Sv: Vad tror ni om denna idé?
KL
Hur ser det ut med en foderbutik som har basvaror och tilläggen separata, dvs man kan blanda själv och välja innehållet och sammansättningen, beställa via nätet och får sin alldeles egendesignade säck hemlevererad?
Jag hade tyckt det var en strålande idé,
om man kunde få det för små kvantiteter. De jag har sett har erbjudit specialkomponerat kraftfoder för hela stall på minst 10 hästar, och vi kan då inte ge samma foder ens till de vuxna hästarna, för att inte tala om hur det blir när man sedan börjar blanda in föl och unghästar. Hade man kunnat få individuella blandningar till varje häst hade jag tyckt det var värt en del att slippa joxandet, för att inte tala om hur mycket enklare det blivit när någon annan ska ta hästarna. (jmf "Häst 1: 4 skopor ur säck A, häst 2: 1/2 skopa ur säck B" mot "Häst 1: 3 skopor kross, en skopa kli, 2 mått kalk, 6 ml selen, 1dl olja och 1 msk gukosamin, häst 2: 1/2 skopa kross, 2 mått fosforbalans, 6 ml selen, ...)
Problemet blir väl att lösa det rent praktiskt, det lär ju behövas en maskin som kan blanda och packa små partier, och de olika tillskotten måste ju fördela sig jämt i fodret (så det inte ligger kvar 3dl kalk i botten på säcken i slutet på månaden). Dessutom gör ju dopingsreglerna det viktigt att inga föroreningar av "fel" tillskott förekommer.
Om någon skulle lyckas lösa de praktiska problemen skulle jag med glädje köpa fodret (om det är i min landsända).