Vad tror ni om det här?

M

molla

Åkte till klinik med min treåring i början av mars p g a en hälta i höger bak. Det var egentligen bara en markering, men jag ville kolla upp det direkt eftersom tanken var att han skulle gå treårstestet i slutet på april. Vet konstaterade 0,5 grads initial hälta och 1 grad efter böjprov. Ordinationen vart butta i 10 dagar samt vila i tre veckor, så där sprack planerna på treårstestet direkt.
Återbesöket efter tre veckor visade ingen skillnad på hältan, så en hältutredning drogs igång. Hästen bedövades i knäled, hasled och från mitten av skenan och nedåt, ingen skillnad någonstans. Ingenting syntes på röntgen heller. Ordination blev samma som sist, butta i 10 dagar samt tre veckors vila. Vet misstänkte antingen ett muskelfäste som gått och inte vill ge sig eller höftleden :eek:
På återbesöket efter ytterligare tre veckor var det fortfarande ingen skillnad. Ordinationen blev då att han ska arbetas (ridas, tömköras och löslongeras) med fokus på skritt och galopp i två månader och sedan återbesök. Detta för att se om det hjälper att stärka honom och muskla upp honom.
Hästen tycker det är jättetrevligt att få komma ut och röra på sig igen, han är glad och pigg, och han verkar inte ha ont när man rider eller tömkör, vilket jag enbart gör ut i skogen, inget på volt. Men när man löslongerar ser man tydligt att han har svårt att få med höger bak, ser nästan lite låst ut i hela bakdelen, samt att han har svårt för höger galopp, han tar gärna korsgalopp.
Andra skumma grejer som han gör är att han har börjat att kasta huvudet rakt upp när han går i hagen. Han vill inte gärna lyfta vänster bakben om han står på gången och står nära en vägg på högersidan. Han måste stå fritt för att vilja lyfta vänster bak. Idag sparkade han mig när jag lyfte vänster bak och det har han ALDRIG gjort förr (är världen snällaste).
Nån som har nån idé vad det kan vara?

Inga teorier men ett tips - åk nån annanstans och få ett andra utlåtande. Av erfarenhet vet jag att det kan löna sig.

Låt en equiterapeut kolla på hästen. Jag vet hästar som fått hjälp av det. Jag tycker att det låter som om din häst kan vara sned nånstans i bakkärran och att det kan vara grunden till hältan.

jag har ingen anning om vad det kan va, men åk till en annan veterinär eller lått en annan komma till er o titta precis som nån sa.....jag själv har en häst som blev sparkad på griffelbenet förra året o det har inte viljat bli bra så för 2 månader sedan så opererades han för en pålagring på griffelbenet o det vill inte bli bra så nu e jag tvungen att låta honom vandra vidare :cry::cry: :cry:

har bara haft honom i 1½ år, han har vilat i 1 år

lycka till med din häst :)

Ring Strömsholm och fråga efter Chris Johnson!
Expert på rörelseapparaten!

Tack för alla svar!
Har funderat själv på att ta ut equiterapeut till honom. Har inte så stor erfarenhet av deras arbete men det kan ju inte skada att låta en titta på honom.
Det är Strömsholm vi varit vid angående denna hälta, men dock med en annan veterinär.........kunde kanske be att få Chris till nästa återbesök.
Ska börja med equiterapeut i alla fall tror jag.

Det låter skumt. Kan kanske vara kronisk bäckeninflammation, det hade en av våra hästar (hon verkade inte heller ha ont), vi trodde att hon mest var klumpig (tjock nordis) men tiden gick och till slut trillade hon omkull när man red henne och ville inte resa sig igen. Tog henne till vet. i Helsingborg som endast kom på vad det var pga att han haft två likadana fall innan. Detta är väldigt ovanligt (vilket kan förklara att de inte kollat det) dock förekommer det lite oftare bland kallblod. Kan ju vara värt att kolla i varje fall, tyvärr är det obotligt och vår lilla Linetta springer nu på de stora ängarna och har det gött..

Hoppas att det är något annat och att han blir bra

MVH

Helena

Jag rekomenderar varmt också en eqiterapeut!!
Fick hjälp när min häst hade snett bäcken. Veterinären kunde inte hitta felet men det kunde hon!
Hästen hade svårt med voltarbete, svårt att ta hö galopp och sedan fick hon ont i bakärran, det spred sig snabbt förstås innan jag fick hjälp av terapeuten. Hon hade låsta käkar och spänd nacke, gick och belastade frambenen pga snett bäcken!! Tyvärr återkom det snea bäckenet ofta så hon finns inte mer...men tar man det i tid så brukar det gå bra!

Vill bara återigen tacka er som tipsade mig om equiterapeut!! Har varit till en idag. Min häst hade ett snett bäcken, antagligen p g a att han gått omkull. Detta rättades till på nolltid och nu är han fräsch igen!! :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka