Vad tror ni? Ideér?

norrland65

Trådstartare
Har funderingar runt en av hästarna.

Går på bete. Verkar pigg, dock har den stått mer ensam på slutet, dvs inte sökt sig till de andra. Är lite uttorkad, när man kontrollerar huden på halsen. Kraftig mugg ett ben. Upplevs svullen vid ganscherna båda sidor. Ingen feber!

Har ni ideér om vad det kan vara? Eller inbillar vi oss? Veterinär kommer att tillfrågas.

Norrland
 
Sv: Vad tror ni? Ideér?

Ja kolla upp med veterinär är ju aldrig bra när de är uttorkade. Kan ju vara någon form av förgiftning eller insektsreaktion
 
Sv: Vad tror ni? Ideér?

norrland65 skrev:
Har funderingar runt en av hästarna.

Går på bete. Verkar pigg, dock har den stått mer ensam på slutet, dvs inte sökt sig till de andra. Är lite uttorkad, när man kontrollerar huden på halsen. Kraftig mugg ett ben. Upplevs svullen vid ganscherna båda sidor. Ingen feber!

Har ni ideér om vad det kan vara? Eller inbillar vi oss? Veterinär kommer att tillfrågas.

Norrland
Jag har samma problem med min arab. uttorkad och svullna spottkörtlar. Han har inget intresse av att dricka så jag brukar ta in honom och ge honom lite betfor uppblött i jättemycket vatten, då får han ju i sig lite vätska.
Han var lika uttorkad för ca 2 mån. sedan i samband med ett kolikanfall. Då tog jag ut jourvet. och hon bedömde att han var så pass uttorkad att hon gav honom dropp (10liter).
Jag vet inte heller vad det beror på, han verkar också pigg i övrigt och har inte heller någon feber. Man får nog kanske ringa och rådfråga en veterinär. Men jag tror att det är vanligt att spottkörtlarna blir svullna vid uttorkning...
 
Sv: Vad tror ni? Ideér?

Min ponny brukar alltid bli svullen vid ganaschen (stava?) på sommrarna för något han äter, som han inte tål.

Han har mugg för att han har känsliga karleder och så :p
 
Sv: Vad tror ni? Ideér?

Så tror man ju också ibland att mugg orsakas av obalans i kroppen - alltså kanske det vore bättre med ett bete som hästen tål (även av andra orsaker)?

norrland, har du testat att stalla en natt? Kanske är lättare att ge vätska (+ salt för vätskebalansen)? Vissa hästar gillar ju att få vila ut ordenligt också. Iofs så utesluter inte det veterinär.
 
Sv: Vad tror ni? Ideér?

Till alla: tack för alla kloka svar! :bow:

Ang: det är nog ett bra råd, att stalla in dom någon natt. Ska göra det. Normalt får de salt i kraften, men nu på betet har de bara saltsten. Kan mycket väl vara så att det är lite saltbrist som rubbar känslan av törst. Men vet kommer ändå att konsulteras.

Norrland
 
Sv: Vad tror ni? Ideér?

Visste inte att spottkörtlarna sväller vid vätskebrist. Men det låter mycket logiskt!

Norrland
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 634
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 680
Hästvård I slutet på juni fastnade min fullblodsvalack i eltråden och skar upp 2 rejäla sår precis vid "vinkeln" i hasen. Efter snart 8 veckors...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: MalinM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp