Vad tror ni om de nya hingstarna?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
H

Half moon

Bilder från avelsvärderingarna hade varit trevligt att se =)
Funderar på att använda mig av en "lågpris" hingst i år
det finns ju några nya ex Herr Jägermeister, Flight dream, Skogans Joker
vet dock inte vad facts of life :d kommer ha för pris om han blir tillgänglig men skulle gärna vilja veta :)
Vad tror ni om dessa? Eller skall man ta någon av de äldre Jobie Tempest eller Igor brick som har bevisat att dem kan ;)

Sv: Vad tror ni om de nya hingstarna?

Jag var o tittade på en hingstvisning förra veckan, där bla Skogans Joker var med o visades. Han var riktigt fin o verkade trevlig så jag tänkte att den dagen jag ska betäcka då vill jag ha han:)
Sen är det ju mycket annat man ska tänka på om man ser det tävlingsmässiga i framtiden... ditt sto ska ju matchas lite:) Om hon tex var sen i sin tävlingskarriär kan det vara bra att ha en "tidig" hingst har jag fått tipsat. Man ska inte tänka så mycket på storleken för det kan man inte förutse riktigt ändå för sånt går bakåt i generna.
Det jag har märkt är att när man läser om hingstarna i deras reklamblad står det aldrig om hur dom är i psyket, vilket är en viktig del, står bara om hur mycket pengar dom sprungit in o vilka lopp de vunnit så sånt tycker jag man ska fråga hingsthållarna. Dumt att ha ett nervigt sto OCH en nervig hingst.
Order by Fax var med o visades också bla och han var riktigt vacker! Han var lite stressad i dessa miljöer berättade dom men annars var han väldigt trevlig.

Lycka till!

japp det är mycket att tänka på =) är ju en blodbank o stamnörd;)
Och tycker det är väldigt intressant med nya hingstar och det är alltid roligt att byta erfarenheter.

Tror du inte att det kommer bilder i Travronden?, det brukar det göra.

Poängen finns på STC hemsida.

Spännande med nya hingstar, Fact of life har avkommor.

kan nån länka resultatet med omdömmen?? Jag tycker axvallas sida är rörig..

Var på axevalla och visade Bundle of Muscle, tog några kort på honom. Inte så bra men här är de iallafall....

P3140041.jpg

P3140020.jpg

P3140019.jpg

P3140035.jpg

gtt.jpg

Ja honom har man ju sett live, trevligare hingst får man leta efter lilla gubben.
:love:

Va kul att han blev godkänt, får fundera på honom till nästa år kanske... :laugh:

FAst om man läser detta utlåtande så ser det inte ok ut..:crazy:

Veterinär beskrivning: Hingst visad med allvarliga veterinära anmärkningar i form av kraftiga skelett och
mjukdelsskador i och runt vänster bakknä. Hästen är halt vänster bakben.

Röntgen: I knäskålsleden på vänster bak ses mycket omfattande förändringar med flera stora avlösta
benfragment och områden med nedsatt bentäthet i knäskålen och lårbenets främre nedre del, i kotledens inre
bakre del på höger bak ses ett avlöst benfragment (Birkelandfraktur). Bakknäet höger bak, hasleder och kotleden
vänster bak avseende osteochondros och lösa benbitar är utan anmärkning.

Slutomdöme/Beslut: Hingstens skattade avelsvärde är mycket lågt, 27 poäng.

Saxat härifrån

Sidan 9

AM

Han har fått en spark över patella på vänster bak, som har tryckt till och deformerat själva knäskålen.
Att skadan beror på yttre trauma håller AVN med om, annars hade han stoppats av veterinära skäl.

Ja det är från yttre skada, spark,
men han har ett toppen psyke, iallafall det jag sett av honom,
får väl se hur hans avkommor blir, han har väl ett par som är födda/föds i år.
om jag inte tar helt fel? :grin:
Men som sagt det finns ju många fina och välprövade hingstar på marknaden.
Har ju ett hingstföl efter Always Alluring i år, så ibland får man pröva något nytt. (jag äger stoet dock ej fölet). får se vad Always kan medföra i aveln alltid spännande med nya hingstar. :angel:

Ja, att hans temperament är helt fantastiskt kan jag intyga efter att ha ägt honom i 2,5 år. Mysigare häst finns inte.
(Äger ej nu, så att ingen får för sig att detta är reklam.)

Ja, att hans temperament är helt fantastiskt kan jag intyga efter att ha ägt honom i 2,5 år. Mysigare häst finns inte.
(Äger ej nu, så att ingen får för sig att detta är reklam.)

Jag känner tjejen som äger honom nu :laugh:

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka