Vad tror ni?

  • Western
  • Trådstartare Trådstartare *pilturs matte*
  • Startdatum Startdatum
P

*pilturs matte*

Jag har en islandsvalack på 16 år, som jag haft i 2,5 år nu. Han är bara tregångare och jag är ingen islandsryttare så det har varit skogsridning och lättare träning, han var bara grundriden när jag fick honom och jag har tränat honom endel till den grad att han kan sidförande hjälper, och har börjat hitta rätt form allt oftare. Just nu känns det som om han inte tycker att det är ngt skoj och jag bara sitter och bråkar med honom, som försöker sticka eller inte vill gå alls förrän man har övertalat honom. Jag vet att jag inte kommer längre nu utan en tränare, och så fort lite saker ordnat upp sig ska jag börja rida för tränare igen (var ca ett halvår sedan) jag frågar nu er "westernexperter" =) om ni tror att western skulle kunna fungera bra för min häst? det skulle ju isåfall betyda att jag fick lära mig den ridningen från grunden oxå, blir det mkt med både häst och ryttare nybörjare på området? Jag är intresserad av NH och försöker använda det i den graden jag kan i all hantering med min häst, och ahr blivit intresserad av westernridning oxå. Jag vill ge min pålle glädje genom ridningen, vill inte att han ska tycka det är jobbigt att bli riden. i skogen tycker han ju inte det, men han testar mig ofta och är alltid väldigt tittig när vi är ensamma. Kan westernridningen hjälpa honom att få mer förtroende för mig? elelr tycker ni jag ska satsa på en islandstränare och rida dressyr + ta NH kurser tillsammans med honom? ojojoj låångt brev dethär... hoppas ngn orkar svara! tack på förhand! /therese och piltur
 
Sv: Vad tror ni?

ok tack för svar! antar att du menar att jag ska köra på med westernracet? finns det ngra nackdelar?
 
Sv: Vad tror ni?

Jag kan inte se några nackdelar.

Jag vet folk som tränar/tävlar western med både fjordingar o isisar så varför inte. Bägger raserna är ju allroundhästar.

Isisen jag rider är tänkt att tävlas i western såsmåningom, fast idag luffas han mest av mig o gångartstränas av den andra ryttaren.

Jag rider nästan uteslutande på vikthjälper.
 
Sv: Vad tror ni?

oki, vad trevligt =) vad har du för islänning då?
har du westernsadel till honom/henne eftersom du ska tävla? jag undrar hur det skulle gå om jag skulle skaffa westernsadel till min kille, han har enorma bogar =/ enda gången jag lagt en westernsadel på honom tryckte den in fruktansvärt i bogarna,och då var det en korsning mellan fjord/island som brukade ha den.. rejäl en oxå!

har du ridigt klassisk ridning oxå?
 

Liknande trådar

Western Senaste året har jag noterat en oroväckande trend - för hästarna :( - inom westernridningen...överviktiga medelålders (även yngre) män...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 510
Senast: Jannice
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 882
Senast: Em-Jay
·
Western Efter mycket velande så tror jag att det är i denna kategorin som mina frågor hör hemma? Om det inte är så får ni gärna flytta på...
Svar
1
· Visningar
1 395
Senast: danilo
·
Western Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor. Har under en längre tid varit sugen på att prova...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Jagoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp