Vad tycker ni jag ska kleta på hans ben?

S

smultronglass

Nu har jag letat och letat och inte riktigt hittat de jag söker.

Såhär ligger de till:

Jag och lite annat stallfolk diskuterade liniment, kyllera, kylgel o.s.v. sen började vi komma in på min gammling som rids rätt hårt ändå för att vara 23 år, tävlas lite fortfarande i dressyr och någon enstaka i hoppning.

Jag lindar alltid hans ben på natten då han inte står på bete för att förhindra de galler han brukar få om han står still ett tag, särskilt på vinterhalvåret.

Jag har fått tips på att kyla hans ben och linimentera och allt möjligt som jag ska kleta på.

Nu när vi diskuterade så kom vi först fram till att jag skulle linementera EFTER varje ridpass.
Sen blev vi entill i diskussionen och hon sa att man linimenterar FÖRE varje ridpass, men om de är så hjälper de mot gallor då med?

Sen har jag läst på buke att kyllera är väldigt bra, de har jag ingen erfarenhet alls av.
Jag rider han mest på kvällarna efter skolan förutom vissa helger då jag rider på dagen.

Nu har ni lite grund att utgå ifrån vad tror ni är bäst för min ponny?

23 år, lite gallig och rids rätt hårt vissa dagar och jag lindar som sagt hans ben på natten

/Smultron

Sv: Vad tycker ni jag ska kleta på hans ben?

Jag tycker du ska låta bli att kleta på än det ena o än det andra...

Fortsätt att ha honom lindad på natten och tycker du att han fått gå ett hårdare pass så kyl benen med kallt vatten 5-10 min eller med kylbalsam direkt efteråt. Väntar du längre än 10-15 minuter efter avslutat pass så ger det inte mycket att kyla OM du inte SER att det är en skada på gång.

Någon gång ibland (var 2-3:e vecka) kan det vara bra med ett tredagars liniment (t ex Speedway, Leg Paint) som du borstar in tre dagar på raken med bandage utanpå.

Mer ska inte behövas. Varken du eller din häst tjänar något speciellt på att du kletar in benen... de som tjänar mest på det är de som säljer.

Är de något spec. "tredagars" liniment eller går de bra med "vilket som hellst" ska nämnligen beställa från hästshopen.se och och undrar om de finns något bra där som dus kulle rekomendera?
Sen såg jag att de fanns en Ice gel är de alltså som kylbalsam? Han inte tillgång till nån bra slang att spola benen med just nu. Särskilt inte på vintern.

Är de något spec. "tredagars" liniment eller går de bra med "vilket som hellst" ska nämnligen beställa från hästshopen.se och och undrar om de finns något bra där som dus kulle rekomendera?
Sen såg jag att de fanns en Ice gel är de alltså som kylbalsam? Han inte tillgång till nån bra slang att spola benen med just nu. Särskilt inte på vintern.

Leg Paint är ett tredagarsliniment. Detta borstar du in lätt med en linimentborste eller tandborste och bandagerar sedan. Upprepa varje kväll (eller morgon och kväll om du vill) 3 dagar på rad för bästa effekt.
Ice gel är en kylgele som du stryker på direkt efter träningspass. Då ska du inte bandagera efteråt.

På hästar med väldigt känslig hud kan det uppstå hudflagor, ungefär som när man solat för mycket...:smirk: Detta är ingen fara däremot om hästen ser ut att ha ont bör du givetvis avbryta behandlingen.
Om hästen har väldigt mycket hår på benen är det bästa att man klipper dem, eller så får man gnugga lite mer så linimentet verkligen kommer in i huden.

En följdfråga... I ridsport sod det att kylande ska följas av värmande. Så om jag har på isbalsam på kvällen kan jag då uppepå det ha på arnikaliniment på morgonen? Eler kanske redan efter ett par timmar på kvällen? Eller måste jag tvätta bort isbalsamet först?

En följdfråga... I ridsport sod det att kylande ska följas av värmande. Så om jag har på isbalsam på kvällen kan jag då uppepå det ha på arnikaliniment på morgonen? Eler kanske redan efter ett par timmar på kvällen? Eller måste jag tvätta bort isbalsamet först?

Arnikaliniment är så milt så det går bra. Men du kan lika gärna byta ut isbalsamet mot arnikan direkt. Båda fungerar sammandragande på blodkärlen även om arnikan hjälper till att öka blodcirkulationen medan kylan minskar.

Jag använder arnika varja dag men isbalsam bara de dagar hon gått hårt eller på hårt underlag... Vilket blir rätt ofta just nu då vår paddock är på tok för hård och ridhusen har nytt underlag som inte satt sej och är oridbart just nu...

Jag använder Blue Lotion just för att få den effekten. Det kyler först, och värmer sedan. Inga bandage.

Vill jag ha mer 'ordentlig' effekt så isbalsam eller kyllera, och sen BoT när jag vill ha värmen.

Har köpt kyldamasker från h**ks som jag bara :love:. eftersom amn fäster dem med karorreband kan man låta dem sitta på medan man gör iordning hästen efter träning, kyller jätte bra (särskilt på hästar med lite rejäla ben, finns säkert andra modeller som passar tunna ben bättre). Låter dessa sitta på mellan 30min till 1h, sedan lindar jag för natten. Funkade kanon på travaren jag har hand om... han gick från nästan jämntjocka ben till nästan inga gallor alls!!! Dessutom kommer han direkt fram till mig i hagen (han var mkt svårfångad tidigare) och känns frächare att rida!!! Kyler varje gång jag har snabbjobbat och lindar varje natt. Min egna häst kyler jag bara när han har ansträngt sig t.ex. hoppat, honom lindar jag bara i undantags fall (men han har mkt fina ben).

har tidigare tästat allt från isbalsam och lera till linemänt, utan resultat som änns kommer i närheten av detta! Min nästa ide är att köpa BackOnTrack paddar eftersom de värmer ännu mer än vanliga paddar. Kanske vore nått för din gamling?!

Har använt Blue lition förut men tyckte inte den var så effektiv. Skulle helst vilja göra som du sa och ha isbalsam och sedan BoT efter men står i hyrstall och får då sköta det själv och då blir det en himla massa åkande... Fast det vore ju det bästa...

TS: Sorry, snodde din tråd totalt.

Jo, jag har också funderat på BoT.
Ska bara se till att få fram pengarna först :angel:

Än så länge funkar de helt ok med vanliga paddar, gallorna har gått ned över natten men de tar inte lång tid innan dom kommer tillbaka.
Ska nu börja kyla med Ice gel efter hårt pass och se om de hjälper, han börjar få lite gallor nu då han går på bete med.

Har ingen aning om de är p.g.a. betet eller om de är för att han rids ordentligt igen.

*kl*

Undrar om man måste kyla en hästs ben i förebyggande syfte? Har en 7 årig ponny som har ett ganska hårt träningspass varannan vecka (självklart rids hon ordentligt annars också) som blir totalt tre timmar. Jag rider upp hästen till träningen (1 h) rider dressyrlektion (1h) och rider hem (1h). Ska jag kleta på liniment, linda o dyl eller behövs det överhuvudtaget inte? Räcker det med att hon skrittas fram och av så pass länge?

Har använt Blue lition förut men tyckte inte den var så effektiv. Skulle helst vilja göra som du sa och ha isbalsam och sedan BoT efter men står i hyrstall och får då sköta det själv och då blir det en himla massa åkande... Fast det vore ju det bästa...

TS: Sorry, snodde din tråd totalt.

De är lugnt! ;)
Jag lär mig väl av de du skriver med så :)

Leg Paint är ett tredagarsliniment. Detta borstar du in lätt med en linimentborste eller tandborste och bandagerar sedan. Upprepa varje kväll (eller morgon och kväll om du vill) 3 dagar på rad för bästa effekt.
.

Jag har alltid lärt mig att man absolut INTE ska bandagera efter man har haft Leg paint.:confused::confused:

Hade en ponny för många år sen som jag skule använda det på och då fick man absolut inte bandagera.

Har det blivit ändrat, eller är det ett annat sags Leg paint nu för tiden..??:confused:

Tacksam för svar;)

Till TS jag tycker inte heller man ska hålla på att dutta och kladda på en massa saker i "onödan". Behövs det, ja visst självklart! men annars så håller jag mig ifrån det. Fortsätt du att linda på nätterna och gör som du gör nu..

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid lärt mig att man absolut INTE ska bandagera efter man har haft Leg paint.:confused::confused:

Hade en ponny för många år sen som jag skule använda det på och då fick man absolut inte bandagera.

Har det blivit ändrat, eller är det ett annat sags Leg paint nu för tiden..??:confused:

Tacksam för svar;)

Till TS jag tycker inte heller man ska hålla på att dutta och kladda på en massa saker i "onödan". Behövs det, ja visst självklart! men annars så håller jag mig ifrån det. Fortsätt du att linda på nätterna och gör som du gör nu..

Lycka till!

Ja, jag ville bara höra lite vad andra säger har inte den ekónomin så jag kan köpa vad som hellst.
Han är ju gammal 23 år och rids rätt hårt, han är pigg och fräsch så egentligen borde de inte va ngt att oroasig för, men han är ändå gammal och jag vill vara före skadan.
Sen p.g.a. han gallor.

Håller med de andra, sluta kleta.

Om man inte råkar ha den där tusenlappen över till två par BOT så är ylle ekonomialternativet.
Har du tur kan du hitta försvarets gamla yllefilt på nåt överskottslager. Ja, eller vilken yllefilt som helst, men det måste var 100% ylle. Betalade 90:- för en hel filt, klippte sedan stora rutor, perfekt till att ha som padd.
Helgardera med ett par yllelindor, läs på lappet vad det är för material eller fråga i ridsportsbutiken.

Det är ju värmen man vill åt, och inget material värmer som ylle, även i blött tillstånd.

Tack för tipset! Jag tror vi ska ha massa yllefiltar då pappa har jobbat åt försvaret.

Jag och alla jag känner lindar efter användning med liniment. Oavsett om det är spedway, Leg Paint eller något annat. Dessa liniment är så milda i sig att endast en mycket känslig häst får reaktioner av det. De reaktioner som kan bli är hudflagor. De är inte farliga alls. Många tror att det är frågan om blistring men då lär man nog få doppa benen i dessa liniment...
Skillnaden är ju också att man använder detta i tre dagar på rad, inte mer, och gör detta vid behov. T ex när hästen haft en lite tuffare tävlings/träningsperiod. På en häst som är allmänt sliten kan man med fördel upprepa behandlingen var 2-3 vecka som jag skrev tidigare.
Min erfarenhet av bandage eller inte bandage är att det blir för liten effekt utan och då är det ju lite lönt att ens ha på nåt överhuvudtaget. Dessa liniment ska ju heller inte masseras in utan bara borstas på.

Varför skall du hålla på kleta på massa av kemi, när du inte vet hur reaktionen blir.
Nej du, kyl av honom efter ridpassen med kall vatten. Låt han stå lindad på natten. Dessa saker skadar ingen häst.

Lotta

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam just nu, jag har en islandshäst som är pigg och glad och jobbar på bra, men han har på senare tid (sen lite mer än...
2
Svar
25
· Visningar
2 993
Senast: Draumsyn
·
M
Hästvård Hej, En av mina nordisar har en galla på vänster fram vid kotsenskidan. Han fick den i samband med att vi hade honom utlånad till en...
Svar
2
· Visningar
1 686
Senast: TantEster
·
Hästvård Nu börjar det kännas ganska olustigt med Elviras ben känner jag, så jag skulle vilja svamla av mig lite... Hon är 4 år nu, men redan...
Svar
11
· Visningar
1 290
Senast: mårran
·
M
Hästvård Jag har en D-ponny som tränas varje dag, (inte för hårt!) hon är vältrimmad o fin. Men hennes två bakben är lite svullna och frambenen...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: Myrlilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10