Vad tror ni om denna stammen?

V

varjaflikka

Ska köpa min första islandshäst, har hållt på med storhäst länge men känner nu att det är dags att satsa helhjärtat på min dröm.
Ska eventuellt titta på ett sto 3.5 år gammalt och skulle vilja höra vad ni tror om stammen? Hon är efter Meitill fra Kjarnholtum och ue: Birkir från skaneyland. Meitills prestationer går ju inte att missa men vad tror ni om kombinationen? Hur brukar hans avkommer vara? Någon som har en?

Tack på förhand!

Sv: Vad tror ni om denna stammen?

De avkommor jag har träffat inklusive min egen är mycket temperament och ofta lyrhörda men känsliga.

Sara är det inte du som går hippologen på wången? (läser din blogg)
Kan jag få maila dig lite frågor om utbildningen?

Jag har sett många avkommor efter honom med eksem, väldigt många. Jag hade aldrig valt honom pga det.

Jag har sett många avkommor efter honom med eksem, väldigt många. Jag hade aldrig valt honom pga det.

Med all respekt, har du frågar om stoet och hur det är med eksem på den sidan. Det finns ju flera ekrar på ett hjul än enbart en. Det är ju tyvärr oerhört poppis att att använda alla typer av ston, även de med eksem.

Med all respekt, har du frågar om stoet och hur det är med eksem på den sidan. Det finns ju flera ekrar på ett hjul än enbart en. Det är ju tyvärr oerhört poppis att att använda alla typer av ston, även de med eksem.

Jag vet, men pga det jag sett hade jag ändå valt bort honom, även om det kan bero på stona han betäckt så skulle jag inte ta risken. Men jag lider också av grav eksemskräck. Men tjusig var han.

Ja men om folk kunde fasen i att använda eksemston i aveln så kanske, kanske skulle problemet minska med tiden. I övrigt har just sagda hingst en oerhört hög ridkapacitet, och vore han i livet så skulle jag inte tveka en sekund en gång till beroende på vissa saker.

Jag håller med dig om att det är skitstörigt att folk fortfarande använder eksemston i avel. Ang. hingst så finns det ju många fina hingstar och just denna är inget jag varken väljer eller rekommenderar åt någon.

Ägaren ångrade sig så det blir i allafall inte den hästen. Får väl leta vidare....

Och jag håller inte med dig alls, jag har bara träffat sådana hästar som jag vill ha e. Meitill. Mycket nerv, lätta att samla, underbara när man får de med sig- men inga självspelande pianon. Inget eksem på de jag sett.

Min häst är e. Birkir. Stor, snygg, fyra bra gångarter men bättre i grundgångarterna. Sen med tölten. Kan bli istadig, har ingen riktigt ärlig framåtbjudning alltid. Rör sig genom hela kroppen. Underbar i hantering!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 326
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: viltmilla
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 267
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 894
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025