Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

A

Alkemisten

Pratade precis med en kompis som var trött på att alla träningar för både vanliga dressyrtränare och akademiska tränare var så himla dyra. Hon tyckte det var för dyrt att betala 700 per lektion på en clinic...

Vad tycker ni?

Hur mycket har ni betalat för clinics för:

A tränare (levande mästare typ, Philippe karl eller Arthur Kottas)
B tränare (elever till mästare som Nuno Oliveira, Philippe Karl Arthur Kottas mfl)
C tränare (elever till elever av mästare som Nuno Oliveira, Philippe Karl, Arthur Kottas)

Och hur tycker ni att priset stämmer överens med kvaliteten på respektive..

Sv: Vad tycker ni är ett bra pris för en träning!

Alltså, min tränare av typ A tog senast jag red för honom (förra året) 625 kronor/45 minuter för en lektion. Sen fick jag givetvis lägga ut mer pengar i och med att det är en internationell tränare och det kostar med flyg, hotell et c. Men det rena lektionspriset var 625 kr. Rena fyndet tycker jag, eftersom denna tränare är enormt eftersökt och lektionerna extremt givande.

Min gamla tränare, som jag nog hellre hänför till typ B, såg jag nu tar 4950 för en tvådagarskurs. Då verkar det ingå tre halvtimmaspass och fika, men ingen stallplats. Vet dock inte hur mycket som går till omkostnader och hur mycket arrangören stoppar i fickan. Jag tyckte att tränare B var ganska oengagerad och inte värd pengarna. Skulle nog inte ens betala så mycket pengar för tränare A. Eller jo, det skulle jag, om jag hade mycket pengar...

Själv borde jag väl i princip kunna räkna in mig till typ B, om nu enda kriteriet är att man ska vara elev till typ A. Jag kan då säga att jag är extremt mycket billigare än tränare B - och alldeles fantastisk! :rofl:

Min tränare kan nog kallas B, tar 2500 för en helgkurs med tot knappt 1½ h ridning och tre teoripass.

Jag tycker att det är för dyrt. Åker numera som staketryttare, för mindre än en tredjedel av summan(600:-) och känner att jag får ut precis lika mycket, om inte mer.

"A-tränaren" jag har tillgång till tar mer, men det är inte aktuellt för mig att närvara öht längre, är trött på h*ns fasoner.

Jag har i år varit (eller kommer gå) på tre olika tränares helgclinics som ryttare.

En av dem är väl att hänföra till kategori B och de två andra elever (nuvarande eller föredetta) till denna så de är väl då kategori C:p

B kostar 5000kr, vansinnigt dyrt, men värt det som en engångs grej.
C:arna kostar 2000kr, men då har den ena lång resväg som ska bekostas och den andra ingen resväg att bekosta så i praktiken är ju den ena billigare.
Det tycker jag är ett OK pris, men i år har jag bokat upp mig på 6 såna kurser så det blir lite väl mkt pengar....
Båda är bra lärare som har gett mig bra undervisning.

Dessutom har jag en D-tränare (elev till en C) som jag rider för ngn gång då och då, kostar 300kr för 30min. Kanske lite väl dyrt om man jämför med C:arna.

För skojs skull har jag räknat ut vad jag tjänar på mitt jobb och det är knappa 200kr/timme innan skatt, och då är jag rätt välbetald.

Fast på din lön betalar du själv varken moms eller arbetsgivaravgifter. Dra först bort momsen (troligtvis 6%, men ibland 25%) på tränaravgiften och dra sen undan ca 50% till egenavgifter, skatt, pension etc.

Sen får man tänka på att till en lektion eller kurs är arbtestiden mycket mer än de 30 eller 45 min lektionen varar. Det är kontakt innan, inbokande av lektion, förberedelse mentalt för tränaren, ibland efterarbete på olika vis.

Nu skulle jag nog själv inte lägga 5000:- på en kurs med tre lektioner som många andra kan tänka sig att göra för några få lektionsminutrar. Däremot upp till 3000:- kan jag tänka mig att lägga om det är en tränare jag känner ger mig något. Där spelar det inte så stor roll vilken av dessa kategorier de tillhör, utan det handlar snarare om personkemi och kunskap hos tränaren. Det finns många A-tränare jag inte skulle betala ett öre för, och det finns de C-tränare jag skulle kunna tänka mig betala mycket för.

Jag betalar 1000 kr för två halvtimmar + anläggningsavgift på ca 200 kr, endagskurs alltså. Var min tränare befinner sig i A, B eller C vet jag inte. Beror på hur man betraktar dennes kunskaper, utbildning och talang. Det handlar om en riddare i alla fall, som dessutom utbildat andra ryttare till riddarnivå.

Jag tycker i alla fall att det är värt varenda krona, jag lär mig så mycket vid tillfällena och framförallt så får jag en så specifik och anpassad guidning i min och hästens utbildningsväg att jag fortsätter själv hemma av bara farten. :D Sen vid nästa tillfälle så checkar vi av att vi gått rätt väg, och får korrigeringar.

Har tränat för tre olika som nog hör till B även om de enligt mig inte är på samma nivå tränarmässigt (ridmässigt är ju en sak och pedagogik en annan).
1. (var ett par år sen, misstänker att priset kan ha höjts) 750:- för två halvtimmespass + teori, uppstallning/anläggning inräknat men lite beroende på vart kurserna hölls om jag minns rätt.
2. 1100:- inklusive uppstallning/anläggning för två halvtimmespass.
3. 550-600:- inkl. uppstallning/anläggning för två halvtimmespass.

Alla dessa tre tyckte jag faktiskt gav ungefär motsvarande det man la ut, att det faktiskt gav mest att rida för den dyraste tränaren så i längden sparar jag hellre till den dyrare. Säger såklart inte att det alltid är så, men just i det här fallet! ;)

Andra C-tränare har tagit 200-250:-/halvtimme plus ev. reseersättning. Det tycker jag tyvärr inte det är värt för antingen har det inte känts som att det gett ens motsvarande att lägga ut de 200:-orna snarare än att träna hemma själv, eller så har det blivit för mycket att lägga ut i reseersättning/egna transportkostnader i förhållande till vad träningen gett.

Fast på din lön betalar du själv varken moms eller arbetsgivaravgifter. Dra först bort momsen (troligtvis 6%, men ibland 25%) på tränaravgiften och dra sen undan ca 50% till egenavgifter, skatt, pension etc.

Sen får man tänka på att till en lektion eller kurs är arbtestiden mycket mer än de 30 eller 45 min lektionen varar. Det är kontakt innan, inbokande av lektion, förberedelse mentalt för tränaren, ibland efterarbete på olika vis.

Ett exempel: Jag tjänar 200kr/timme på mitt jobb. Dra bort 1/3 så blir det ca 135kr.
Min billigaste instruktör tar 300kr/halvtimme(+reskostnad), alltså 600kr/timme. Ta bort 2/3 så blir det 200kr kvar.
Det är ungefär 150% av min lön.

Och som sagt, det är min billigaste tränare, och jag är inte lågbetald.

En undran, hur många timmar/vecka jobbar din tränare som instruktör? Hur många obetalda timmar/vecka arbetar din tränare med sin egen fortbildning, träning av egna hästar, höskörd osv? Vad kostar det för tränaren att bedriva sin verksamhet?

Jag betraktar kostnaden för min tränare som så att jag betalar för all den kunskap, utbildning, pedagogik osv som tränaren i sin kontakt med mig utnyttjar. Med tanke på vad utbildningen och insatsen, engagemanget är värt så är min träning inte dyr. Dessutom tycker jag att den gedigna kunskap som min tränare innehar ska få löna sig.

Varför ska din tränare inte få tjäna mer pengar än du?

För att få samma lön som mig så måste instruktören lägga 15min per 30min lektion på förberedelser. Det kanske man gör om man har en elev då och då, men knappast om man har en clinic.

Ett annan exempel:
En clinic lö/sö med 8 elever, 3 lektioner/elev + 2-3 teoripass. Eleverna betalar 2000kr = 2000*8=16000 kr för 12 timmars lektioner, 3 timmar teori + restid en halvdag. Säg att man har 3 helgkurser/månad det blir 16*3=48000kr. Efter diverse skatt/avgifter 2/3 blir det 16000kr kvar på 50 timmars jobb. (ungefär)
Det blir då dryga 300kr/timme efter skatt.

Och restid kan man kanske inte räkna in som jobbtid, det är många som pendlar nån timma om dan till sina jobb. Iof så har man 3-6 nätter hemifrån/månad, men det är det också många som har i sina jobb.

Med det här vill jag egentligen inte säga ngt speciellt, bara kul att fundera lite.

Visst får min instruktör tjäna mer än mig. Jag är personligen helt nöjd med min lön, även om mer pengar aldrig är fel....

Hur många obetalda timmar/vecka arbetar din tränare med sin egen fortbildning, träning av egna hästar, höskörd osv?

Det är väl inte riktigt mitt problem om man ska vara krass? Jag har hästar som hobby, inte får jag mer lön för att jag har höskörd och träning? Jobbar en instruktör även när h*n rider sina egna hästar eller mockar sitt stall?

Jag skulle i allra högsta grad räkna in ridning av egna hästar samt deltagande på kurser och utbildningar som en del i instruktörens arbete. Vidareutbildning vill jag kalla det.
Det får man inom de flesta yrken- sen att det råkar vara din hobby som är instruktörens yrke är en annan sak.

/Migo
som absolut ser hanterandet/ridningen av olika hästar som vidareutbildning.

***Knapplån***

De priser ni nämner för helgkurser är väl inklusive anläggningskostnad och annat som tilkommer?
Min tränare, en av riddarna, tar 7000 för en endagskurs med två ridpass. Sen tillkommer 2000 i reseeersättning och 2350 i anläggningskostnad (ridhus, lektionssal, boxar). Summa 11340, delat på 8 ryttare blir det 1417:50.

Om vi bara betalt vad instruktören skulle ha hade det blivit 1125/ryttare.

Om denna instruktör åker ut på en liknande kurs varje vecka, fyra veckor per månad, har h*n en inkomst på 28000 plus 8000 i reseersättning. På denna inkomst ska h*n betala skatt och sociala avgifter. Jag tycker inte att kurspriset är orimligt!

Senast ändrad:

Japp, de priser jag skrivit är allt utom mina egna transportkostnader och ev. medlemsavgifter inkluderat i. Men så brukar det vara rätt så låga kostnader ändå för anläggningsavgifter/uppstallning häromkring lyckligtvis! :)
Vilket såklart är kanon för oss som ska träna och kan lägga max på instruktören istället för massvis med omkringkostnader! :)

Då jag ridit 4-dagars clinics för Philippe Karl har det kostat 550 euro,ca 6000:- för 4 ridpass á 45 min och 3 teorilektioner á 2 tim. Anläggningshyra ingår. Utslaget per lektion blir det ca 1500:-/st eller 2000:-/tim. Japp, dyrt men värt det.

När jag ridit för Perry Wood har jag betalat 5000:- för 3 lektioner á ca 1 tim och 3 teoripass á 1 tim. Det blir 1667:-/tim. Anläggningshyra ingår.

Vanlig dressyrtränare hemma på "byn" som är a-tränare med VM-meriter betalar jag 600:-/45-60 min. Anläggningshyra ingår.

Mina egna elever betalar mig 450:- för en timme (inkl moms och skatt) och jag tror att jag kan räkna in mig nånstans mellan grupp B och C. Vill man dessutom hyra häst kostar det 200:- extra. Rider man en clinic så kostar det 3x450:- om man rider 3 lektioner osv. Det ingår alltid teori. Så jag får jobba ganska många timmar för att få ihop till en clinic för någon av de kända tränarna.
Jag tycker att man får vara villig att betala för den experthjälp man önskar. För min del så räknar jag inte bara vad jag gör under den timmen jag sitter på hästen under ridlektionen utan jag slår ut det på antal månader som jag dessutom tränar hemma på de läxor jag får. Då blir det inte så dyrt (hmm, ett bra sätt att lura sig själv, eller hur:o )
Jag tycker inte att det är värt att åka på en dyr clinic om man inte har grunderna först, då kanske man kan börja rida för någon i grupp C eller B för att sen arbeta sig uppåt. Svårt att tillgodose sig alla dyra kunskaper som "de stora mästarna" har och av respekt så kanske det är roligare för en engelsman, dansk eller fransman att inte behöva åka till Sverige för att ha nybörjarlektioner.

Jag tycker nog ändå att det finns en gräns någonstans. Viss vidareutbildning får man såklart räkna in tex kurser och sånt.
Men en del tycker jag ändå är att räkna som privat verksamhet, även om man råkar syssla med saker som rör yrket. Det blir rätt luddigt dock att försöka precisera den gränsen:crazy:

Men man behöver inte ha egen gård och själv fixa höskörd och allt som kommer till på en gård, utan det går bra att hyra in sig i andras stall och ändå vara instruktör. Man behöver inte heller ha 20 hästar att försörja, utan det räcker med kanske 3-4 för att ha ett par i olika stadier att träna på. Osv.

2000kr kostar det per helg exklusive resor för den ena, samma pris men med resor för den andra.

Men hur svårt är det? :crazy: Sånt där löser ju sig själv.
Tar en tränare för mycket betalt i förhållande vad eleverna är villiga att betala/tycker det är värt, då kommer tränaren tvingas sänka priserna för att få jobba som tränare.
Då tycker jag nästan det är värre åt andra hållet - de som tar för lite betalt och knappt orkar/vill hålla på i längden pga att de inte tjänar något på att hålla träningar/lektioner. Det är svårare för en tränare att se att de tar för lite betalt än tvärtom om de inte inser själv att de skulle kunna ta ut mer. Fast SÅ vanligt känns inte det scenariot, de som verkligen är värda sina pengar brukar vara medvetna på ett ungefär vad de kan ta.

Om jag jämför - en tränare som kom ut och höll lektioner i vårt stall betalade jag bara 60:- att rida för (i grupp). Mer hade jag absolut inte betalat för det, nätt och jämnt att jag tyckte det var värt dessa 60:- med tanke på hur lite hjälp just vi som ekipage fick. Då tycker jag alltså att instruktören hade en bra prissättning trots att den var låg och knappt så denne tjänade på det.
Tränaren som är relativt dyr med strax över 1000:- för en timmes ridning tycker jag på sätt och vis är bra att hon inte tar mindre betalt eftersom det skulle bli mycket större konkurrens om ridplatserna. Jag som tycker det är värt det och (oftast) har råd har då fördel av att man är villig att betala och skulle hellre rida 3-4 gånger per år för denne tränare än 50 gånger per år för en "billig" tränare. jag vet flera som funderat på att testa rida för tränaren ifråga men avstått pga priset, trots det är det inte brist på ekipage på kurserna och även om någon får lämna återbud brukar det gå att fylla upp.

utan det räcker med kanske 3-4 för att ha ett par i olika stadier att träna på.

Det var den mängden hästar jag menade som tränaren kan behöva för sin vidareutbildning. Men vad kostar de hästarna allt som allt? Jag utgår förståss från att min tränare inte har ett annat jobb utan jobbar vitt.

Sen kan du fråga din arbetsgivare vad du egentligen kostar/timme inklusive alla avgifter denne måste betala som du inte ser. Jämför sedan det priset med vad din tränares timlön inklusive resa blir. Det är INTE en särskilt luckrativ branch. Dessutom får väl du både reseersättning och traktamente om du ska arbeta långt från din hemort. Vad får din tränare för ersättning?

Hur kan din utbildning bli din tränares privata verksamhet? Jag anser att visst, alla ekipage ger tränaren mer kunskap vilket torde gagna denna. Men ju fler elever tränaren haft, desto större kunskapsbank och därmed mer värt för mig att anlita den tränaren.

Sen är ju kostnaden marknadsanpassad på gott och ont. Och så länge våra tränare ändå har humana priser så ska man vara glad tycker jag. Eller så får man rida så sällan att man kan spara emellan tillfällena.

Om man inte bortser från kostnaderna utan den rena vinsten/inkomsten så att säga så brukar man väl säga att en tredjedel av lönen går till arbetaren och två tredjedelar till skatt/pension/sociala avgifter och allt vad det heter.?
Men som sagt, jag tycker eg. det är irrelevant.
Varför skulle man inte få tjäna pengar på sitt nöje? Kan man tjäna pengar så ska man göra det tycker jag, och som sagt så är det ju marknaden och ens egen kunskapsnivå som styr huruvida man lyckas med det eller inte.

Vi hästägare/svenskar verkar väldigt insnöade på att man inte ska tjäna pengar. Och framförallt inte på sånt som har med hästar att göra! :crazy: Medans det inom andra branscher/iandra länder är mer självklart att ett företag (vilket det blir om man jobbar vitt som tränare) alltid drivs i vinstsyfte. Och ju mer pengar som genereras, desto mer framgångsrikt företag. En annan annars given sak är att har man kunskap och idéer så belönas det med mer lön/mer vinst.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 371
Senast: Lo_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama