Vad tror ni om valpar efter dessa? (Golden retriever)

Sv: Vad tror ni om valpar efter dessa? (Golden retriever)

Klart du kan använda utländska hanar och para med svenska tikar och regga valparna. Det gäller däremot att hålla koll på vilka krav som ställs för att det ska fugnera (t ex hälsoprogram och röntgen )

Good to know. :)

typ kl

Det verkar typ som att bara skandinaviska / europeiska hundar har denna vansinnigt ljusa färg, samt några andra länder. Var inne på ett amerikanskt hundforum förut där en hade postat bilder från en utställning. Trådskaparen var icke amerikan och hade således inte fotat amerikanska hundar. En av bilderna föreställde just en "vit" golden retriever. Och det fanns inte en kotte av de andra som svarade i tråden som trodde att det var en golden retriever :angel: Fick komma in och tyvärr förklara läget.

Goldens är verkligen ingen favvoras för mig, men de mörka hundarna är ruggigt mycket finare än de vita :p Hade man exporterat en svensk utst champion hund till USA hade den nog klassats som "pet quality" om man hade försökt ställa ut den :p

Undrar vilken standard uppfödaren läste då - det står så här:

Alla nyanser av guld- och gräddfärg, dock inte röd eller mahognyfärgad.
Endast på bröstet är några få vita hårstrån tillåtna.

Och så ska man läsa hela tråden innan man svarar.....

He he! Och jag skulle kanske själv läst rasstandarden innan jag skrev nåt ;)
Men sedan är det ju i slutänden domarna på utställningarna som dömer, och de dömer som de själva föredrar. Det ser man ju inom andra raser med.....
Rent vita är dom ju heller inte, nån kritvit Golden har jag aldrig sett (än...) men de är bleka, man kanske skulle säga gräddfärgade?

Gräddfärgad... Är ju tekniskt sett vad de är. Som ovispad grädde. Men det är troligtvis inte den ursprungliga meningen att det ska tolkas som just sådan grädde.

Jag läste någonstans på nätet att om en svensk hund paras med en amerikansk hund (båda har stamtavlor från respektive land) så säljs valparna som "blandras" utan stamtavla trots att båda föräldrarna är renrasiga med papper. Men om man reggar en amerikansk import i SKK så kan därmed avkommorna reggas i SKK också? :)

Har ett levande bevis här hemma, amerikansk pappa, norsk mamma, alldeles duglig svensk stamtavla :)

Haha skönt att höra! För jag börjar bli mer och mer förälskad i dem amerikanska Goldens pga deras underbara färg. Så skulle jag hitta en kennel med färgade Goldens som har använt sig av amerikansk reggad hane (är väl mest hanarna som blir importerade över till andra länder för avel?) så kan valparna därmed bli "ordentligt" reggad i SKK. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka