Jag red ju skogshästar och hobbyridskolehästar - läs envisa ponnies och tossiga arabkorsningar i 15 år innan jag började på ridskolor. Åh gu vad man fick kämpa med alla dessa hästar. Sen har jag utbildat mig på Bollerup och Strömsholm och jobbat i privatstall och på ridskolor. Och INGA hästar har varit så LÄTTA att rida som de privata tävlingshästarna. Ok - ibland har det tagit en stund att anpassa sig till steget och den stunden såg nog inte vacker ut. Men sen - väluppfostrade, lyhörda och mjuka. Det är att bara "åka med". Hålla om, böja lite, rida igenom, lite tempoväxlingar så är det klart.
Till skillnad mot alla ridskolehästars olika fel, stelhet, konstigheter, fixa ideer, överdriven lathet, överdriven hets. Där kan man snacka om att behöva kunna rida - känna var stelheten sitter, anpassa sig, komma åt den utskjutande bogen, lugna ner tempot, få med bakkärran, övertala att man visst kan lämna flocken och hoppa hindret längste ner på ridbanan fast det står en lastbil där. Jag kan ärligt säga att jag har ridit hundratals ridskolehästar och ALDRIG träffat på en enda som jag kunde åka häst på.