Vad tror ni om detta?

J

Jossesj

Varmblod, travare, 9 år:

* Vid 2 årsåldern åkte han på en gaffelbandsskada, vart frisk, tävlade.
* Vid 5 årsåldern åkte han på samma skada igen, opererades. När han var 7 vart han frisk. Dem skulle tävla han men då skadade han sig i hagen i samma veva, vet dock ej hur eller vad.
* I slutet av sin period som 7 åring vart han frisk igen men stod mest i en stor hage då dem hade fullt upp med unghästarna.
* I april i år vid 9 års ålder startades han igen men fick en mindre känning.
* Har nu sedan Maj i år stått och självläkt i sju månader på sommarbete.
* Frisk nu och ägaren är övertygad om att han håller som ridhäst.

Aldrig riden, men hemskt snäll och mycket körd, tävlad och hanterad.
Kan han bli en hållbar ridhäst?

Sv: Vad tror ni om detta?

Jag tror den kan funka som ridhäst till typ skogsridning och lättare träning. Gaffelbandsblödning uppkommer ju vid hård ansträngning vid träning och tävling.

att en travhäst har känningar vid trav träning tycker inte jag man ska hissa rödflagg direkt för ev ridning. Att träna för trav och att rida är helt olika saker.

jag har själv sålt ett par gammla travhästar med dessa skador och de hästarna har aldrig haft problem med sin gamla "trav-skador" under sina ridhäst år, och en av dessa har dessutom tränats flitigt under sadel.

Dock tycker jag att man informerar nya ägaren om att hästen har haft dessa skador så att nya ägaren kan hålla detta under uppsikt.

Tack så hjärtligt för ett bra svar! Har nämligen funderingar på att ta över just denna häst, får då honom för en liten symbolisk summa.

Kommer av sig självt att gå sakta fram eftersom jag även måste rida in honom, är det endå något jag bör tänka på? Tex hålla mig till hårt underlag eller unvika böjda spår?
Min plan var att börja med longering och lära han tex galopp kommandot osv därifrån.

Är dock ej intresserad av hoppning/ tävling i övrigt utan mer hobbyridning i skog och mark samt förhoppningsvis någon träning då och då.

Nej, jag tror det är lugnt, så länge du tar det försiktigt till en början och hela tiden har kontroll på skadan. ska du börja rida in den själv så kommer det ju gå lugnt till en början ändå...:idea: jag tror det är bra för uppbyggnaden av muskler att longera, men jag personligen är av åsikten att man ska ta det varligt med longering, inte longera för länge, eller för ofta, men det är främst för att det sliter på hästarna. Men som du själv säger, för att befästa galoppen och få hästen stark är det bra med longering.

Ett annat tips är att du tömkör den, det har verkat väldigt uppmjukande på mina travare, det är dock lite svårt att tömköra och vet du inte riktigt hur man gör ska du nog be någon kunnig om råd. Men det är ett väldigt bra komplement till longering och ridning för att mjuka upp travare som ofta blir stela.

men jag kan inte se några hinder i att du skulle ta den som ridhäst, speciellt om du bara mest tänkt ha trevligt i skogen (gud jag blir så glad att någon vill ta hand om en gammal travare!!!:bow:) du ska förstås ändå vet besiktiga den. detta måste du ändå göra för att kunna försäkra den.

Skogshäst? Ja..
Liter mer normal träning? Nej

Jag har hade tidigare ett varmblod på 11 år som haft en senskada, och sedan stått ett år. Satte igång honom efter konstens alla regler och han verkade hålla... Men när jag kom upp i normal träning så fick han lite känningar i senan igen. Ingen kraftig hälta men man kännde när man red att allt inte var som det skulle. Så jag valde att inte pressa honom mer...

Det finns många varmblod som INTE haft några sådana allvarliga skador att få till "symboliska summor!"

Tack för svar!
Med symbolisk summa menade jag ingenting över 50 kr, hehe! :)

Varför skaffa sig problem!!! Hitta en häst utan dennes skadehistoria. Inköpssumman är en engångssumma men sedan kommer kostnaderna. Det kostar lika mycket, om inte mer, att ha denna häst som en frisk. Jag fattar inte varför man tar sig an dessa utslitna travare och ska göra dem till ridhästar:eek: Om du vill rida, även om det "bara" är skogsridning, så köp en RIDHÄST som är frisk.

Varför skaffa sig problem!!! Hitta en häst utan dennes skadehistoria. Inköpssumman är en engångssumma men sedan kommer kostnaderna. Det kostar lika mycket, om inte mer, att ha denna häst som en frisk. Jag fattar inte varför man tar sig an dessa utslitna travare och ska göra dem till ridhästar:eek: Om du vill rida, även om det "bara" är skogsridning, så köp en RIDHÄST som är frisk.

För att om ingen köpte gamla travhästar, skulle vi som har dom till tävling bli tvungna att slakta en hel drös med hästar som har massor kvar att ge.

Som jag sa förut, att träna för trav och att ridas är inte alls samma sak, nästan alla travare som gått på banan har en förslitningsskada av något slag, och detta för att travträning är väldigt fysiskt krävande, du belastar inte hästen på samma sätt och lika kraftigt när du rider, och i många fall är ridträning bra för gamla travare.

sen finns det självklart även de travare som inte ska säljas som ridhästar, därför tycker jag hon ska besiktiga hästen först.

Att slakta en drös med hästar är väl travsportens ansvar. Jag bara tycker att travare är travare och ska användas till det som de är avlade och tränade till. Det jag har svårt att förstå är de som köper dem och lägger ner så otroligt mycket pengar och arbete på att få travaren till att rida på och sedan blir det ändå inte bra. Om man köper en häst som är avlad och tränad till ridning lägger ner alla de pengar och tid på den så skulle man kommit så mycket länge och haft det så mycket lättare.
Som i detta fall där hästen har en gedigen skadehistoria, är 9 år och dessutom inte inriden. Visst hästen kostar ingenting MEN det är en engångssumma! sedan kommer kostnaderna och jobbet. Ja, som sagt jag fattar det inte.

Aldrig riden, men hemskt snäll och mycket körd, tävlad och hanterad.
Kan han bli en hållbar ridhäst?

Det vet man väl inte om någon häst egentligen. Ring till vetrinär och berätta skadehistorien och fråga vad de tror. På Agrias hemsida kan man skicka in frågor och få svar. En gammal kompis köpte en travare som också hade haft gaffelbandsskada men det var inget som påverkades i ridningen. Enligt vet hon pratade med så var det farten i travet som gjorde att hästen hade skadat sig.

Leteng: En billig häst kan bli dyr i längden men det kan också en dyr häst bli.

Man kanske inte har ambitioner att komma långt så snabbt som möjligt utan utveckla hästen i dens takt och samtidigt ha roligt under tiden. Kanske har man inte pengarna att köpa en dyr häst men tiden att lägga ner på att omskola en travare finns.

Tycker det är underbart att hästfolk vill ge "avdankade" travare en ny chans. De är inte gamla när de inte får gå på trav längre utan har i princip halva livet framför sig efter sin tävlingskarriär.

Skulle vi slakta alla hästar som inte kan nå toppplaceringar inom de grenar de är avlade för lär vi få öka mängden hästkött i maten.

En travare kan bli en trevlig fritidshäst precis som vilken annan häst som helst kan bli det.

Min förra häst var ett varmblod och fick en gaffelbandsskada som mycket ung, men sen har hon varit frisk som en nötkärna, jag hade henne som ridhäst men sålde henne just för att hon trivdes med tävlingar och träningar mer än jag gjorde, hon är nu hos en tjej som tävlar i hoppning med henne och det går fantastiskt bra för dem. Så ett problem är dem inte alltid! Skulle inte tvekat att ta denna häst en sekund om det inte vore för att hans skada upprepat sig så många gånger, men som sagt.. ridning och trav är så olikt varandra.

Att han inte är inriden ser jag bara som ett plus, hur roligt är det inte att få forma honom själv och vilken underbar kontakt vi kommer få hästen och jag!

"Gamla" travhästar är underbara individider som är lättlärda och ofta väldigt världsvan.

till ts:

Här kastar dom nästan travare efter en gratis om man visar minsta intresse :)

Att slakta en drös med hästar är väl travsportens ansvar. Jag bara tycker att travare är travare och ska användas till det som de är avlade och tränade till. Det jag har svårt att förstå är de som köper dem och lägger ner så otroligt mycket pengar och arbete på att få travaren till att rida på och sedan blir det ändå inte bra. Om man köper en häst som är avlad och tränad till ridning lägger ner alla de pengar och tid på den så skulle man kommit så mycket länge och haft det så mycket lättare.
Som i detta fall där hästen har en gedigen skadehistoria, är 9 år och dessutom inte inriden. Visst hästen kostar ingenting MEN det är en engångssumma! sedan kommer kostnaderna och jobbet. Ja, som sagt jag fattar det inte.

Så du skulle uppriktigt skit i om friska, fina hästar gick till slakt av den anledningen att de inte är "avlade" för ridning???:eek:

Travare är avlade för att trava fort. punkt slut. I frankrike är det främst under sadel. Så varför går det inte att ha en travare som ridhäst? Går ryggen av eller???? Vad för sorts häst man ska ha beror väl på ändamålet, vill man ha en hopphäst, skaffar man sig en sådan osv... vill man ha en skogsmulle och en riktigt god vän, ja då är travare nr 1!!!
ALLA hästar kostar pengar! fattar man inte det innan man skaffar sig häst, ja då får man en chock!

Jag har sålt flera travare som ridhästar, ett par stycken med gaffelbands skador, och det har aldrig varit något problem. Två av dom tävlar hoppning. En tredje gjorde det förr, vet dock ej hur det är nu då han bytt ägare.

Alla ni som spyr galla på travare, har ni ens haft någon själv???? Det tror nämligen inte jag, för har man verkligen lärt känna rasen, ja då vet man bara hur underbar den är. Jag skulle aldrig i livet sälja mina travare för alla de finaste halvblod (el. dyl.) i hela världen!!!:love:

Blir lite upprörd över sånna åsikter att aldrig köpa hästar som haft skador osv eller satsa på att rida in äldre hästar och sånt. Var glad istället att det finns bra männsikor som vill ge även travhästar en chans till att leva ett bra liv. Det är väl överhuvudtaget inte ditt problem om folk faktiskt vill lägga pengar på hästar som kanske inte håller för hårdare träning.

Du borde lära dej lite om travhästar tycker jag, många underbara ridhästar som är travare som är underbara hobbyhästar för dom som inte vill satsa på träning och tävling. Men självklart finns det travhästar som är bra tävlingshästar också som kan mäta sej med halvblod i hoppningen främst då.

Alla har faktiskt inte hästar enbart för att träna och satsa, det finna många som har hästar just för att hästen är ett underbart djur att ha bara, att umgås med, att lalla runt på i skogen utan mål. Det finns många sånna som vill lägga pengar på hästar som inte kommer kunna gå så långt tävlingsmässigt och jag är galet glad att det finns sånna med. Att inte alla bara tänker på pengarna och ridningen och komma lång.

Man ska vara glad åt sånna och uppskatta dom, jag beundrar folk som lägger ner mycket pengar och hjälper och tar sej an hästar som inte kommer kanske kunna göra så mycket annat än lalla runt i skogen och lätt på banan. Jag tycker dock det är lite för kul att träna och utvecklas så jag personligen hade inte valt en sån häst.

Till TS:
Jag tror inte det blir problem om skadan är helt och hållet läkt som den ska, långsam igångsättning och uppbyggnad och låt det ta tid, stressa inte fram nånting så tror jag de kommer gå jättebra. Sånna skador är vad jag vet oftast inget problem om dom är helt läkte.

Senast ändrad av en moderator:

Om du köper hästen för att du tycker att det är roligt med en utmaning och rehabilitering, visst. För att den är billig? nej!, det skulle inte förvåna mig om du åker på både en två och tre vet besök för x antal tusen. Att försäkra hästen kommer säkerligen vara snordyrt, med tanke på dess tidigare sakador.

så ja, om du är beredd att lägga pengar, tid och svett kommer det kanske att ordna sig. Jag själv skulle hellre lagt pengarna det ändå skulle kosta, på en frisk häst så att jag slipper bekymmer och oro över en sjuk. Sen tror jag inte att denna häst håller för mycket mer än skritt turer i skogen förvisso, men det är också en chansing man kan ta. ( att sätta igång den igen)

Men nu va ju hästen endå frisk vad jag fattade de som? Det handlar ju inte om en skadad häst utan en friskförklarad för längesen. Skadan borde inte gå upp med vanlig lättare ridning. Gaffelband har väl vad jag fattat de som bra prognos och borde hålla. Sen ska väl endå hästen gå igenom besiktning och sånt. Försäkring blir ju inte mycket dyrare än någon annan häst, men det är en fördel att inte byta skulle jag tro.

Var på en föreläsning i går med en ET. H*n jobbade mycket i travstall och hade även egna travhästar. Tog upp ämnet om senskador och gaffelbandsskador. Enligt ET så är gaffelbandsskada 1 gång OK, 2 ggr nja och har hästen haft det 3 ggr så är prognosen riktigt dålig. Enligt ET skulle en sån häst inte hålla för vanlig promenadridning eftersom gaffelbandet är så uttöjt.

skulle själv vara tveksam till att köpa en häst med en skada som har kommit tillbaks flera gg... Hade ett varmblod förut som fick kotledsinflammation och visade sig sen att han hade pålagringar från när han hade gått som travare.. och hans inflammationer kom tillbaks hela tiden så fick lov att ta bort han :cry: Gaffelbandet är det väl ganska vanligt att travhästar får känning på...
Tänk innan för 'r det ett varmblod du letar efter så lovar jag att det går och får tag på! Tkr knappt det finns nått annat på annons...

Var på en föreläsning i går med en ET. H*n jobbade mycket i travstall och hade även egna travhästar. Tog upp ämnet om senskador och gaffelbandsskador. Enligt ET så är gaffelbandsskada 1 gång OK, 2 ggr nja och har hästen haft det 3 ggr så är prognosen riktigt dålig. Enligt ET skulle en sån häst inte hålla för vanlig promenadridning eftersom gaffelbandet är så uttöjt.
Precis vad jag också tänkte. En senskada som är utläkt och rehabiliterad på rätt sätt är ingen nackdel, men återkommer samma skada så har man bevisligen gått för fort fram i träningen och/eller inte rehabiliterat skadan ordentligt från början. (Tyvärr vanligt i löpstall, tid är pengar.) Jag skulle inte köpa en häst som haft samma senskada flera gånger och som dessutom inte är tränad särskilt mycket däremellan. En häst blir inte automatiskt frisk för att den står och vilar i en beteshage, eftersom såna här skador behöver regelbunden belastning för att återfå sin spänst och styrka.

Att det föds för många travhästar som måste ges bort eller slaktas är travuppfödarnas huvudbry. Det är knappast köparnas ansvar att se till att dessa hästar inte behöver gå till slakt. Man ska inte känna sig tvingad att köpa en häst bara för att ägaren hotar med avlivning eller dylikt. (Vet inte om det är så i TS fall, men jag menar allmänt.)

Tack för detta kortfattade inlägget. Just så här menade jag. Jag bryr mig inte ett dugg om vad människor lägger sina pengar och tid på men om man skriver en fråga så får man acceptera de svar man får. Jag frågar också; Varför köper man en häst??? Jo, för man vill att det ska vara kul, trevligt, en positiv känsla men hur kul är det med en skadad häst!?? Alla som haft det vet vilken oro man har, hur ledsen man är när det inte blir som man vill, hur hemskt det är när man ser sin häst ha ont, bli utsatt för mer eller mindre smärtsamma behandlingar, få stå i sjukhage för sig själv och titta på kompisarna, eller stå i boxvila etc. Alla som känner igen min beskrivning vet vad jag talar om och vet att det vill man INTE ha oavsett om man fått hästen gratis och bara vill "lulla" i skogen. Det rådet jag vill ge till TS är att det är ok att köpa en travare om man vill ha en men du kan hitta en som inte har/har haft dessa problem och som är riden tidigare och därmed slipper (förhoppningsvis, det finns inga garantier oavsett pris) det tråkiga.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?