Vad tror ni om dessa symptom?

Wildchild_84

Trådstartare
Vad tror ni detta kan vara? Har ju mina aning men ville kolla om fler tänker likadant;

Rött/rodnad i karleden på båda vita benen

Svag svullnad i benet (från karleden och upp till "knäet" på baksidan), en aning varmt men ej halt

Sårig i karleden

Boxvilat i en vecka imorgon. Första dagarna endast ttvättad med jodopax sedan lindad men tycktes bli vätte då. Nu 2 senaste dagarna tvättad med lactacyd, torkad sedan helosan salva. För tidigt för att avgöra ev förbättring/försämring.

Vad tror ni? Om det ej blivit bättre imorgon så tar jag ut en veterinär känns det som.

Eller vad tror/tycker ni?

Sv: Vad tror ni om dessa symptom?

Hm, jag skulle ta ut en veterinär...

Kände väl också att mugg vart min gissning. Han har gått i samma stall även förra hösten/vintern och inte haft några problem alls!

Detta året fick jag "tipset" att ej skölja benen varje dag eftersom att lera skyddar mot fukta och som ett brev på posten dök detta upp.

Ska ut imorgon kväll, jobbar 7-18 men ringer nog vet redan imorgon bitti. Misstänker att hon ej kan komma förrens måndag i vilket fall som helst.

Skulle en plötslig förbättring äga rum så kan man ju alltid avboka.

En foderhäst jag hade för 2år sedan fick mugg på sitt ena framben, bara lite i karleden och jag tog och skrapade bort det dränkre det i lacasyd och gnuggade och sedan smörjde med helosan, försvann samma dag. Förmodligen gick det så lätt eftersom det inte hunnit sprida sig och alla baskilusket som ut med det ska skavde bort...

Låter som helt vanlig början till mugg. Håll inte på och tvätta för mycket. Och när du tvättat måste du få det torrt. Det får man absolut INTE bara genom att torka, du bör använda hårtork. Dessutom så ska inte Helosan användas då hästen är ute pga av att Helosan inte skyddar ute om det är fuktigt.

Han står inne men går promenader. Har helosan när han står inne, men hörde om att man kan ha vaselin när han går ute?

tvätta med klorhexedin schampo och smörj sedan med salsylvaselin och låt han vara ute. men var inte där och pilla varje dag, då får det ingen chans att läka..

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
593
Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 523
Senast: SaraMara
·
Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Chilodeur
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 997
Senast: Tussemaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka