vad tycker ni om att använda halsförlängare???

alltidhvit

Trådstartare
håller just nu på att rida igång min ponny efter att ha vilat i någon månad. Men de är så att han är en gammal ridskole ponny så han blir väldigt lätt hård i munnen och vill inte lyssna. Han har också väldigt lätt att han spänner sig och så är han väldigt lätt skrämd och då lyssnar han ännu sämre. Han är just nu inte i så bra kondition och inte så välmusklad men de blir bättre hela tiden. Men de är så att när jag rider så är han väldigt svår att få i form utan han vill mest bara hålla emot, blir jätte hård i munnen och hara spänner halsen rakt fram o är väldigt svår att ställe m,m o han blir då väldigt stötig att sitta på man känner att han ej jobbar rätt.

Men jag testat att rida honom med en halsförälängare "snodd" och med den lyssnar han mycket bättre, de känns som att han slappnar av mera och blir mjuk i munnen och man känner att ryggen jobbar bättre. Brukar använda snodden med ett eggbett för de tycker jag han fungerar bäst på. Men de känns lite fuskigt att använda snodd, att man inte klarar av att rida utan. Men så har jag funderat att om de kan vara bra att använda den tills han blir mera musklad? Tills han orkar bättre av sig själv, eller ska jag bara sluta med den fast den fungerar bra på han?? vad skulle ni gjort??? han är mycket mera avslappnad med snodden så då koncentrerar han sig mera på mig än omgivningen så ridningen blir bättre för oss båda tycker jag. Jag har just nu inte någon tränare men de är på gång att fixas, men under tiden vad skulle ni rekomendera??
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Snodden gör inte att han hittar takt och balans - den bara drar ned huvudet.

Jag håller absolut med om att snodden ofta är en stor hjälp för ryttaren som håller på att lära sig, däremot inte för hästen i någon större utsträckning. Är din häst dessutom stel och omusklad så skulle jag vara försiktig med att "låsa" den med en inspänning.

Skaffa tränare, det är ett tråkigt men självklart svar. :)
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Snodden gör inte att han hittar takt och balans - den bara drar ned huvudet.

Jag håller absolut med om att snodden ofta är en stor hjälp för ryttaren som håller på att lära sig, däremot inte för hästen i någon större utsträckning. Är din häst dessutom stel och omusklad så skulle jag vara försiktig med att "låsa" den med en inspänning.

Skaffa tränare, det är ett tråkigt men självklart svar. :)

:bow::bow::)
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Snodden gör inte att han hittar takt och balans - den bara drar ned huvudet.

Jag håller absolut med om att snodden ofta är en stor hjälp för ryttaren som håller på att lära sig, däremot inte för hästen i någon större utsträckning. Är din häst dessutom stel och omusklad så skulle jag vara försiktig med att "låsa" den med en inspänning.

Skaffa tränare, det är ett tråkigt men självklart svar. :)

Jag håller med och det verkar ju enligt TS vara på gång med tränare. Det är såklart a och o. Men vad tycker ni, kan det inte vara en poäng tills vidare ändå att använda snodden vid ridning på banan i syfte att TS lite lättare ska kunna komma till ridning? Det är ju så lätt att man själv blir spänd och stum när hästen är det och så blir det liksom skit av alltihopa. Om snodden hjälper TS att rida bättre så kanske det i sin tur kan leda till att hästen går bättre. Jag vet inte, utan jag frågar.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jag håller med och det verkar ju enligt TS vara på gång med tränare. Det är såklart a och o. Men vad tycker ni, kan det inte vara en poäng tills vidare ändå att använda snodden vid ridning på banan i syfte att TS lite lättare ska kunna komma till ridning? Det är ju så lätt att man själv blir spänd och stum när hästen är det och så blir det liksom skit av alltihopa. Om snodden hjälper TS att rida bättre så kanske det i sin tur kan leda till att hästen går bättre. Jag vet inte, utan jag frågar.

De är just så jag tänker som du skriver. Jag är på gång att skada en tränare son ska hjälpa mig men de är inte de lättaste när man bor nästan mitt ute i skogen, men de är fixat snart. Jag vet att hästen inte bara ska böja på halsen sen går den bra, utan jag vet att den ska jobba framåt och med baken o ryggen. Men de känns som att när han spänner sig då jobbar han inte alls rätt, och med snodde. Jobbar han kanske inte 100% rätt men han jobbar bättre. Så vad kam var mest "skadligt" egentligen, spänner sig mera utan men då är de Inge fusk med nå hjälpmedel eller använda snodd, där han går mycket bättre men ej helt 100% alltid. Tacksam för svar :)
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Personligen tror jag mer på att arbeta hästen i den formen den själv väljer, och att anpassa övningarna så att de passar det hästen behöver träna på.
Det finns ju massor med saker man kan göra, men det är ju svårt att ge råd utan att se hästen live, vad som passar just er.

Kanske ni kan bara rida ut, klättra och träna kondis tills det är fixat med tränare?
Jag skulle inte be om någon form till att börja med, om hästen håller på att sättas igång och verkar stel, bättre att fokusera på att få den rörlig. Klättra/gå i skogen är ju superbra då, annars kan man lägga bommar/superlåga hinder här och var på ridbanan som man kan använda för att få hästen att tänka på sina ben mer.
Kanske tömkörning eller liknande skulle vara positivt?
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jo de verkar ju jätte bra. Men de är så att jag har ägt han i litenhet två år och han har alltid varit spänd, spelar ingen roll vilken kondition han är i. De är bara när man sätter typ snodden på som han slappnar av lite grann. Vet inte om de beror på att han har gått på ridskola i 6 år där han mest bara gått runt i ridhus. Har tyvärr inte så mycket tränings möjligheter just nu :/ finns bara en gåväg jag kan rida på och en liten ridplan ingen ridbana och de är Väldigt mycket snö så att rida där de inte är plogat går inte just nu. Han är 18 år och han är kollad av vet för inte så länge sen heller. Men har tänkt att de kanske borde vara bra att ta ut någon som kan massera han och kolla igenom han, tänkte om han har någon låsning eller liknade som gör att han spänner sig.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Du gör helt rätt som letar efter tränare.

Jag skulle mer försöka jobba på att muskla upp hästen än att fokusera på huvudets placering. Alltså ingen halsförlängare, den leder bara till att hästen drar ner huvudet och knäpper av.
Eftersom du säger att hästen är hård i munnen, så skulle jag rida den med extremt mjuka händer och använda sätet mer istället. Hittar du en bra tränare så kommer han/hon säkert kunna hjälpa er vidare sen.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jag håller med och det verkar ju enligt TS vara på gång med tränare. Det är såklart a och o. Men vad tycker ni, kan det inte vara en poäng tills vidare ändå att använda snodden vid ridning på banan i syfte att TS lite lättare ska kunna komma till ridning? Det är ju så lätt att man själv blir spänd och stum när hästen är det och så blir det liksom skit av alltihopa. Om snodden hjälper TS att rida bättre så kanske det i sin tur kan leda till att hästen går bättre. Jag vet inte, utan jag frågar.


Snodden gör det garanterat bekvämare för TS - men utan en tränare som står bredvid är jag osäker på om ridningen verkligen förbättras av att rida med den. Snodden hjälper som sagt inte hästen egentligen, snarare hindrar den naturliga rörelsen. TS frågade också om hen skulle ha den för att hästen bör bygga muskler, det kommer hästen inte att göra bara för att snodden är där. :)

En del ridskolor använder snodd periodvis, eller på vissa lektioner / hästar - det kan vara ett bra hjälpmedel. Men då finns utbildad ridlärare med hela tiden och stödjer upp.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jo de verkar ju jätte bra. Men de är så att jag har ägt han i litenhet två år och han har alltid varit spänd, spelar ingen roll vilken kondition han är i. De är bara när man sätter typ snodden på som han slappnar av lite grann. Vet inte om de beror på att han har gått på ridskola i 6 år där han mest bara gått runt i ridhus. Har tyvärr inte så mycket tränings möjligheter just nu :/ finns bara en gåväg jag kan rida på och en liten ridplan ingen ridbana och de är Väldigt mycket snö så att rida där de inte är plogat går inte just nu. Han är 18 år och han är kollad av vet för inte så länge sen heller. Men har tänkt att de kanske borde vara bra att ta ut någon som kan massera han och kolla igenom han, tänkte om han har någon låsning eller liknade som gör att han spänner sig.


Har du haft hästen i två år och han fortfarande är stel och ovillig så behöver du hjälp - Jättebra att du skaffar tränare! :) En häst kan ju ha god spring-rakt-fram-kondition så att säga, men ändå vara stel som en pinne.

Om du tror att han kanske har en låsning ska du absolut inte ha någon inspänning. Då är det bättre att han "kan försvara sig" och avlasta lite grann tills du verkligen vet hur det är med honom.

Det är inte farligt att rida med (en korrekt spänd) halsförlängare ibland på en frisk häst, men jag vill ändå föreslå att du väntar tills tränaren kommer och kan se er som ekipage. Då får du förhoppningsvis konkreta läxor att öva på, och tränaren kan förklara för dig hur du ska tänka när du rider.
 
Senast ändrad:
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Nu kanske jag går lite mot strömmen, men enligt egen erfarenhet så kan en snodd vara super bra. Tänk på att när hästen går i rätt form så ska snodden vara lös, i stort sett hängande. Försök att få en lång och låg form nu i början när du ska bygga muskler. Det är oftast lättare för hästen att balansera upp sig med en låg form än en hög form.
Tänk på att inte använda den för ofta. Ta det några dagar i veckan. Red en häst för ett tag sen som var omöjlig i början att gå rätt. Men startade man dagen med en snodd och red med den i några min så gick han mycket bättre resten av passet. Använde den på unghästen (4 år i år) när gångarterna satt. Hon gick med huvudet högt och jag tröttnade. Hon förstod helt enkelt inte vad jag menade så jag testade ett kort ridpass med snodden. Efter det har jag inte behövt den alls. Hon fattade direkt vad jag menade och hon arbetar rätt. Man känner sån skillnad på när hästen har rumpan efter sig som när den går under sig med bakbenen och bär upp ryggen. Hon känns nästan 10 cm högre när hon arbetar rätt än när hon tex går på lång tygel i skritt.

Rider du utan och hästen går med huvudet högt kommer den att sätta fel muskler. Bland annat i underhalsen och den är skit svår att bli av med. Är även svårare att bygga rygg muskler i en så hög form.

Så mitt råd, efter att hästen är kollade av ET så det inte är någon låsning, är att rid med snodd några gånger i veckan men den måste vara löst spänd. När du börjar märka lite skillnad de gånger du rider utan så ta bort snodden helt. Du kan ju även testa att börja dagen med snodd och sedan ta bort den. Kan funka det med.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Fast du har ju ett lydnads problem, med att han spänner sig och så vidare, och med snodden så forcerar du det bara. Ta tag i det egentliga problemet, som inte består av muskler och kondition, utan av disciplin och lydnad.
Klarar du inte av att rida din häst i en låg form? ALLA sunda, rätt ridna hästar ska kunna gå avslappnade i en låg form.
Du skriver själv att han är en gammal ridskole häst men det ursäktar ingenting.
Hjälptyglar är för hjälplösa, eller riktigt riktigt riktigt duktiga tränare/ryttare som vet vad dom gör och inga där emellan.

Skaffa en tränare som hjälper dig att LÖSA problem istället för att KRING GÅ dem, som du gör med en snodd i detta läget.

Förutsätter att hästen är kollad och UA'd.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Har du haft hästen i två år och han fortfarande är stel och ovillig så behöver du hjälp - Jättebra att du skaffar tränare! :) En häst kan ju ha god spring-rakt-fram-kondition så att säga, men ändå vara stel som en pinne.

Om du tror att han kanske har en låsning ska du absolut inte ha någon inspänning. Då är det bättre att han "kan försvara sig" och avlasta lite grann tills du verkligen vet hur det är med honom.

Det är inte farligt att rida med (en korrekt spänd) halsförlängare ibland på en frisk häst, men jag vill ändå föreslå att du väntar tills tränaren kommer och kan se er som ekipage. Då får du förhoppningsvis konkreta läxor att öva på, och tränaren kan förklara för dig hur du ska tänka när du rider.

jo jag har haft han så länge utan att ha kommit nånstans. han har vart skadad mugg, lymfangit m,m och luftvägsinfektion i somras,höstas o sen har jag op mig nu i höstas och inte kunnat rida så de är mest pga de vi inte har tränat. jag tror inte egetntligen att han har någon låsning och han är frisk bra i bennen kollad av vet för inte så länge sen. jag bor typ mitt på landet så de är svårt att få tag i tränare, massör m,m. men jag har bestämt att jag ska skita i snodden och bara rida ute tills jag kan börja träna mera till våren. underlaget är så dåligt och finns ej tillgång till bana före snön smälter ändå.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Fast du har ju ett lydnads problem, med att han spänner sig och så vidare, och med snodden så forcerar du det bara. Ta tag i det egentliga problemet, som inte består av muskler och kondition, utan av disciplin och lydnad.
Klarar du inte av att rida din häst i en låg form? ALLA sunda, rätt ridna hästar ska kunna gå avslappnade i en låg form.
Du skriver själv att han är en gammal ridskole häst men det ursäktar ingenting.
Hjälptyglar är för hjälplösa, eller riktigt riktigt riktigt duktiga tränare/ryttare som vet vad dom gör och inga där emellan.

Skaffa en tränare som hjälper dig att LÖSA problem istället för att KRING GÅ dem, som du gör med en snodd i detta läget.

Förutsätter att hästen är kollad och UA'd.

nej jag klarar inte av att rida han i en låg form, han är frisk men han har svårt att slappna av, när han är avslappnad då går de men som de är nu så går de inte. han är en gammal ridskole häst och han har inte varit rätt riden på flera år, jag har inte kunnat rida han reglbundet pga skador o att jag själv inte har kunnat rida så de har aldrig blivit av att börja träna för någon. han är en ponny som vill göra så lite som möjligt och så enkelt ska de va så han vill helst slippa undan. de är jätte svårt att rida en häst som är inte världens arbetsvilliga ponny, som spänner sig och är rädd o nervös för allt. men ska bara rida ute nu o sen tar jag tag i träningen senare mot våren så får jag se hur de går. om han inte blir någon dressyr häst så låt de va så.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jag tror att det blir jättebra.

Ha det trevligt med din häst, och berätta hur det går efter att du fått en tränare som kan hjälpa er på plats. :)
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jag tänker att det nog inte är så dumt att ut och gå tillsammans med hästen, man får bra träning för den egna kroppen på köpet. Då får hästen en chans att bygga upp sig lite, för han har antaglien massa spänningar i hela kroppen, och om man sitter på då finns det risk att det bara blir ännu värre. Får hästen röra på sig över stock och sten, utan ryttare så finns det goda chanser att det släpper lite bättre. Sen är det bra att kolla sadeln så att den inte trycker eller på annat sätt är obehagling, när man väl skall rida.
Bra att du skaffar tränare!
Lycka till :)
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Sadeln och allt är kollad så den passar. De finns bara en enda väg att gå och rida på just nu, de är en gåväg just bredvid stora vägen. Allt annat är under snö. Idag när jag red så var han väldigt nervös och rädd, han har vart de ett tag nu och de blir bara värre hela tiden och jag vet inte vad jag ska göra åt de. Tror han är rädd för alla lastbilar och bilar som kör just bredvid gåvägen, när jag börja rida igång han var han inte så här nervös och rädd men han har blivit skrämd flera gånger av mest lastbilar nu sista tiden så jag tror de beror på de n del alla fall. Han blir bara hispigare hela tiden, lastbilarna jag möter kör inte sakta så han blir bara mer rädd för varje möte vi får. Är så less så idag bestämde jag mig för att låna ut Han på foder till en ridskola. Han har stått där tidigare i våras, fast då inte som ridakole ponny. Han verkar trivas bäst på större stall så då får han flytta, orkar inte rida mera när varje ridtur är så som d är nu
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Ska du använda någon hjälptygel så tycker jag chambon är bättre än snodd
eftersom den inte låser fast hästen lika mycket. Den är lättare att reglera så hästen inte bara går och drar in nosen i bringan. Dock används den väl mestadels till jobb från marken.

Variera ridningen med tömkörning för att stärka ryggen är bra också.
Bomarbete för att få hästen att söka sig framåt neråt, cavaletti osv. Gymnastikhoppning är också bra liksom klättring och att ge sig ut offroad i skogen.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Klarar du inte av att rida din häst i en låg form? ALLA sunda, rätt ridna hästar ska kunna gå avslappnade i en låg form.
Du skriver själv att han är en gammal ridskole häst men det ursäktar ingenting.
Hjälptyglar är för hjälplösa, eller riktigt riktigt riktigt duktiga tränare/ryttare som vet vad dom gör och inga där emellan.
delvis knapplån

Tycker faktiskt att du är lite väl hård. Att det är en gammal ridskolehäst är väl en klassisk anledning till att hästen kan ha svårt att hitta en avslappnande och låg form. Speciellt med tanke på att många ridskolor inte lär ut tillräckligt bra grundridning innan ryttarna ska prova sig på alla möjliga övningar och rörelser, och därigenom blir hästens form lidande.
Jag kan inte påstå att jag är något större fan av hjälptyglar, men jag tycker samtidigt inte att det är fel att testa en löst spänd gummisnodd om det kan hjälpa hästen att lugna ner sig lite och närma sig rätt form, dock under förutsättning att det är någon kunnig som spänner in (verkar som att ts har långt avstånd till tränare m.m. så det kanske säger emot sig själv då..).
Håller med dig i övrigt om att få hjälp av en tränare som kan lösa problemet, men tycker nog inte att det är helt fel att testa en gummisnodd ifall hästen kanske kan slappna av lite mer. Det kanske till och med är så att hästen är van att gå inspänd från ridskolan, och även om det självklart inte är en bra lösning att spänna in en redan spänd häst så kanske det i det här fallet faktiskt får motsatt effekt pga tidigare befästna beteende (snodd på = slappna av och lyssna).
Jag kommer ihåg en häst jag lärde mig rida, som alltid gick inspänd från just en ridskola. Red den med gummisnodd så som den var lärd, tog man av den gick det åt helvete. Efter några månaders ridning under uppsikt av en mycket bra tränare (som jag än idag rider för men på en helt annan nivå) hade jag lärt mig hur hästen fungerade och vart knapparna satt, vi plockade av gummisnodden och allt gick precis lika bra utan, om inte bättre. Men jag hade aldrig hittat dit om det inte vore för att låta hästen gå med snodden som den var van vid sedan tidigare.
Vet såklart inte om ts häst passar in under detta, och menar självklart inte att det är den optimala lösningen, men jag vet flera det har funkat för.
Jag misstänker att jag kommer få fruktansvärt mycket skit för det här inlägget eftersom många är otroligt negativt inställda till hjälptyglar, och jag håller absolut med i att dessa egentligen att bara ska användas av mycket kunniga ryttare. Men ibland finns det undantag som bekräftar huvudregeln...

Och precis som Mirre säger är det bra att variera ridningen med sånt som naturligt får hästen att söka sig nedåt, såsom cavaletti och ridning i oregelbunden terräng m.m.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp