Vad tror ni om detta?

CK

Trådstartare
Idag körde Nerikes Distansryttare sitt KM.
För att alla skulle kunna ha en rättvis chans att vinna körde vi följande koncept:
En bana lades, vi blev informerade att den skulle vara mellan 9 och 16 km. Sen fick alla hemligt rapportera vilken hastighet man skulle hålla. Jag tror det blev att de flesta valde mellan 8-12 km/h.
Sen fick man rida iväg, och försöka hålla sitt tempo. Givetvis fick man inte ha vare sig karta eller gps.

Detta var kul, nyttigt och intressant. Det roliga är ju att alla har chans att vinna, oberoende på vad man rider för häst.
Nu blir min fundering givetvis om man skulle köra en lite längre variant på detta senare i vinter. Kanske 29-42 km?

Nu är frågan, hur gör man detta "lagligt". Jag utgår ifrån att man kan göra det som en "träningsritt". Men då får man ju inte utse nån segrare, och det vore ju synd.

Sv: Vad tror ni om detta?

Öj!Vad roligt koncept! Och spännande!
Kan tyvärr inte svara på det där om att få det lagligt...

För att alla skulle kunna ha en rättvis chans att vinna körde vi följande koncept:
En bana lades, vi blev informerade att den skulle vara mellan 9 och 16 km. Sen fick alla hemligt rapportera vilken hastighet man skulle hålla. Jag tror det blev att de flesta valde mellan 8-12 km/h.
Sen fick man rida iväg, och försöka hålla sitt tempo. Givetvis fick man inte ha vare sig karta eller gps.

Detta var kul, nyttigt och intressant. Det roliga är ju att alla har chans att vinna, oberoende på vad man rider för häst.
Nu blir min fundering givetvis om man skulle köra en lite längre variant på detta senare i vinter. Kanske 29-42 km?

Nu är frågan, hur gör man detta "lagligt". Jag utgår ifrån att man kan göra det som en "träningsritt". Men då får man ju inte utse nån segrare, och det vore ju synd.

Det måste ju absolut gå så länge vi inte går över 40 km som ju annars blir en CR.

Så känns ju 40 km lite väl långt med att rida i ett streck tycker jag även på en rutinerad häst. Delsträckor på högst 30-35 känns mer lagom även på vanliga distansritter.

Men på denna typ av tävling vintertid känns 20-30 km lite mer lagom och måste var helt lagligt, då det är utanför TR. Man kan ju faktiskt reglera det genom att ha en fart som är den maxfart (säg 15 km/h) man får välja.

Skulle någon fara runt i 190 kan man ju även säga att man inte får vara en viss distans, som 15 km, före en viss tid (kanske 50 min) för då blir man utesluten. Då måste man verkligen tänka sig för.

Jag skulle tycka det vore kul att hålla igång på detta vis under vintern för att både träna tempon och social träning. Fast då får vi tillverka skyltar med fot på som hinderstöd.

Men vad skall vi kalla denna ny form av kortare distansritter? Temporittstävling kanske?

Hälsning Maja

Markering är väl ganska enkel. Det är väl bara att markera med grisfärg-spray?:idea:
Ni som läser detta, och kan TR, kan väl maila mig om hur man kan anordna detta?

Eller så vet vi inget om nånting, och råkar bara rida runt i skogen.;)

tyvärr inga tips :confused:dålig på TR regler .
men låter jätte spännande roligt:)

Markering är väl ganska enkel. Det är väl bara att markera med grisfärg-spray?:idea:
Ni som läser detta, och kan TR, kan väl maila mig om hur man kan anordna detta?

Eller så vet vi inget om nånting, och råkar bara rida runt i skogen.;)

Jag kan TR och det kan du med. :D Däremot kan det ju finnas andra regler som finns som inte går att utläsa ur TR. Finns ju massor av sådana runt en tävling, tycks det. T.ex. att man måste ha licens för att rida PP om ritten är på samma dag som CR eller mer. Det är väl inte heller i TR såvitt jag vet. Fast kanske är mina TR kunskaper föråldrade.

Hälsning Maja

:)

Det lät kul!!!:d:)

Det var kul. :)

Jag skulle mer än gärna rida det fler gånger och gärna på längre sträckor. Kanonbra träning!
Både som pay and ride och som riktig tävling.

Undrars hur det skulle bli med 42-50km tävling med ver grind någon gång och vatten utställt så man inte behöver groom. Ska man ha groom så behöver den en karta och då faller ju hela grejjen...

Men den stora frågan är ju: Skulle ryttarna komma?

/Linnea

Det var kul. :)

Jag skulle mer än gärna rida det fler gånger och gärna på längre sträckor. Kanonbra träning!
Både som pay and ride och som riktig tävling.

Undrars hur det skulle bli med 42-50km tävling med ver grind någon gång och vatten utställt så man inte behöver groom. Ska man ha groom så behöver den en karta och då faller ju hela grejjen...

Men den stora frågan är ju: Skulle ryttarna komma?

/Linnea

Jag tycker absolut inte att vi skall börja köra med så långt som CR distanser på denna form av träning, som det ju egentligen är. Att våga sig på en så pass lång träningstur ligger på den enskildes ansvar. Att börja ha det som "tävling" känns som om ansvaret plötsligt blir arrangörens. Att ha vet känns även som en nödvändighet och då blir det kostnader och borde vara under TR.

Så PP distanser 30 km sådär är mer än nog.

Vore intressant att höra vad andra än de i vår egen klubb tycker om det hela?

Kul träningsform var det i alla fall som sporrar ens träning av att känna sitt tempo. Skulle andra komma även en bit bortifrån?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag menade att jag gärna skulle rida det som RIKTIG tävling med domare och vetrinärer och allt. Jag skull gärna rida sådana ritter.
Varför skulle det vara mer fel att rida exempelvis 42-50km än att rida en vanlig T50?

Sen behöver det inte vara kring 1 mil eller 5.
19-23 eller 32-38km skulle funka aldeles utmärkt det med.

/Linnea

Har läst hela ditt inlägg flera gånger.

Jag får det till att du tycker att rida en ritt på ca 45km som man eg inte vet exakta längden på banan är betydligt mer skadligt för hästen än om man vet att banan är 45km.

Varför skulle arangörens ansvar komma plötsligt på en lokal ritt? Eller högre nivå ändå för den delen.

Får inte ihop det als...

/Linnea

Har läst hela ditt inlägg flera gånger.

Jag får det till att du tycker att rida en ritt på ca 45km som man eg inte vet exakta längden på banan är betydligt mer skadligt för hästen än om man vet att banan är 45km.

Varför skulle arangörens ansvar komma plötsligt på en lokal ritt? Eller högre nivå ändå för den delen.

Får inte ihop det als...

/Linnea

Nej, det menar jag inte. Däremot så ser jag denna "tävlingsform" som en enklare form av distansträning under vinterhalvåret. Något som kan slippa vara TR reglerat och billigt.

Fast givetvis skulle det gå att ha det även på de längre distanser som täcks av TR. Det blir då en lika stor apparat som en CR och kommer att kosta med, med vet och allt. Kanske en ny tävlingsform inom distans som kan locka. Vad vet jag.

Själv skulle jag nog välja bort en sådan tävling för en vanlig. Fast kanske inte. Kanske är det något jag kan vara bra på istället för att raca runt och försöka komma först.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Ja det kanse vore något för dig. Du vann ju KM exempelvis ;).

Har man tävlingar på det viset så kan man ju vinna på 10.2km/h med sin unghäst.
Det är ju inte alltid den som är först över mållinjen som är den bästa ryttaren.
Men byggde man upp det med idealtid så skulle det krävas mer av ryttarna för att plocka placeringar.

Aja värt att prova fler gånger tycker jag iaf att det är.

/Linnea

Jag tycker att ert KM var ett jätte intressant koncept, men hur hittar man en plats att lägga banan?
Det måste ju finnas plats för bilar, släp och hästar samt att ingen bör veta hur långt det är mellan platser i området.
Ingela

Liknande trådar

Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?