Vad tror ni? *husköp*

K

Karamella

Jag och sambo har lessnat på dom dyra priserna i sthlms län och tänkte flytta uppåt i landet. Visserligen inte så långt. Svärföräldrarna bor i Falun och mina bor i Norrtälje så vi tänkte någonstans mitt imellan. Hittade det här huset http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/NPI-object_Frame.asp?objektid=2726809&service=hemnettogp&hitfrommap=1 vad tror ni om det? Vi är 2 vuxna, 2 stora hundar, 7-15 marsvin (föder upp så det är olika), 5 fåglar, 4 tamråttor och 2 shettisar (sto + föl)

Huset ser ganska risigt ut, men vi renoverar gärna och eftersom att jag är sjuksriven så är jag hemma hela dagarna.

Vi tänkte eventuellt åka och kolla på det på onsdag eller torsdag. Idag bor vi i en lägenhet på 69 kva på 3 våningen (ingen hiss) Vi längtar båda ut på landet.

Ser väl trevligt ut, se upp bara att du inte drabbas av samma sak som en av mina vänner. Hon bor fortfarande kvar i samma län pga sin sjukskrivning, hon fick inte flytta under pågående handläggning. Varför, ja det är ingen som presterat en vettig förklaring till. :confused:

min första tanke är: uppvärmning och vatten!
Det står ingenting om vart ni tar vatten ifrån, kommunalt eller egen källa
inte heller vad ni har för avlopp

om uppvärmingen sker med ved, vart får ni veden ifrån? Det borde förstås inte vara helt omöjligt att köpa men ni har ju ingen skog what-so-ever...

jag skulle inte köpa förrän jag sett torpet med egna ögon, men känner ni er bara villiga att renovera så kan det vara bra!

Litet hus, ni har ju rätt stor "familj" redan och chansen är kanske stor att den växer ytterligare? Tråkigt att behöva flytta när man precis kommit iordning. Lägg till 2-300 000kr till och få nåt i bättre skick med större bostad. Att renovera är inte billigt, speciellt om det betyder att man behöver gräva ny brunn/dränera/ny septitank etc. Vet ju inte riktigt hur mycket jobb det är med just det här huset.
Sen var det endel servitut också. Kanske inte så kul med en starkströmsledning över tomten om man nu lyckats ta sig FRÅN stan.

Lycka till!

/Hanna

Men det är bara ni som vet vad som är rätt för er.

Det där verkar vara allt för mycket projekt för att det ska vara värt besväret och pengarna. :(

Det som talar emot är att det är för litet, omodernt, en massa starkströmsledningar (=dåligt läge)och att du är sjukskriven.
Dessutom är 3000 kvm inte speciellt mycket mark om man ska ha djur och då särskilt hästar.
Oavsett vad du är sjukskriven för så är det knappast häslosamt att jobba ihjäl sig för att rusta upp ett hus. Och mycket jobb är det garanterat. :crazy:

Kolla runt lite och jämför.
Var kräsna och noga med att det ska kännas rätt.
Det kan också vara bra att bo relativt nära någon av era familjer om ni skulle behöva hjälp/avlastning med djuren :idea:

För liten tomt....takhöjd inne i stallet???För låg takhöjd kan innebär en himla massa jobb om ni måste göra om stallet och med tanke på att det är ungefär lika gammalt ställe som vårat-OJ va jobb ni får!

För lite mark till hästarna....vi har 6 tunnland och jag tycker det ändå är svårt att få betet att räcka till till två matglada halvblod.

En annan varning...ofta gamla klena glas i fönsterna som behöver bytas i sådana hus.Ofta sågspån i väggarna som sjunkit ihop=det drar rakt igenom huset.=krävs ny isolering.

Gamla hus kan också vara angripna av hästmyra och husbock...så detta är viktigt att kolla.Nu för tiden är det ju ingen katastrof med husbock tex om det bara är på något enstaka ställe och man ordnar besprutning av bostaden...men man bör ju kolla så inte bärande delar är angripna.

Ni anar inte vad det kostar att fixa till..... :eek:

*den som köper billigt köper dyrt*

Ta inte första bästa!!
Renovering kostar alltid minst dubbelt upp mot vad man tror. Lägg till lite på köpeskillingen och se till att basicfunktionerna funkar, Vatten avlopp,tak, kök, bad, Resten kan man leva med att åtgärda medan man lever i det..Tro mig - jag vet :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Är det bara jag som irriteras över alla gårdar som styckas av in till grunden och mäklare som förmedlar "hästgårdar" med 4 tnd där...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
26 518
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar