Vad tror ni om denna annonstext?

vallhund

Trådstartare
"Pga försämrad fysik o balans har jag svårt att tillfredsställa min hunds behov av motion o mental stimulans. Leon är en 7 årig Berger des Pyrénées à face rase. Det är inte säkert att han kommer att fungera med din/dina egen/egna hundar oavsett kön o ras.
Förutom en stor portion vakt o resursförsvar är han skarp o låter sig inte behandlas orättvist, mao mycket integritet, vissa skulle använda omdömet dominant."

Vill gärna ha lite feedback innan jag lägger ut annonsen.

Tack på förhand!

Jag tror inte du behöver vara rädd för att skriva något positivt om hunden, exempelvis vad han har sysslat med i sitt liv och vad han vill göra fortsättningsvis. Som annonsen är utformad nu låter han som en problemhund, och är han inte det är risken av du avskräcker fler än nödvändigt.

Dessutom skulle jag nog skrivit att han INTE går ihop med andra hundar, istället för att skriva att han kanske gör det. Helt enkelt för att det känns lämpligast att han är ensamhund och inte locka fel köpare. Och exempelvis mer specifikt inte till barnfamilj, kan inte bo med katt eller vad det nu kan vara.

Håller med ovanstående om rasen och andra hundar. Skriv också gärna vad det är för person som bör ha honom, dvs någon som har förståelse för hans egenheter, rasens behov osv. För vissa personer är det lättare om dem läser en annons och säljaren skriver att köparen bör uppfylla vissa kriterier, snarare än att köparen själv ska sitta och fundera på om dem passar eller inte.

Jag undrar också om det är säljes eller hjälp annonsen är tänkt som?

Jag hade formulerat sista meningen annorlunda och skrivit mer om vad han gjort i livet/hur han är i träningen/något positivt osv. Är det säljes så gärna något om hälsan också.

Jag hade aldrig formulerat en annons så. Vem kommer vilja svara på den när du skriver så negativt om honom?
Jag hade formulerat mig mer nyanserat. Ta fram styrkor men också svårigheterna och så är det nog viktigt att du skriver vad det är du letar efter och vilket typ av hem du tror han skulle funka i.

"Pga försämrad fysik o balans har jag svårt att tillfredsställa min hunds behov av motion o mental stimulans. Leon är en 7 årig Berger des Pyrénées à face rase. Det är inte säkert att han kommer att fungera med din/dina egen/egna hundar oavsett kön o ras.
Förutom en stor portion vakt o resursförsvar är han skarp o låter sig inte behandlas orättvist, mao mycket integritet, vissa skulle använda omdömet dominant."

Tack på förhand!

Förutom det som de andra har skrivit skulle jag ALDRIG skriva förkortningar i en annons. Skriv ut förkortningarna och skriv och i stället för o. Allt annat ser slarvigt och hafsigt ut, och du vill inte framstå som en slarvig och hafsig person.

Tack på förhand!
Om jag hade sett en sådan annons hade jag inte känt mig lockad att köpa den hunden

Är din hund mycket svår och krävande så ska då naturligtvis skriva det

Skriv upp hundens alla positiva egenskaper först och avsluta med att hunden kräver mycket hundvan engagerad köpare som kan ge hunden det han kräver för att må bra och fungera med sin husse och matte

Ska du sälja honom? Kan det inte vara en bra idé att till en början skaffa en extramatte/husse som kan aktivera honom med det du inte kan? Bara en tanke...
Tack alla, vad vore livet utan buke?

Jag har inte tänkt sälja honom jag söker doggywalker, ev extramatte/husse med mer tid än pengar. Efter allt han varit med om släpper jag honom inte i första taget. Jag var på väg ett tag innan det där med bostad löste sig. En bukefalists förälder med stor vana av hennes brukstävlande mallar var beredda att ta hand om honom.
Min sons farbror som agerar chaufför åt mig vid behov var fascinerad av att se hur förändrad han var efter några dagar hemma hos mig, där fanns livslust i ögonen igen till skillnad mot när han var bortlämnad. Då såg han ut såhär:
dsci0008.jpg

Lyckas inte lägga in bilden.
Med rätt person är han förmodligen plättlätt. Hundgård får jag sätta upp, blir nog billigare än den jag har hemma eftersom här funkar sektioner då det är ganska plan gräsmatta.

Senast ändrad av en moderator:
Jag skrev ihop en hittepå-annons lite snabbt, ungefär hur jag hade skrivit den. Ingen bra annons, men du förstår att jag vill ha en lite mer positiv anda.

På grund av försämrad hälsa söker jag nu hjälp i vardagen med min hund Leon. Jag söker dig som vill promenera, jogga, cykla och/eller gärna träna exempelvis spår eller lydnad med honom några timmar i veckan eller mer. Leon ska bo kvar hos mig, men efter överenskommelse kanske kan sover någon natt hos dig då och då.

Leon är en 7 år gammal hane av rasen Berger. Han har en stark egen vilja, integritet och stor vaktinstinkt. Han kräver därför en förare med kunskap om dessa egenskaper och hur man ska hantera honom. Trots att han är en ganska tuff hund, är han samtidigt mycket lättlärd, lekfull och duktig spårhund. Han är väluppfostrad och kan gå ordentligt i koppel, van att springa brevid cykeln.

Han går inte ihop med andra hundar, katter eller små djur. Ska inte vara ihop med barn pga att han vaktar saker/mat/godis.

Jag skrev ihop en hittepå-annons lite snabbt, ungefär hur jag hade skrivit den. Ingen bra annons, men du förstår att jag vill ha en lite mer positiv anda.

På grund av försämrad hälsa söker jag nu hjälp i vardagen med min hund Leon. Jag söker dig som vill promenera, jogga, cykla och/eller gärna träna exempelvis spår eller lydnad med honom några timmar i veckan eller mer. Leon ska bo kvar hos mig, men efter överenskommelse kanske kan sover någon natt hos dig då och då.

Leon är en 7 år gammal hane av rasen Berger. Han har en stark egen vilja, integritet och stor vaktinstinkt. Han kräver därför en förare med kunskap om dessa egenskaper och hur man ska hantera honom. Trots att han är en ganska tuff hund, är han samtidigt mycket lättlärd, lekfull och duktig spårhund. Han är väluppfostrad och kan gå ordentligt i koppel, van att springa brevid cykeln.

Han går inte ihop med andra hundar, katter eller små djur. Ska inte vara ihop med barn pga att han vaktar saker/mat/godis.

Vilken bra annons! Positiv, konstruktiv och säger som det är.:bow:

När jag läste @vallhunds första utkast så trodde jag att hunden skulle säljas, men ägaren inte vill hitta köpare. :confused::confused:

:bow::bow:
Jag får fortsätta fundera o försöka formulera mig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Här är en beskrivning om hur Bergern växte fram, massvis med bilder o intressant information...
Svar
2
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar