Jag springer/joggar sådär för hushållshälsans skull.
Fördomar?
Tjaa, jag vet egentligen inte. Antagligen finns det väl något, men tror inte att det är så mycket då "alla" vet hur det går till.
Varför jag började?
Det var mer eller mindre av en slump, eller vad man nu ska kalla det. Jag har alltid varit ganska lat, så för några år sedan bestämde jag mig för att börja ta promenader. Jag började sedan lägga in korta springsträckor för att få upp flåset. Vartefter blev dessa sträckor längre och då föddes tanken på att klara av att springa hela sträckan i ett, och på den vägen fortsatte det.
Vad är roligast?
Det är när man har en sådan där länk när allt fungerar precis som det ska. Man blir inte för flåsig, och benen blir aldrig trötta, känns det som. När det känns som om man skulle kunna fortsätta "hur långt som helst", och när man saktar av efteråt så tar det inte länge före andan och pulsen är ner tillbaka. När man känner sig sådär härligt uppfriskad och lite genom mjuk i hela kroppen. Det är förstås en hel del länkar som inte känns sådär bra också, men det är just för dessa bra gånger man fortsätter.
Det är också ett bra sätt att "bränna känslor" och har hjälpt mig genom en del lite jobbigare saker.
Att springa i skog och terräng är ett jättebra sätt för mig att rensa hjärnan, man är tvungen att vara så i nuet och fatta blixtsnabba beslut var man ska sätta ner fötterna, så jag brukar känna mig sådär skönt trött i huvudet efter en sådan länk.
(Och, sedan så kan jag erkänna att jag gillar hur starka mina ben känns dagen efter länk
)
Kan alla göra det?
Njaaa... Det är en träningsform som kräver ganska mycket av lederna i benen, så har man problem med det, och/eller lite större övervikt så bör man vara lite försiktig. Ryggproblem kan också ställa till det. Men de flesta kan med anpassning klara av någon form av löpning/joggning iaf.
Inspiration?
Inspirationen att fortsätta får jag mest från mig själv. Tanken på hur långt jag har kommit, och hur tung och "dyrköpt" kondition är så driver mig att fortsätta. Även min pojkvän är en jättebra peppare och inspiration för mig. När det kommer till olika träningssätt så brukar jag inte bry mig så mycket då det inte är för tävling jag tränar, men visst kan man använda sig av något intervallträningspass ibland, och då är det främst nätet, tidningar och vänner jag tar det från.
Det är i övrigt enträningsform som jag fastnat för då den är relativt enkel och billig att utföra. Ett par bra skor och bekväma kläder och någonstans att springa är egentligen allt som behövs. Självklart har man ju som med det mesta bygga på och göra det både dyrt och avancerat, men grunden är ganska simpel. Träningstiden är också väldigt effektiv så det tar heller inte speciellt mycket tid i anspråk
Hoppas det blev något så när förståeligt allt mitt svammel nu bara (skriver på mobilen så det är aningen smått och bökigt
)