vad tror ni?..

fitzy

Trådstartare
köpte för ett tag sen en häst, hbl/paint och har varit iväg på endel clinicar, går hyffsat och jag har inte så höga ambitioner utan hittade en ridstil som jag tycker är urkul, roligt att lära sig nått nytt och träffa nya kompisar, jag har dock då funderat på att lära mig grunderna så mycket som de går på denna häst och sedan ta ett föl på henne med en quarter/paint och sen fortsätta och komma längre med den..detta ligger juh långt fram i tiden men tycker ni att jag är inne på rätt spår?

Sv: vad tror ni?..

Eftersom du verkar vara intresserad av just quarter/paint, och verkar redo att ta dig an ett föl. Är det inte bättre att passa på att lära dig så mycket du kan på hästen du har nu, sen använda pengarna du skulle använt för betäckningen, sälj stoet och köp ett quarter eller paint föl. Har du en renrasig häst kan du ju om du vill senare tävla även på rastävlingar ifall det intresset skulle utveckas. :) Hästar kostar ju lika mycket att hålla vilken ras de än är, och ett quarter/paint föl är inte så dyra längre.

jag har oxå funderat på det..fast en dag kanske lyckan finns på min sida så jag kan ha kvar stoet och köpa ett föl med...hmm dessa hästar är ett bestyr..

jag håller med lillaida.
det är ju otroligt kostsamt att ta fram ett föl. och det går ju inte att komma ifrån att om du har en rasren quarter/paint så finns det betydligt fler tävlingstillfällen!
så om du lär dig på din nuvarande häst och fortfarande senare känner att western verkligen är det du vill syssla med så tycker jag att det är bättre att du då köper ett quarter/paint-föl :)

jo förvisso men att köpa ett föl är juh med kostsamt..mne de finns väll tävlingar som man får tävla med korsningar om man inte är på hög nivå eller?

Jag skulle tro (har aldrig räknat på det) att kostnaden för att föda upp och köpa ett föl är ungefär likvärdiga, (om inte fölet är jättedyrt förstås) skillnaden är snarare att kostnaden för uppfödningen sprids ut under en lång tid. De största kostnaderna för betäckning/inseminering är ju språngavgifterna/inseminering, uppstallning hos hingstägaren/stationen, veterinärkostnader (ultraljud osv.), försäkring (om man vill), sen de mindre löpande kostnaderna är ju merkostnad för foder, bensin för transport till hingst/vet. osv. Har säkert glömt en del, men bara för att nämna några saker. Ett föl kan du köpa från ca: 30000 kr.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle tro (har aldrig räknat på det) att kostnaden för att föda upp och köpa ett föl är ungefär likvärdiga, (om inte fölet är jättedyrt förstås) skillnaden är snarare att kostnaden för uppfödningen sprids ut under en lång tid. De största kostnaderna för betäckning/inseminering är ju språngavgifterna/inseminering, uppstallning hos hingstägaren/stationen, veterinärkostnader (ultraljud osv.), försäkring (om man vill), sen de mindre löpande kostnaderna är ju merkostnad för foder, bensin för transport till hingst/vet. osv. Har säkert glömt en del, men bara för att nämna några saker. Ett föl kan du köpa från ca: 30000 kr.

Har för mig att innan våra äns var födda hade de redan kostat oss ca 15 000 - 20 000 kr...:crazy:

precis som lillaida skriver skulle jag tro att det går rätt så jämnt ut i slutändan vilket som. man tänker ju ofta inte på alla merkostnader som blir när man betäcker och det brukar rulla iväg rätt så bra. en annan aspekt är ju om du i framtiden skulle behöva sälja (antingen fölet du avlat fram eller fölet du köpt) så skulle en renrasig paint/quarter troligtvis ligga högre i värde.

jo det är klart att det finns tävlingar där du kan tävla en korsning men det jag skrev var att "om du har en rasren quarter/paint så finns det betydligt fler tävlingstillfällen".

de kostar juh ungefär lika vilket av det man gör..men om vi nu slutar att prata pengar i alltihop..så tror jag nog att de blir att jag tar ett föl sen iaf!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 827
Senast: Willys
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross