Vad tycker du?

A

amandy

Behöver lite råd o diskussioner,, Har alltid fått lära mig att rida en häst med mjuk, följsam hand men endå en relativt stadig yttertygel, iallafall, började nyligen för en ny tränare, hennes filosofi går ut på att man ska ha massor i handen och inte vara speciellt följsam, hon anser att det är bättre att ha en stilla, och väääldigt stadig hand, än att ha en elastisk hand med många eftergifter.. hrm.. det blir en konflikt med mig själv då jag känner att hästen bler stel i munnen och tung, men samtidigt rör sig mer balanserat och vilar mer på steget.. knepigt, håller med till 100% om hennes andra tankar på ridstil men just detta känns lixom fel. och det handlar inte om att han inte kan bära sig så att jag måste ge mer stöd i början.. hrm, ngn att diskutera med?

Sv: Vad tycker du?

Jag har testat båda metoderna på min häst och ser både för och nackdelar med dem båda. Från början red jag med en mjuk och följsam hand för att efter en stund när vi kommit framåt i utvecklingen gå över till en stabil men något stum hand. Det kändes mycket stabilare att rida med den stummare handen då det kändes mer när man red; hästen jobbade mer och tydligare. Dock började han att protestera efter några månader och jag gick tillbaks till den mjukare metoden. Hästen trivs mycket bättre nu, och även om det känns lite ostabilt ibland så är känslan man får när hästen arbetar korrekt mycket bättre med den mjuka metoden än den stumma.

Jag använder mig inte av stum hand men inte heller av så som du uttrycker det, följsam, hand. Jag rider med mjuk hand och hästen får eftergifter på innertygeln när den är eftergiven. Skulle aldrig rida med stum hand då jag är alldeles för mjuk ryttare för det. Men jag anser att om man rider med många små eftergifter "tappar" man det man arbetat sig fram till och hästen blir orolig i munnen och tappar balansen. Jag har blivit lärd så att man hela tiden ska ha en stadig yttertygel för det är den som "håller ihop" hästen. Innertygeln och innerskänkeln lösgör i samverkan med yttertygeln.

Hmm, nu talar jag enbart för mig själv och hur jag rider. Kan enbart utgå från mig själv och mina tränare och för alla oss funkar detta sätt att rida alldeles utmärkt!

menas de inte mer så att man ska ha en stabil hand, alltså inte ge efter hela tiden, men stum hand har ja aldrig hört att man ska ha.

ja har de problemet att ja gärna vill ge efter för mycke och berömma osv när man inte ska..eller när de inte behövs..

för när ja har för mjuk hand..eller hur man ska säga..mjuk är den endå..så får inte hästen ett jämt stöd, då blir de liksom lite mer hackit i bjudningen..eller hur man ska förklara de.

däremot när jag har en stabil hand..som är där den är..konstant..då blir min häst mer trygg och vågar ta för sej mer vilket gör att han får mycke bättre gång.
men handen är ju fortfarande mjuk..inte stum..men stabil.

Jag använder mig inte av stum hand men inte heller av så som du uttrycker det, följsam, hand. Jag rider med mjuk hand och hästen får eftergifter på innertygeln när den är eftergiven. Skulle aldrig rida med stum hand då jag är alldeles för mjuk ryttare för det. Men jag anser att om man rider med många små eftergifter "tappar" man det man arbetat sig fram till och hästen blir orolig i munnen och tappar balansen. Jag har blivit lärd så att man hela tiden ska ha en stadig yttertygel för det är den som "håller ihop" hästen. Innertygeln och innerskänkeln lösgör i samverkan med yttertygeln.

Hmm, nu talar jag enbart för mig själv och hur jag rider. Kan enbart utgå från mig själv och mina tränare och för alla oss funkar detta sätt att rida alldeles utmärkt!

Ovanstående skulle jag vilja säga är min grundfilosofi också. Handen hålls stilla på sin plats med en lätt kontakt med munnen - stöd men inte motstånd. "Eftergift" och "förhållning" är för mig en fråga om att krama ihop handen lite hårdare resp. slappna av, inte att handen flyttar sig från sin position och antingen tar ett tag bakåt eller tappar kontakten helt med munnen. (Pratar nu om hyfsat utbildade hästar, unghästar eller hästar med bristande utbildning kan ibland kräva lite större, tydligare rörelser.)

Verkar som om många tror att glapptygel är detsamma som "mjuk hand", medan jag tycker det rör sig mer om "ryck och släpp". Föredrar en jämn kontakt, med tygelns vikt i handen och en känning av munnen utan att tygeln verkar bakåtgående. Ber man hästen om lite samling vill jag inte att stödet framtill bara försvinner med jämna mellanrum utan hålls på en jämn nivå.

Har själv också tränat för en tränare som förespråkar en lite hårdare, mer stum kontakt (inte tal om något våldhållande eller så, men lite mer tryck än vad jag vanligtvis använder) med varierande resultat. Filosofin var att man håller emot tills hästen accpeterar, hittar sin form inom "ramen" och ger efter - först då ger man själv efter. En av hästarna (stor, lite sävlig valack med tendens att bli lite långsam i sina stora rörelser) fungerade mycket bra på detta sätt och kom ihop sig bättre. En annan (ett sto med lite "attityd") blev rasande och började lyfta framtill... Min poäng är att man måste ta hänsyn till olika hästars preferenser och prova sig fram på vilket sätt de fungerar bäst. Dock tror jag att de flesta hästar föredrar en mjuk, jämn kontakt framför allt för mycket "röjande" i munnen, även om det är mjuka rörelser.

Är du säker på att du förstått det rätt, tror att du kanske missförstår tränaren och att det denne vill att du ska göra är att ange ramen för hästen, dvs du bestämmer en viss ram, och utanför denna skall hästen ej röra sig, men innanför ramen ger du självklart eftergift. det är stor skillnad på det du tolkat och om tränaren menar som jag tror att h*n menar.

Är du säker på att du förstått det rätt, tror att du kanske missförstår tränaren och att det denne vill att du ska göra är att ange ramen för hästen, dvs du bestämmer en viss ram, och utanför denna skall hästen ej röra sig, men innanför ramen ger du självklart eftergift. det är stor skillnad på det du tolkat och om tränaren menar som jag tror att h*n menar.

Precis min tanke åxå!

Det kan ju kännas lite stumt i början om man har varit för försiktig tidigare, men när eftergiften kommer och man kan mjukna i handen har man ingen stum känsla sen.

Men hey, hörrni.. nu ska spånkoppen uttala sig

Det var just (en del-indridiens iaf) detta jag menade med min tråd "dra och sparka - mellan hand och skänkel"

Jag tror att för många är det just som någon skrev - en "sladdrig" hand med lite glappande tygel är en mjuk.. Jag tappar JÄTTELÄTT men har nu börjat i stället ha en stadig hand som känns jättehård om man jämför.. för jag vill ju vara snäll och ge eeeeeeeeeeefter :angel: (lite överdrivet men dock..)
Tror att när man börjar på något nytt känns det konstigt helt enkelt, för det är ovant. Kanske det är där vissa tror att det handlar om att blådra, vilket det givetvis inte är, men har man inte känt vilken skillnad det är med en fastare hand jämfört med en orolig som ej erbjuder stöd/kontakt så tror jag lätt att det kan upplevas som "hårt".

Min häst gillar en mer fast/stadig ytter och inget mjäkande som jag lätt faller i. Däremot kan jag rida på en glapp inner, men det är en annan sak.

Nu vet jag ju inte heller om det var en stum hand, eller om den "bara" var en mer fast ram för hästen att befinna sig i som din tränare menade.

Så, nu har jag yrat färdigt...

jaaa, de har du kanske rätt i fast grejen e att de känns inte som en stabil hand utan den känns verkligen stum! Kanske sitter de så inpräntat i mig att rida med mindre i handen så de e därför min hjärna protesterar. Har pratat me tränaren om det och ja, hon e envis med att jag ska ha lika mkt på inner som ytter och bara hålla handen stilla.. men, vi får väll se hur de går. kanske bara e jag som måste lära mig den nya tekninken som hon använder sig av. Tack för alla svar! Glad Påsk

Det kan inte vara så att din häst är lite orolig i munnen, t.ex. att hon slänger med huvudet då och då just pga. din mjuka nästan glappande hand? Tränaren kanske istället tycker att du ska ha en stilla och stadig hand som stör mindre i hästens mun?

Det kan inte vara så att din häst är lite orolig i munnen, t.ex. att hon slänger med huvudet då och då just pga. din mjuka nästan glappande hand? Tränaren kanske istället tycker att du ska ha en stilla och stadig hand som stör mindre i hästens mun?

Jo det tror jag också, faktiskt att det kan handla om. Jag rider själv en häst som hatar "mjuk " glappande hand. Stum hand tror jag inte nån förespsråkar :confused: (Men vad vet jag) Däremot still och stadig.

I trav, där hästen inte pendlar med huvudet kan man ha en stilla hand, men den ska inte vara statisk utan LEVANDE.

Det beror lite på hur hästen går- Om den går för högt/ lågt osv.
Målet är att inte dra ihop den o kunna rida med lätt lätt kontakt- där tygeln inte glappar.

njä, han är inte alls orolig i munnen eller slänger med huvudet , han har alltid gått stadigt och mjukt i form och bär sig själv, det är därför det känns så fel att jag ska "bära" upp honom helt plötsligt när jag vet att det inte behövs..

Rider förresten inte med glappande hand, har en mjuk kontakt hela tiden.

Tack för alla svar!

hmm, gå på magkänslan! Vad säger tränaren om varför?
Känns det inte bra ändå så byt tränare!

jag tycker ändå det låter som ett missförstånd om du nu håller med allt annat i tränarens ridfilosofi menar jag.

Skulle ju vara som om man håller med om allt tex Kyra säger men så säger hon bär upp hästen i handen - då faller alla hennes andra teorier direkt.

Jag tror att det handlar om ett missförstånd. Rider också för en dressyrtränare som är benhård med att man ska ha ett rejält sug i handen och inte sitta och "ge och ta" och hala i tygeln och glappa osv. En hand som är STILLA utan att vara hård eller stum är faktiskt mjukare för hästen än en "mjuk" hand som inte är stadig. Anser tränaren, och jag håller med.
Jag ska inte BÄRA hästen, men jag ska ha ett SUG i den framtill. När jag har det får jag mkt bättre koll på hästen, bättre takt, bättre tryck i gången. Helt enkelt bättre koll på hästen och en häst som faktiskt hänger ihop!

Som sagt jag tror att det rör sig om en liten missuppfattning

Nirak

Det finns ju varianter

En fast hand - och hästen lägger sig på den för att ryttaren inte kan få igång bakdelen korrekt.

En fast hand - som är en främre ram till hur öppen hästen får vara i formen och en ryttare som kan få hästen att jobba inom den ramen.

Det är ju skillnad på att vara konsekvent i sin ram - och att stänga hästen framåt pga av oskicklig riding.

I konskevensen kan man ändå vara följsam, men man kan aldrig vara konskevent om man är slapp i sin ram.

När man håller på att lära sig det här kan det kännas mycket i handen, men lösningen är att få igång bakkärran - då blir hästen lättare fram - ju mer bakkärra desto lättare fram.

Trixet är ju att lära sig hantera hästens undanmanövrar - så man inte fastnar i mkt i handen........

Har nu läst en gång till.

Egenligen kan man ju bara gissa - när man inte ser hur det ser ut.

Har tränaren ändat din tygellängd? Din armpossition?

Bara mer kontroll ger ju bättre känsla i början...

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 408
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 431
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2