Vad tror ni? *Låångt*

Gabriol

Trådstartare
Min häst har inte varit riktigt frisk de senaste veckorna, men jag vet inte vad det är för något han dragit på sig.

I söndags förra veckan gick jag ner i hagen till min häst för att säga hej till honom då jag varit bortrest under helgen. Han var då pigg och glad och sprang omkring och lekte i hagen.
20 minuter senare när jag gick ner igen för att hämta honom kunde han inte gå. Han vinglade, var stel och fick inte med sig bakdelen när han gick. :crazy:

Tillslut fick jag i alla fall upp honom till stallet där han fick massa täcken då jag misstänkte korsförlamning.
Ringde veterinären som kom ut och undersökte honom, men hon hittade inga fel på honom. Något förhöjd feber (37.9, han har 37 i medeltemp.) och lite hängig, plus den stapplande gången som såg ut att förbättras något när han gick en lite stund.
Veterinären gav honom en spruta med något antiinflammatoriskt.

Jag misstänkte att det kunde vara kylan som var orsak till det hela, för dagen innan jag åkte la jag på honom ett tunt regntäcke eftersom det var 8-10 grader och sol ute. Men sen under helgen hade det tydligen varit ända ner till några minusgrader på natten, och när det är så kallt är han van vid att ha tjockt täcke. Han är väldigt känslig för kyla (fullblod) och blir öm och stel i musklerna om han inte har tjockt täcke när det är kallt.

Morgonen därpå gick han som vanligt, han var fortfarande ngt hängig med hade ingen feber. Han fick gå ut i hagen med tjockt täcke. Framåt dagen var jag nere hos honom i hagen, då var det en liten tendes till vinglighet när han gick och han var fortfarande lite hängig. Han var dock mycket piggare på kvällen.

På tisdagen och alla efterföljande dagar har han sedan varit pigg och glad som vanligt. Ingen feber, äter, dricker och har normal avföring. Började skritta honom i veckan och han kändes precis som vanligt. Trodde att det kanske bara var kylan, att han stått och frusit i några dagar och att det var därför han blev stel och öm, men tyckte ändå att det var konstigt.

De senaste dagarn har han varit lite lite snorig, dock har det varit klart snor. Ingen feber och pigg och glad.
Igår var han svullen i vänster ganasch, även lite varm.

Vad tror ni detta kan bero på? Kan hästar reagera så när de frusit och blivit kalla?
Han får i princip inget kraftfoder, så korsförlamning pga det är uteslutet.
Kan det vara något virus?
Har ni varit med om något liknande?

Ska ringa veterinären idag igen, men tänkte höra om ni har några ideér om vad det kan vara?

/ Zofia.

Sv: Vad tror ni? *Låångt*

Det jag skulle kunna tänka mig, som en ren gissning, är abortvirus.

Ja, veterinären var också lite inne på abortvirus.
Men eftersom han inte visat några fler symptom (förutom den svullna ganaschen, som förövrigt inte är svullen längre) så tänkte jag inte så mycket mer på det sedan.

Om han hade haft abortvirus, hade han inte fortsatt varit dålig?
Hur allvarligt är abortvirus, och hur behandlas det?

Vad skulle det vara för fler symtom, han kan ju inte gärna kasta! :rofl:
Det går över av sig själv, men se för all del till att hålla honom borta från andra hästar, och framför allt från såna som har kontakt med fölston.

Haha, nja, det var inte det jag tänkte på heller. :P
Men han har ju inte varit vinglig/stel eller något sedan dess, han har varit precis som vanligt sen.

Om det är abortvirus borde han väl inte vara så pigg som han nu är? Eller..?
Går över av sig själv? Det är alltså inget att oroa sig för?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka