig), så jag tror inte det skulle bli något problem!?

Använd sunt förnuft. Ni vet ju vad ni väger, hade ni velat att en person med den vikten red hästen, så visst, inga problem nån gång ibland.

När jag var mindre hade "alla" sommarhäst (jag menar alla som även de som inte red annars med, det var verkligen populärt då) och då tyckte ju alla att det var jätteroligt att rida ihop. Även om de var barn då, kanske 12-13 så vägde en del iaf tunt 40-50 kilo (en del var lite kraftigare också) och det kan jag tycka blir lite väl tufft för en liten tunn C- ponny.
Jag hade aldrig drömt om att sätta upp en vuxen på 100 kilo på de små ponnysarna idag (och tyvärr fanns det inga hästkunniga föräldrar som satte stopp). Men bara för att de var småtjejer som satt på så var det ju inte så farligt.

Ja nån stackars tunn c-ponny reda ju inte vi:angel: Hehe de var stora maffiga fjordisar. Å vi vägde kanske 30-40 kg var... å red oftast ner till sjön å badade. Det e ca 3 km enkel väg. Så några längre turer blev de inte. Men roligt hade vi och ofta trillade vi av!

Men som jag skrev innan till TS. Är hästen kraftigare och viktbärande ser jag inga problem!

Jag tycker inte heller att det är något problem när det gäller större hästar. Vi red också två på fjordingen när vi var mindre, jag har haft med mig en liten tjej framför mig en liten bit på min islänning med.

Hon skrev bara att det var en viktbärande häst, och det är inte mycket att gå på. Det finns viktbärande hästar i alla storlekar, en shettis är också viktbärande (för sin storlek då) så det säger ju inte så mycket om vilken vikt hästen klarar.

Jag skulle nog säg att min är viktbärande, men jag skulle inte sätta upp en till ryttare om det inte var ett väldigt litet barn, dels för att det inte skulle få plats, dels för att det troligtvis skulle bli väldigt tungt för honom, och då är jag ändå lätt.

För att det inte ska bli missförstånd, jag tror absolut inte att det är några problem på den hästen.
Men det kan vara bra att motivera lite, det finns många som tycker kan dem, kan vi och inte tänker själva och då kan det bli lite hur som helst.

När jag var yngre brukade vi också rida två ibland, kul hade vi! :D
Bara hästen trivs med det och att man kanske inte gör det varje dag så ser jag inga problem med det.

Jag och en kompis skrittade ut på min D-ponny barbacka i skogen ett par gånger, förr i tiden :p visserligen vägde vi nog inte mer än 70-80 kg tillsammans.

Var bara försiktig när ni hoppar upp inte alla hästar som gillar att man kommer så långt bak på ryggen. tror inte vikten är några problem men som sagt inte alla hästar som uppskattar att man kommer lite längre bak

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama