Vad tycker ni att en bra speaker ska säga?

Lotus

Trådstartare
Jag ska vara speaker på våra dressyrtävlingar imorgon och har väldigt lite erfarenhet av bra speakers, tycker de flesta är ganska dåliga och tråkiga på mindre tävlingar.

Vad tycker ni att en bra speaker skall informera om, och hur mycket? jag vill iallfall ge någon slags information innan tävlingarna startar om hur dagen ser ut osv. Något jag absolut bör tänka på?

Tycker ni att det är intressant och passande att beskriva hästen innan startsignalen, härstamning eller stör det framridnignen för mycket?

tar tacksamt emot tips och åsikter, även om det är kort framförhållning.

Sv: Vad tycker ni att en bra speaker ska säga?

På dressyrtävlingar är det trevligt om speakern berättar lite om ekipaget (på hopptävlingar är det ju svårt hinna med)
Vilken klubb de tävlar för, och hästens stam samt ägare.
Sen är det bra puffa lite för serveringen samt kanske även påminna om eventuella säkerhetsregler på ett trevligt och positivt sätt.
Glöm inte eventuella sponsorer till tävlingen.

Nu kommer visserligen mitt svar försent för att du ska ha någon nytta av det, men jag vill ändå skriva att det är viktigt att speakern är påläst vad gäller uttal av hästnamn.
Under årens lopp har jag hört många som stakat sig eller uttalat namnen helt tokigt. Det värsta av allt var det arabiska fullblodet som presenterades som "Trop åcks".:eek::p

Skriver under på det! Min häst heter JJ's Liona Mischief (och uttalas sålunda "djäy djäys Liåona Mistjiif" nånting) brukar bli nån svengelsk version... -"Jii Jiis Leona Miischiif" :crazy:

Fast den bästa var en speaker som hade problem med engelskan. Min presentation blev: "Och här kommer ***** ********** på...................... *lång paus*... Liona. :rofl::angel:

*knapplån*

Blev presenterad som "XXXX YYYY på Ponny" på en tävling en gång. Min häst hette Pontus :)

Jag har lyckats uttala min egen dotters namn fel på en klubbtävling, det slår nog allt :rofl:

Hade en mamma i vårt förra stall som blandade ihop dotterns och hästens namn till som tätt:)

Ibland önskar man att man kunde anmäla sig med uttalet i fonetisk skrift. Dottern muttrar när både hästarnas och klubbens(!) namn kommer feluttalade.

Lite sent nu men...

Tala t y d l i g t. Ofta hör man inte vad speakern säger för att den "pratar som vanligt".

På körtävlingar är det "obligatoriskt" att lämna in en färdig speakertext. Det är inte alltid som speakern använder den men en del är riktigt duktiga och då blir det rätt underhållande för publiken.:)

De flesta arrangörer har färdiga mallar som man fyller i och några uppmuntrar till att själv hitta på vad man vill skriva.

Exempel på frågor kan tex vara:

Kuskens namn, ålder, yrke, har kört sedan, har tävlat antal år, meriter.
Groomens namn, ålder, yrke, har groomat antal år.

Hästen/hästarnas namn, ras, ålder, stam, meriter, tävlat antal år, olater, positiva egenskaper, favoritmat.

Vagn/vagnar + sele, tillverkare.

Ekipagets mål med tävlingen, med säsongen, meriter.
Styrkor, svagheter, därför kommer vi att vinna.

En del fyller i seriöst och en del med glimten i ögat. Ibland kan det bli rätt underhållande att lyssna på.:D

kl

ang att inte uttala namn rätt...

min syster tävlande en ponny vid namn Corita. Uttalades Sorita. Speakern sa Ko-Rita. :o:rofl:

Det kan nog vara bra att hela tiden komma ihåg att speakern är till för allas information och inte bara ryttaren.
Jag var på en hopptävling nyss där speakern hela tiden sa: nn du rider på hästen xx och tävlar för klubben yy.
Som om ryttaren själv inte visste vilken häst den satt på :confused:
Otroligt irriterande att höra detta hela dagen.

kl

Jag har varit ganska flitigt anlitad av klubben som speaker på våra dressyrtävlingar, och faktiskt fått väldigt mycket beröm för det jag gjort :) Jag försöker alltid prata tydligt, det är jätteviktigt. Och inte prata i 190 knyck :p

Jag råkade omnämna ett sto som en valack en gång.. :rofl: Presenterade häst och ryttare, "hästen är en valack, efter ***** och ****..." Sen hördes det lite harklande och jag såg hästens ägare kolla på mig.. Kollade snabbt mina papper, och sa "Nu blev det lite fel, *hästens namn* är såklart ett sto!" :D

För sent för TS men ändå:

- Ta med startnummer när man berättar vilken häst som är inne, till hjälp för andra ryttare och folk som väntar på en specifik häst. Det är inte alltid man memorerat namnet på de x föregående ryttarna, men om speakern säger "nummer 5, stina stensson", så kan man räkna ut ungefär när man ska in om man själv är nummer 10.

- Jag var på en dressyrtävling där speakern efter varje ritt sa "så tackar vi stina stensson för den fina ritten...". Det är helt ok att tacka för ritten, men om ritten verkligen inte var fin (för att hästen studsade, kastade sig och nätt och jämnt kom igenom programmet) blir det väldigt fånigt både att tacka för en fin ritt och att plötsligt utelämna det.

Jag måste tyvärr säga att det finns allt för många tråkiga speakers runt om på tävlingarna, speciellt på dressyrtävlingarna. Det piggar upp mycket med en pigg, glad och skojfrisk speaker och lite musik i högtalarna!

De allra flesta tävlingarna jag har ridit nu på senare tid har de bara sagt mitt namn och hästens namn, på sin höjd kanske vem hästen är efter. Dte är synd för det förbättrar ju inte ryktet om att det är tråkigt att titta på dressyrtävlingar...

Så Dressyrarrangörer: På med MUSIK och hitta en rolig kotte som speaker så ska vi nog se att det blir fler åskådare med :)

till sist på tal om att uttala namn så var jag på en tävling förra helgen där dom prompt vägrade säga hela hästens namn XD Hästen heter Santina af Sire men under hela tävlingen fick hon endast heta Santina ;)

Nu kommer visserligen mitt svar försent för att du ska ha någon nytta av det, men jag vill ändå skriva att det är viktigt att speakern är påläst vad gäller uttal av hästnamn.
Under årens lopp har jag hört många som stakat sig eller uttalat namnen helt tokigt. Det värsta av allt var det arabiska fullblodet som presenterades som "Trop åcks".:eek::p

Jag har vart med om samma sak. Min häst heter Aromatique, kallas Ticka. Inte världens lättaste namn att uttala!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 904
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag sitter här och funderar på vad man anser är en bra sida och en dålig sida. Själv är jag lite allergisk mot exempelvis musik som...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: hestish
·
Distans Jag tycker att diskussionen om prestationsavel som dök upp i en annan tråd är hemskt intressant, även om jag själv inte har något alls...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 196
Senast: devere
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 469
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar