Dressyrtjejen_97
Trådstartare
Satt nyss och åt lunch, och tillika tittade ut genom köksfönstret. Som vanligt. Då orten i allmänhet, och kvarteret jag bor i synnerhet, är rätt så inskränkt (och jag också kanske ) blir man ju extra nyfiken när man ser någon/något nytt. Vilket jag gjorde. Såg en flicka, ca. 12 år, med 2 st hundar. Flickan vet jag är hyfsat nyinflyttad, så det var inget konstigt med det. Men hundarna kunde jag bara inte släppa blicken ifrån. Jag är inte jättehundkunnig på något vis, men har ändå sett lite olika raser och har (i mitt tycke) lite grundliga uppfattningar om saker och ting, mer än att hundar behöver mat, vatten och promenader, så att säga. Men dessa hundar, eller ska jag säga lamm i koppel, som jag först trodde det var? Har jag aldrig sett tidigare! Inte bara här, utan överhuvudtaget! Och nej, det var inte pudlar, för pudlar vet jag mycket väl hur de ser ut.
Om jag ska försöka beskriva deras utseende:
Den ena var vit, den andra "ljusbeige/typ sandfärgad?". Hårremmen fluffig/lockig. Lite svårt att uppskatta höjd sådär genom ett fönster, men skulle spontant gissa på kanske +/- 40 cm? Kroppen var liksom "bågformad", men inte svank utan "åt andra hållet". Huvudet var väldigt konvext. Nosen var som en liten svart fläck längst ut på det konvexa huvudet. Ögonen inte jättestora, och mörka. Öronen var rätt så långa, och tillsynes hårlösa/väldigt korthåriga, så när som längst ut där det var runda små hårbollar.
Trots att dessa hundar var ganska så "stora" (iaf i jämförelse med den som höll i kopplen) verkade de väldigt snälla och lugna, och gick snällt på var sida om flickan.
Någon som vet vad det är för ras eller raskorsning på ovanstående? Söta var de lamm-liknande varelserna iaf!
Om jag ska försöka beskriva deras utseende:
Den ena var vit, den andra "ljusbeige/typ sandfärgad?". Hårremmen fluffig/lockig. Lite svårt att uppskatta höjd sådär genom ett fönster, men skulle spontant gissa på kanske +/- 40 cm? Kroppen var liksom "bågformad", men inte svank utan "åt andra hållet". Huvudet var väldigt konvext. Nosen var som en liten svart fläck längst ut på det konvexa huvudet. Ögonen inte jättestora, och mörka. Öronen var rätt så långa, och tillsynes hårlösa/väldigt korthåriga, så när som längst ut där det var runda små hårbollar.
Trots att dessa hundar var ganska så "stora" (iaf i jämförelse med den som höll i kopplen) verkade de väldigt snälla och lugna, och gick snällt på var sida om flickan.
Någon som vet vad det är för ras eller raskorsning på ovanstående? Söta var de lamm-liknande varelserna iaf!