Vad tror ni? Kan man använda denna?

Yrja

Trådstartare
Jag har ju försökt leta efter ett halstäcke/svanskappa som man kan ha på hästen utan att behöva ha täcke tillsammans med det. Det är inte lätt.. :crazy: Min häst har fått exem av något slag och jag vill skydda manen från att klias sönder samt bli uppäten av insekter och utsättas för onödigt mkt sol.

Iaf så såg jag det här och började fundera - kan man använda denna? Eller är den inge bra att ha på dygnet runt?.. Har aldrig sätt en sån i verkligheten... en huva som håller hästen "ren".
http://www.hooks.se/butik/default.asp
(märkte att länken endast leder till h**ks startsida.. gå in på sortiment - hästen - övrigt - och bläddra ner till lycra huva -690198).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

Jag tror att det skulle kunna funka.. Den där är väl iofs gjord till för när hästen står uppbunden, men har man den under hyffsaf uppsikt så tror jag att det går bra.
Har heller aldrig sett en i verkligheten!
 
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

Nja, den är väl inte direkt i nåt andas material... Används ju inför tävling(western) när hästarna skall hållas RENA och manen skall hållas på plats... och då handlar det ju bara om några timmar!
Och frågan är om den förhindrar eksem.:crazy:
Inget jag skull rekomendera.
 
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

min vännina som förr tränade western, tippsade mig om en sådan då jag hade en häst med exem(runt -99). funkade rätt bra ihop med tunnt sommartäcke som hade "svanslapp". köpte sedan ett boetts täcke som jag hade b*cas luva till (gillar inte den luva som va till täcket) men han hade exem även på höfterna och korset, så han va tvungen att va "heltäckt"
 
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

Tror den kommer va väldigt obehaglig för hästen. :crazy: Varför köper du inte ett eksemtäcke??
 
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

Boett har ett för man/svans. Dyrare men troligtvis skönare och bättre. Vi har ett helt exemtäcke från boett som funkat två säsonger utan minsta reva trots att vårt förra av annat märke gav upp efter 1,5 :p

Vår granne har ett till man/svans o tkr det funkar jättebra:) Hon vill kunna se hästen :p
 
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

Jag vill undvika att täcka hela hästen. Han har bara exem i man och svans och jag börjar fundera på om det kan handla om torr hud efter som att han verkade ha mindre klåda när jag smörjde in honom med olivolja...

Så det är ingen idé att prova den alltså.. det lät i texten som att den skulle användas i hagen (så att hästen inte blir smutsig) men det kanske handlar om spån och urinfläckar då.. suck, va krångligt det ska vara. Eller vad krånglig jag ska vara kanske. ;)
Men andas gör den väl? Den ser ju ut att vara knuten?

Tack för alla svar.
 
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

Men vart hittar man detta? Jag har kikat på boetts hemsida och där fanns bara ett enda täcke, en huva och en svanskappa.. ingenting som kunde användas utan täcke.

Vart köpte du ditt? Jag bor mellan sthlm och uppsala..
 
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

Om huvan åker på snisken kan hästen inte se o vad som helst kan hända.
Det går nog inte att bara täcka det som du vill- grejorna måste hållas på plats.
 
Sv: Vad tror ni? Kan man använda denna?

Jaså, men det finns ju huva och svanskappa från boett som inte kräver att man täcker hela hästen tydligen. Sen tror jag inte att någonting när omöjligt.

Fö. så förstår jag ju att man måste lösa huvud-delen på något sätt, klippa och klistra.. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp