Vad tror ni om den här analysen?

Jois

Trådstartare
Per kg foder Per kg ts
Torrsub 46%
Råprot 54 117
Småltb Råpr 36 79
Oms. energi 4,7 10,3
Kvot 7,7

Kalcuim 1,6 3,6
Fosfor 1,1 2,4
Magnesium 0,5 1,0
Kvot 1,5

Sv: Vad tror ni om den här analysen?

Som Elisha också skrev, bra värden men med oerhört låg ts. Risken finns att hästarna inte orkar äta så stora mängder hösilage...

Som Elisha också skrev, bra värden men med oerhört låg ts. Risken finns att hästarna inte orkar äta så stora mängder hösilage...

Har en liten undran just angående detta med lågt ts.
I betes gräs är ju ca 20 i ts. Är antagligen lite trög och trött men då orkar ju hästarna äta lågt ts och klara sig. Kan någon förklara för mig!!

Har en liten undran just angående detta med lågt ts.
I betes gräs är ju ca 20 i ts. Är antagligen lite trög och trött men då orkar ju hästarna äta lågt ts och klara sig. Kan någon förklara för mig!!

Nar hasten ater gra gar den ofta ute dygnet runt, vilket innebar att de far i sig tillrackligt med TS anda. Vid installning nattetid brukar man ju tillskottsfodra och genom det oka intaget av TS under dygnet. Med grovfoder som innehaller laga TS kan det vara svart att fa TS att racka till vid fodring, daremot skulle detta foder funka vid fri tillgang.

Då kommer ju nästa fråga, kan ts värdet "bli fel" vid analysen..?

Tycker inte att detta hösilage är blötare än andra hösilage som jag stött på..

Om du är tveksam så kan du enkelt få fram torrhalten.

Ta ca 1 kg, väg exakt. Torka i låg värme i ugn eller micro, försiktigt!!! och väg med jämna mellanrum. När vikten inte minskar längre så tar du slutvikten / ursprungsvikten * 100 => Torrhalten i %

Frågan är ju också vad det är för häst(ar) som ska äta. Har man tex en lättfödd häst behöver man nog knappast oroa sig för att den inte ska orka äta tillräckligt. Mina hade lätt glufsat i sig det de behöver :)

Vi hade nästan exakt samma värden förra året och det var inte problem med mängden att äta och då hade vi allt från lättfödda små hästar till stora svårfödda

Det är kanske lite väl blött jämfört med vad som rekommenderas till häst, men jag skulle jubla över de värdena. Tänk att få tag på ett grovfoder med så lågt enegriinehåll. Då kunde mina lättfödda hästar få mer och inte ligga på den nedre gränsen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 256
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama