Vad tusan ska man göra?!

C

Crizzie

Skriver under anonymt nick.....

Jag är seriöst trött på detta nu. Hur man än gör blir man nertryckt i skorna. Jag blir så ledsen och upprörd så jag vet inte vad och är på gränsen till att få en riktig ångestattack.

Under flera års tid har det snackats skit, om mig.
Jag flyttade hemifrån när jag var 18, har ahft heltidsjobb sedan den dagen jag fyllde 18 och har således alltid betalat för mig.
Jag har fina hästar som jag dels sparat ihop till och dels tagit lån på banken för att kunna köpa.
Jag har fått jobba mig upp från riktiga skitjobb (jobbade dygnet runt vissa perioder inom vården) till det relativt välbetalda jobbet jag har idag.

MEN i flera års tid har jag fått höra att jag bara får allt av mina föräldrar, att jag aldrig gjort ett vettigt handtag i hela mitt liv, att jag är bortskämd + en massa annat skitsnack.
Jag har försökt att gå rakt på källan och ringa till de personer som snackar skit och fråga vad dom menar och undrar varför dom är så intresserade av min privatekonomi (på ett vänligt och konstruktivt sätt)
Efteråt får jag höra att jag minsann ringde och skällde ut personen ifråga och att jag var riktigt otrevlig. Jag höjde inte ens rösten, utan frågade bara lugnt och stilla varför personen säger sådana saker om mig.
Detta tar aldrig slut, och jag förtjänar verkligen inte det rykte som dom spridit ut om mig. Ett tag brydde jag mig inte alls, men nu känner jag bara att jag inte orkar mer.
Dessa personer har precis lika mycket som jag (om inte mer) om man ser till det materiella, och samma förutsättningar. skillnaden är att jag satsar på kvalitet inte kvantitet, vilket har gjort att jag bara har färre hästar med kvalitet och dessa personer har flera som inte riktigt motsvarar deras förväntningar (dom äger inte hästarna själva utan rider dom åt andra) och då är JAG bortsämd för att jag sparat och lånat för att kunna köpa dom hästarna jag har, som jag äger själv.

svamligt, men ville bara skriva av mig och har ni ngt pepprop eller liknande mottages det tacksamt så jag inte börjar gråta igen.

//C

Sv: Vad tusan ska man göra?!

Jag kan förstå hur du känner dig, det är aldrig kul att någon pratar massa strunt bakom ryggen på en.

Du kan inte byta stall då? Flytta dina hästar till ett med vettigare människor?

Jag skulle faktiskt inte smöra och vara trevlig tillbaka, jag antar att det inte är några människor du är i behov av ändå. Snäs av nästa gång och försvara dig istället. Det enda du egentligen kan göra är att strunta i dessa personer. Det finns alltid människor som vill andra ont, sådant får man nästan lära sig leva med. tyvärr

Småsinta människor finns det gott om så jag säger som incognito, strunta i vad dom säger och var stolt över det du faktiskt har åstadkommit på alldeles egen hand. Det viktigaste är att du vet vad som är sant.

Kramisar!!!

Bli glad när de snackar å istället! Antagligen handlar det om avundsjuka (de får låna fina hästar - du får äga), vissa människor kan helt enkelt inte hantera det. Jag vet att det kan vara svårt, men försök vända det istället. Det är synd om folk som måste trycka ner andra för att höja sig själv :).

Du kan inte förändra andra. Aldrig. MEN du kan påverka dig själv och dina tankar.

Så länge du väljer att göra dig till ett offer kommer andra att behandla dig som ett, d v s de kommer att ge sig på dig för det ger utdelning. Du reagerar.

Det är inte roligt att ge sig på någon som skiter i vilket, som låter folk ha sina åsikter och vet vem de själva är och vad de står för.

Arbeta med dig själv, att lägga energi på andra är bortkastad tid.

Deras bakgrund och anledning till sitt handlande för de ansvara för, det är egentligen inte intressant för dig. Det rör inte dig. De har tagit fel på person. Du vet ju hur det är.

Jaa du.... sånt här folk finns mer eller mindre överallt....
För att svara på din rubrik så tycker jag inte att du ska göra ett skit.
Skit i dom, ödsla inte din tid och energi till att ringa dom!
Ignorera, skaffa mer skinn på näsan och låt det självdö.
Du har ingen som helst anledning att förklara dina val, ekonomi, häst eller något övht.
Jag menar, så småningom om du slutar blåsa liv i elden genom att inte bry dig,
så vad ska dom prata om?
Nej, håll huvudet högt.
Du har inte gjort ngt fel!

Mvh J.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser mig absolut inte som ett offer, jag blir bara så förbaskad. Hur jag än vänder mig har jag rumpan bak sas. jag har försökt igonorera, prata och "angripa" problemet på en gång, men inget hjälper.
När jag har pratat med dessa personer har dom dessutom förnekat alltihop (och ja, jag är helt säker på att snacket kommer från dessa) Så dom står till och med och ljuger mig rakt upp i ansiktet.
Men du har helt rätt, jag har ju ingen skyldighet att redovisa för mitt liv, jag måste lära mig att inte ta åt mig, det har bara pågått så länge och jag känner att jag är på bristningsgränsen när det gäller hur pass mkt kränkning man ska tåla.

Tilläggas skall att inte en enda av dessa personer någonsin har haft ett vanligt heltidsjobb själva, att ha ett jobb är ju tråkigt och framför allt jobbigt :grin:

Jag ska inte sticka under stolen med att jag fick mkt av mamma o pappa när jag var minderårig då jag gick i skolan men vilken 16 åring betalar sitt hästeri helt och hållet själv?, Men speciellt en utav domhär personerna har en liknande uppväxt som jag och har fått exakt lika mkt, men ändå är jag "boven" för jag alltid får allting (enligt dom) och denna stackars personen som aldrig haft ett jobb alltid får kämpa :grin: Vari ligger logiken?

Den svenska jantelagen:D

synd bara att föräldrarna tycker att du är otacksam, men kanske ligger ngt i det:confused: Ibland får man inse att det inte går att diskutera o bara se framåt. Gjort är gjort.

Sköt dig själv o skit i andra är det enda jag kan råda dig till.
För vilka är det som har det sämre:rofl: De vill ju sparka på dig för att de är avundsamma.

Lev med de dina o skit i människor som mår dåligt eller inte har ngt liv.

Sträck på dig o flytta hästarna om du kan.

Jag känner igen det där. Men skillnaden mellan oss är att jag bryr mig inte. Ord kan bara skada så mycket som man själv tillåter. Jag har fått tagit skit för allt jag säger och gör, aldrig är folk nöjda. Men sen har jag mina egna kompisar som gillar mig just för att jag vågar göra som jag vill och står för det jag säger och tycker. Så bara skit i vad folk gör och säger, har dom inget vettigare att göra än att klaga och snacka skit så är det upp till dom. Men vad du än gör, sjunk aldrig till deras nivå!! Tycker du tex att nån har gjort något dåligt så säg det direkt till personen, hör du något rykte så fråga personen i fråga om det stämmer. Gå inte bakom folks ryggar hur mycket skit du än har fått tagit från dom. Det är bara att låta bli att engagera sig så mycket i andra människor som inte är värda det, nog har väl du också annat att tänka på än hur folk beter sig. Men mår du riktigt dåligt av det här och om alla i stallet är sådär, så flytta direkt. Ingen idé att omgärda sig frivilligt av massa negativ energi.

Men jag måste erkänna att jag är lite avis på dig som har heltidsjobb... Jag skulle kunna döda för att få möjligheten att betala för mig själv och min häst! det är mitt mål här i livet :P

Jag blir så ledsen och upprörd så jag vet inte vad och är på gränsen till att få en riktig ångestattack.

Detta tar aldrig slut, och jag förtjänar verkligen inte det rykte som dom spridit ut om mig. Ett tag brydde jag mig inte alls, men nu känner jag bara att jag inte orkar mer.

...så jag inte börjar gråta igen.

Detta är en offerkostym. Du är offer för någon annan som är taskig.

Well, de flesta råkar förr eller senare ut för någon form av förtal, ärekränkning, taskig behandling eller liknande. Frågan är hur man tacklar det.

Jag tycker det vettigaste är att bortse helt från skitsnacket. Kommer det fram via någon man känner, är det kanske intressant att fråga "var har du fått det ifrån, det stämmer ju inte alls". Men i övrigt tycker jag inte det är lönt att lägga tid och enerig på sådan dårskap. Det är ju vad dessa människor är ute efter. Att skapa negativ energi.

Att ta situationen med "tråkigt att de tycker så, det får stå för dem" är ett bättre levnadssätt tycker jag. Jag behåller min stolthet, de får ha sina åsikter. Alla nöjda.

Den svenska jantelagen:D

synd bara att föräldrarna tycker att du är otacksam, men kanske ligger ngt i det:confused: Ibland får man inse att det inte går att diskutera o bara se framåt. Gjort är gjort..
Jag kanske var otydlig, mina föräldrar tycker inte jag är otacksam, tvärtom!
Jag hjälper till hemma hos mamma o pappa så mkt jag kan, och faktiskt, betalat tillbaka varenda krona jag lånat.

Som flera andra påtalat så ligger det avundsjuka bakom. Spela dem inte i händerna, du vet hur landet ligger och folk som betyder något vet säkert åxå det. Så vad dessa personer tycker och tänker är ju helt oviktigt eller hur?

Spotta i nävarna och byt stall, sedan är du stolt över vad du själv lyckats åstakomma och beklaga de som bara står och stampar i livet, helst på andra.

Det kommer alltid att finnas folk som snackar skit om en och vränger och kränger på sanningen, inget att göra åt, bara att slösa energi helt i onödan. Se det för vad det är i stället, så kommer det att kännas mycket bättre! :laugh:

Kicki :laugh:

Det är lätt att säga att man ska skit i vad folk säger, svårare att faktiskt göra det. Har själv varit i en liknande sits, men då var det min häst skitsnacket handlade om, och det är för mig ännu värre än när det handlar om en själv. Jag kan ärligt säga att jag inte klarade av det, avskyr fortfarande människan i fråga och är väldigt öppen med att om denna personen kommer tillbaka till stallet packar jag in min häst i transportet och åker!

Det bästa är ju att försöka skita i skitsnacket, även om det inte är så lätt. Är det för jobbigt får man helt enkelt ta och flytta, det ska vara KUL att vara i stallet.

Strunta i dom!
Som någon annan säger, det är bara pga avundsjuka. Så försök ta det på ett postivt sätt. Fast det är svårt, det förstår jag.

Blev så chockad förut på jobbet, då någon klämde ur sig något om att det var väl mamma eller pappa som betalade hästen jag hade då...
Och då var jag ändå 28 år, har jobbat heltid sen jag slutade gymnasiet.
Blev helt förvånad, och fick väl bara ur mig något om, Varför skulle dom betala han för???? och såg väl ut som ett fån :D
Men jag har alltid fått betala hästeriet själv, förutom ridlektionerna när man var yngre och ridlägrena.
Men då hade man ju ingen chans att tjäna pengar heller :)

Men man ska inte lyssna så mycket på såna människor.
Försök hitta andra att umgås med och rida med!

Aldrig kul att hära sånt! men det är bara att låtsas som om det regnar fastän det är svårt. Du vet ju själv hur det är och det räcker, fast jag vet jag vet , det är jobbigt och svårt! Men kämpa på! :banana::)

Men hur kommer dessa rykten till din kännedom? Om någon vän eller bekant talar om för dig vilka rykten som går om dig, så kan du innan personen ifråga ska börja berätta, säga stopp jag vill inte höra. Försök att inte överhuvudtaget bry dig, och umgås bara med människor som vill dig väl och som är trevliga. Skit i resten. Du har ingen som helst skyldighet att redovisa ditt liv eller dina hästar. Låt de inte ta energi av dig.

Att plocka upp skitsnack som sägs om dig är som att ta upp pilen som missade och sticka den i din kropp.

Det som inte framförs direkt av den person som tycker det en sk. vän - då är det läga att fråga- jamen vad sa DU då? Av det svaret vet du om din vän är din vän!

Var stolt över dig själv och dina hästar för att du är duktig och bra! :love:

Har också fått påståendet "det är väl dina föräldrar som betalar allt förstår jag..." slängt i ansiktet.
Jag svarade något i stil med "du menar såsom dina föräldrar gör när de betalar din medlemsavgift till golfklubben?? Nej, de betalar inte en krona då de menar på att jag är en självständig individ som inte behöver ekonomiska förvaltare...!"
Dumma påståenden får dumma repliker...

Men jag brukar inte bry mig så mycket, dock tycker jag mig se en liknelse mellan en kvinnodominerad arbetsplats och ett stall (inte helt oväntat va??) där kvinnor/tjejer har en förkärlek att systematiskt mobba varandra. Det förstår inte jag och det är kanske därför jag trivs så bra på min mansdominerade arbetsplats. :)

Sånt här är skittråkigt. Det går ju nästan alltid falska rykten ngn gång om de flesta. Jag förstår dig, det är inte alltid så lätt att bara ta, ta och ta.

Jag hade en av mina hästar hos min tränare i vintras/våras i 3,5 månad. Innan dess var jag där och tränade ihop med honom och en annan tränare ca 2 dagar/veckan hela vintern. När jag flyttade hem min häst i början av Juni så skulle även min tränare och hans fru gå skilda vägar.

Jajamen, du kan ju bara tänka dig vad ryktet blev:D :rofl::rofl::rofl:

Tänk på det som moderatorn sa:cool:
Så länge du väljer att göra dig till ett offer kommer andra att behandla dig som ett, d v s de kommer att ge sig på dig för det ger utdelning.

Det kommer alltid att finnas människor som mår dåligt eller inte har ngt eget liv.

Var stolt över dig själv;)

Svarsjukan är större en sexdriften i Sverige, visste du det?
Det berättade mitt försäkringsombud för lite sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 785
Senast: Maoam
·
Fritid Jo det är så att på mitt jobb (vägrestaurang med tillhörande mack belägen i en liten liten ort) så har vi en riktig stammis som är inne...
Svar
15
· Visningar
5 656
Senast: Plantan
·
Kropp & Själ Vad gör man när stora delar av livet känns skit. Egentligen är det främst min jobbsituation som gör det. Jag går runt och är stressad...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama