Vad tusan är det jag har sett?

Stefffie

Trådstartare
När jag cyklade till stallet häromdagen fick jag en otrevlig överraskning. Längs med en 2 km lång grusväg satt det med hyfsat jämna mellanrum, kanske 200 m, 0.8-1 m höga träpinnar. På dessa träpinnar var ett tunnare rep/grovt snöre fäst på något sätt, och i dessa snören hängde kråkor/skator, HÄNGDA!

Någon som vet vad detta handlar om?
Är det någon slags fångstannordning?
Jag har svårt att se hur man skulle få fåglarna o flyga in i snarorna, men det är kanske någon slags annordning som "krackelerar" när fåglarna flyger in i dem? Alternativet är ju att någon skulle tagit döda/infångade fåglar och hängt upp dem, och blotta tanken är ju rent absurd?
Inte kan sådana här metoder vara lagliga? Jag tyckte det var väldigt obehagligt att cykla längst med vägen, och ville först inte tro mina ögon...

Sv: Vad tusan är det jag har sett?

Man gör så för att inga andra fåglar ska komma. Hänger det en död kråka i ett träd så kommer inga andra kråkor dit.

Man gör så för att inga andra fåglar ska komma. Hänger det en död kråka i ett träd så kommer inga andra kråkor dit.

Varför får kråkorna inte vara på en grusväg? :rofl: Kråkor skadar väl ingen?

´Vet du hur sådana fällor fungerar? Alltså, om de har dödat fåglarna o sen hängt upp dem, eller om de fastnat i fällorna på ngt sätt?
inte för att det spelar någon roll egentligen, är lite frågande dock.

Grusvägen går mellan åkrar, och förbi en grisfarm (alla grisar hålls inomhus). Det brukar hålla till en skock skator i närheten av farmen, men jag har aldrig tänkt på att de kan vara oönskade.
Ish. Såg dock två (levande) skator på vägen idag, men iövrigt var det nog ganska fågeltomt.
Är riktigt otrevligt att cykla längs med vägen faktiskt, och jag måste ta den vägen för att komma till stallet..
Har du/nån en aning om hur länge sådana här hängs uppe?

Fy vad hemskt det låter. Usch. Jag visste inte att sådant var tillåtet...

Är inne på Ramonas linje, men den där myten är just en myt.
Har själv observerat en del sådana där försök och insett att det inte funkar. I det här fallet verkar det än mer långsökt, med det avståndet och inget uppenbart att skydda i närheten från fåglar!?
Kan du inte fråga markägaren vad det handlar om?

Jag har svårt att tro att man har lyckats snara skatorna, troligast är nog att någon skjutit dem och sen hängt upp dem.

Förstår att du tycker det ser äckligt ut - lite skräckfilmsvarning över det hela. Dessutom har jag svårt att tro att vilda djur kommer lämna dem ifred så länge.

Nej, jag kan iaf. inte komma på något som man vill skydda från fåglarna. De har ett vindkraftverk på grisfarmen, men jag tror knappast att fåglarna utgör ett problem där. Dessutom har jag cyklat på den här vägen i över tre år, och har aldrig tidigare sett något liknande.
Vet tyvärr inte vem markägaren är, det är inte riktigt i "mina" trakter, men om jag möter någon bonde på någon av gårdarna (finns två större gårdar, och två hus längs med vägen) ska jag fråga om han vet vad det handlar om.

Som jag redan nämnt är det inte alls trevligt, speciellt inte om det inte ens tjänar ett syfte, och jag hoppas innerligt att fåglarna tas ned innan asätarna börjar festa på dem!

Det är som sagt var inte någon fälla. Fåglarana är säkert skjutna och sen upphängda.
Eftersom folk som gör så här inte bryr sig såvärst så får säkert fåglarna hänga tills dom faller i småbitar.

Idag var faktiskt alla pinnar och fåglar borta, enorm lättnad. Dock såg jag en rovfågel med kråkhuvud + snöre och pinne i sina klor, så de verkar inte ha rensat alltförnoga.
Bisarr händelse..
Tack för svaren i tråden, gav mig lite klarhet :)

Måste ju vara grymt äckligt nu sommartid också o,0

Vi har en skjuten kaja hängandes utanför uteboxarna i förebyggande syfte. Jag ställde mig oxå den frågan när jag såg den, men stallägaren sa att de bara torkar ihop och det stämmer ju med de döda fåglar jag sett tidigare. Luktar inget om den, inte vad jag märkt iaf. Syftet med den funkade kanske bättre i början, men nu (efter en instensiv jakt) finns det knappt några kajor kvar. Skönt, med tanke på hur mycket de snaskade ned...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka