Vad tror ni?

emma-vsm

Trådstartare
Hästen är en valack, 11 år, tävlar i fälttävlan. Han har börjat bete sig konstigt när han hoppar.

Det började för 2 månader sedan, på tävling. Då stod han emot, stannade och lade hela tiden in ett extra galoppsprång innan hindrena, på alla distanser. Både på banhoppningen och i terrängen.
Åkte efter denna tävling och kollade framkotorna på strömsholm (böjprov) men reaktionen var ytterst liten så det blev ingen behandling, bara vila en vecka.

Sedan dess har han gjort på samma sätt nästan varje gång vi hoppar, framförallt på större hinder. Ibland upplever jag på oxrar att han hoppar upp fint, men inte hoppar ut språnget, han landar på bakre bommen. På mindre hinder hoppar han ok.
Han vill i en vanlig kombination ta två galoppsprång istället för ett.
Han har vanligtvis en relativt stor galopp, och bra hoppteknik.

Nu när vi kunnat utesluta att han har ont i framkotorna har jag några andra ideèr om vad det kan vara som är fel.

Kanske kan han på grund av det kraftiga betet, fått mindre blödningar i framhovarna, och därför ömmar? (tendens till fång) Han har varit lite varm längst upp mot kronranden.Ingen puls.

Hovslagaren kommer imorrn, kanske kan han inte se något men iaf.

Och så är det ryggen jag funderar på. Vet. på strömsholm kände ju igenom honom någorlunda, men jag har iallafall bokat equiterapeften som kommer på torsdag.

Det kan ju vara vad som helst, men är det någon som känner igen detta?
Han är alltid positiv till arbete och har tidigare velat hoppa av för stort. Nu kryper han intill...

/Emma
 
Sv: Vad tror ni?

Han kanske känner ett obehag av det lilla som syntes på böjprovet? Eller så kanske det är så att han tröttnat lite på att hoppa?:o Min kompis häst gjorde lika dant nästan, och direkt när hon la ner hoppningen så blev han sitt vanliga jag igen. Lycka till iallfall, och hoppas att du hittar något !!
 
Sv: Vad tror ni?

Jag har också funderat på om han har tröttnat men har kommit fram till att det förmodligen inte är så.
I vilket fall som helst så ska jag utesluta allt fysiskt först.
Någon mer?
 
Sv: Vad tror ni?

Jag känner igen det. Min häst gjorde på samma sätt när han hade hovledsinflammation bf, började krypa intill hindren och ville inte hoppa av stort. Min var lite ryggöm då också, över länden, inget som märktes direkt när jag red men när veterinären kände på ryggen reagerade han. Till saken hör att min häst har väldigt hög smärttröskel och var rejält halt när vi gjorde böjprov, men han hade inte visat särskilt tydligt att han hade ont innan. En sådan häst är jättesvår, men nu har jag lärt mig att "läsa av" honom riktigt bra. Jag hade dock väldigt dåligt samvete lång tid efter hovledsinflammationen upptäcktes eftersom jag tyckte att jag borde ha märkt det tidigare. Min häst blev behandlad 4 ggr i hovlederna innan han vart helt bra. Om han visat sin smärta tydligare (och jag hade varit mera lyhörd för hans signaler ...) så kanske han inte hade behövt bli behandlad så många gånger.

Jag hade nog kollat hästen igen ev. hos en annan klinik om det är möjligt. Du kan ju alltid rådfråga hovslagare och equiterapeut om du ändå ska ta ut dem, men annars hade jag kollat hästen igen. Jag tycker det vore bättre att behandla honom i ett tidigt stadium innan han blir riktigt dålig, men det är min åsikt. Tycker dock det är jättebra att du är så uppmärksam på din hästs reaktioner, det oerhört värdefullt för hästen!
Hoppas att det löser sig till det bästa för er båda! Berätta gärna hur det går.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror ni?

Tack för svaret!

När han böjdes, visade han en liiiten reaktion just när vet. böjde, men var sedan helt ohalt när han travade..
Hovledsinflammation, varför får dom det? Syns det på röntgen eller måste man bedöva leden?

Jag kommer förmodligen åka till kliniken en gång till, lite beroende på vad equi. säger.

Tycker det är svårt dock, då jag inte ännu hittat nån vetrinär som jag känner fullt förtroende för.
 
Sv: Vad tror ni?

Hovledsinflammation kan bero på många olika orsaker, det kan vara en vrickning eller överansträngning, det kan också ha med ridningen att göra, t.ex ridning i för högt tempo på hårt underlag eller att hästen blir riden i en felaktig form, felaktig och alltför sällan utförd skoning/verkning mm mm.

Det syns inte på röntgen, men oftast reagerar hästen lågt vid böjprov. Man brukar bedöva hoven och efter det brukar hästen vara ren. Det kluriga är att det inte går att bedöva enbart hovleden utan även omkringliggande ligament mm bedövas och därför är det svårt att veta om hästens problem sitter i just hovleden.
Som ex. kan jag ta min egen häst som förra sommaren för andra gången (första gången 2002) blev behandlad för hovledsinflammation. Han blev behandlad 2 ggr men han blev inte riktigt bra efter dessa behandlingar. Veterinären begärde då röntgen av strålbenen på båda fram och röntgen visade rätt stora urkalkningar av strålbenet på båda frambenen. Det var därifrån hältan kom inte ifrån hovleden. Alltså är det svårt att diagnostisera varifrån en låg hälta kommer, det kräver en skicklig veterinär med ett öppet sinne.

Hoppas att du fått lite svar på dina funderingar och att jag inte skrämt upp dig för det är verkligen inte min mening!
Jag hoppas att ni hittar vad som är problemet, du verkar ha upptäckt problemet på ett mycket tidigt stadium och det är mycket bra. Det vore intressant om du fortsätter att berätta hur det går för er!
 
Sv: Vad tror ni?

Låter som strålbenen/hovledsinflammation faktiskt. Jag hade kollat dem genom röntgen och genom att sätta på klackar. Men det gör de ju vid kliniken.

Böjprov lågt och sedan bedövning.

Hur är han när du longerar på hårtunderlag??
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni?

Har inte gjort det, förutom på Strömsholm, och där var underlaget inte speciellt hårt. Där visade han iaf inget.

Hovis såg inget konstigt när han skodde idag iallafall.

Imorrn kommer equiterapeften, får se vad hon säger.
 
Sv: Vad tror ni?

Kanske ngn annan typ av inflammation
1 veckas vila var kanske inte tillrackligt
Hur manga graders halta vid bojning

Kan helt plotsligt inte skriva specialtecken....
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni?

Varför bara kollat kotorna? Hästen kan ju ha ont nån mer stanns skulle nog kolla igenom hela hästen
 
Sv: Vad tror ni?

Han var INTE halt öht på böjprovet. MEN han reagerade en aning just i böjningsögonblicket.
 
Sv: Vad tror ni?

Om du läser vad jag skrivit så ska jag naturligtvis söka efter var felet sitter, tills jag hittar det.
När vi åkte till kliniken, hade han bara betett sig så här en enda gång, och enligt mina tränare lät det som kotorna.
Eftersom inget hittades så antog jag att han bara haft en dålig dag, vi kom ju trots allt runt tävlingen godkänt.
Men nu när detta visat sig flera gånger, blir det ev. ett besök till på kliniken. Först ska jag höra vad equiterapeften säger. Hon kollar på honom i em.
 
Sv: Vad tror ni?

Nu har equiterapeften varit och undersökt och förmodligen har jag nu fått reda på orsaken till mina problem.

Han ömmade i ryggen, eller rättare sagt länd, höger sida, korsbensleden samt muskulaturen kring höftbensknölarna.

Ömmade även något på ytliga böjsenan båda fram.

Hon trodde att ömheten i ryggen var grundproblemet och att senorna fått ta stryk genom att han avlastat bak.

Han fick ha på sig magnet-täcke och fick även akupunktur.
Frambenen ska lindas med BoT.

Om 2 veckor kommer hon tillbaka för ytterligare behandling.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp