Vad tror ni om h benet

Sv: Vad tror ni om h benet

Jag ser faktiskt bara ett normalt besntäll för föl. Dom är ju som oftast faktiskt småkrokiga. Han föddes väl i förrgår va? Jag tycker du ska avvakta tills han är en vecka iallafall innan du gör en ny bedömning. Bara titta på det varje dag hade jag gjort. Men för detta lilla hade jag inte oroat mig!

I dag är han 1 vecka. Benet ser bättre ut. I dag går han på hoven. Men vinklar ut den i bland scharli schapplin.
Men han står och går och springer som en tok.
Tror ni att det rättar upp sig vinklingen på hoven.
Eller skall man kolla med vet

Ge hästen lite mer tid att få i ordning sina ben efter att ha varit tillknycklad i stomagen ;) Ett par tre veckor kan det ta innan du kan säga hur benställningen är. :cool:

Det du kan göra är kolla med en DUKTIG hovslagare med VANA AV fölkorrigeringar. En del rättar sig spontant (det mesta) men en del behöver hjälp. Och eftersom det gått en vecka nu och du sett förbättring så rättar han sig förhoppningsvis men en erfaren hovslagare ska kunna tala om hur det verkar, dvs om det kan behövas rättas eller ej.

Min dam var väldigt vind och sned överallt i princip vid födseln men det mesta spontanrättade sig fint, dock fick vi korrigera hennes ena bakhov som hon vred ut. Vi började när hon var 8 dagar, och idag är hon fullständigt korrekt i det benet.

Bilder finns på min hemsida. Djur - Waikele - Fotogalleri och sen kan du välja bilder själv, från de mellan nyfödd och några veckor.

http://hem.passagen.se/xyplex

Min gick på kotorna bak när hon föddes. Men är idag helt normal, kanske aningens utåttåad bak bara. En bra hovslagare är A och O när det är något snett.

Okej
Det låter bra. Man blir lite lugnare.
Jag har en mycket duktig hovslagare. Skall prata med honom
Hur länge skall man vänta?

Man brukar, sålänge hästen kan gå på sina ben, avvakta en vecka till att börja med. Ser man ingen spontanförbättring på den veckan är det illa. Om det sker förbättring inom den första veckan så brukar man ge det ett tag till. Men det är det här att som lekman avgöra vad som bör korrigeras eller ej som är svårt och där en erfaren hovslagare är A och O att rådfråga.

Men upp till tre veckor kan du avvakta utan problem. Grejen med föl är att ju tidigare man korrigerar dessto lättare, dock ska man inte korrigera i onödan då man kan få en överkorrigering istället (och motsatt problem). Men det finns en 'deadline', tillväxtzinerna sluter sig i olika tid, och efter det kan man inte korrigera, Man vill i de fall man behöver korrigera göra det när fölen fortfarande är små och vxer fort, då har de lätt att anpassa sig till och ändra sig efter en korrigering etc. Så, man kan avvakta men man ska inte avvakta ALLDELES för länge. Men 3 veckor är absolut ingen fara.

Men eftersom du är osäker så rekommenderar jag dig att låta en erfaren hovslagare med vana av fölkorrigeringar och fölben kika på den lilla =)

Rotterö skrev:
Ingen bra bild .Han står på ojämn gräsmatta.

Han har blivit bättre på denna veckan. Han gick med kotan i marken när han föddes.
Nu går han på hoven. Men lite utåt tåad.
Korigerar hovslagaren sådant på något sätt.
Jag ska nog vänta några dagar till.
http://pg.photos.yahoo.com/ph/lavirco2002/detail?.dir=/7a06&.dnm=3eb3.jpg&.src=ph

Om man korrigerar eller ej beror mycket på HUR hästen är skev, om en tå på en hov pekar utåt så kan det för en lekman se likadant ut oavsett om skevheten sitter i hoven, kotan, hasen etc. Kollade du bilderna på min lilla?

Din bild är svårt att säga något om, kan du ställa på hårt underlag, och ta bilder så man ser mer av benet med? Sen är JAG ingen expert, därför jag rådfrågade experten ang min lillas. Och mycket var ju helt okej och skulle rätta sig själv (och gjorde det), men vänster bak sa ju hovis direkt att den måste vi hjälpa på traven. Så han ser ju sånt jag inte har en susning om. Och det är ju bättre att fråga en gång för mycket än för lite =)

Men några dagar till eller någon vecka till kan du avvakta utan problem =)

Rotterö skrev:

Mitt föl som jag fick förra året var ännu värre. Det har rätat ut sig jättebra. Så med mycket utevistelse så blir det snart bra.

Jag rekommenderar att ta ut hovslagare (inte vet) tidigt. Så snart som möjligt. Det tycker jag att man skall göra på alla föl.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Okej
Jag skall ringahovis för en koll.Han ska få titta på hoven.
Tack alla

Liknande trådar

Hemmet Jag skulle vilja göra en enkel uppfräschning av köket och tänker bland annat på att byta ut nuvarande beslag/knoppar. Vad tror ni...
2
Svar
22
· Visningar
3 118
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 333
Senast: Mia_R
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka