Vad tränar ni?

chiliconcarne

Trådstartare
Vad tror folk om din sport/träning? Har folk några fördomar?
Hur är det egentligen?
Varför började du med det?
Vad är det roligaste med din sport/träning?
Kan alla träna det, eller är det olämpligt om man haft problem med något tidigare (Ex. krånglande ben, ryggproblem)?
Var hittar du din inspiration (t.ex. följer kanal på youtube, anlitar personlig tränare, sambon inspirerar, lagkamraterna inspirerar)
Vilka är dina bästa tips till någon som vill komma igång och träna?

Tack @RedHyuuga för du inspirerade mig att starta denna tråd, med din börja träna tråd.

Hur är det egentligen?
Kan alla träna det, eller är det olämpligt om man haft problem med något tidigare (Ex. krånglande ben, ryggproblem)?
Var hittar du din inspiration (t.ex. följer kanal på youtube, anlitar personlig tränare, sambon inspirerar, lagkamraterna inspirerar)

Tack @RedHyuuga för du inspirerade mig att starta denna tråd, med din börja träna tråd.
Har inte märkt några fördomar, däremot är det många som tittar till när jag kommer joggandes. Jag joggar med Reboundsko någon dag i veckan och kör ett stenhårt aerobics pass 1 dag. Det är en slags hoppsko. Det är så vansinnigt rolig. Det är förvånande att fler inte testar detta. Ja alla kan träna med det här träningsverktyget. Särskilt bra och skonsam träning för de med problemknä, anklar och höft.
gulan

Jag springer/joggar sådär för hushållshälsans skull.

Fördomar?
Tjaa, jag vet egentligen inte. Antagligen finns det väl något, men tror inte att det är så mycket då "alla" vet hur det går till.

Varför jag började?
Det var mer eller mindre av en slump, eller vad man nu ska kalla det. Jag har alltid varit ganska lat, så för några år sedan bestämde jag mig för att börja ta promenader. Jag började sedan lägga in korta springsträckor för att få upp flåset. Vartefter blev dessa sträckor längre och då föddes tanken på att klara av att springa hela sträckan i ett, och på den vägen fortsatte det.

Vad är roligast?
Det är när man har en sådan där länk när allt fungerar precis som det ska. Man blir inte för flåsig, och benen blir aldrig trötta, känns det som. När det känns som om man skulle kunna fortsätta "hur långt som helst", och när man saktar av efteråt så tar det inte länge före andan och pulsen är ner tillbaka. När man känner sig sådär härligt uppfriskad och lite genom mjuk i hela kroppen. Det är förstås en hel del länkar som inte känns sådär bra också, men det är just för dessa bra gånger man fortsätter.
Det är också ett bra sätt att "bränna känslor" och har hjälpt mig genom en del lite jobbigare saker.
Att springa i skog och terräng är ett jättebra sätt för mig att rensa hjärnan, man är tvungen att vara så i nuet och fatta blixtsnabba beslut var man ska sätta ner fötterna, så jag brukar känna mig sådär skönt trött i huvudet efter en sådan länk.
(Och, sedan så kan jag erkänna att jag gillar hur starka mina ben känns dagen efter länk :o)

Kan alla göra det?
Njaaa... Det är en träningsform som kräver ganska mycket av lederna i benen, så har man problem med det, och/eller lite större övervikt så bör man vara lite försiktig. Ryggproblem kan också ställa till det. Men de flesta kan med anpassning klara av någon form av löpning/joggning iaf.

Inspiration?
Inspirationen att fortsätta får jag mest från mig själv. Tanken på hur långt jag har kommit, och hur tung och "dyrköpt" kondition är så driver mig att fortsätta. Även min pojkvän är en jättebra peppare och inspiration för mig. När det kommer till olika träningssätt så brukar jag inte bry mig så mycket då det inte är för tävling jag tränar, men visst kan man använda sig av något intervallträningspass ibland, och då är det främst nätet, tidningar och vänner jag tar det från.

Det är i övrigt enträningsform som jag fastnat för då den är relativt enkel och billig att utföra. Ett par bra skor och bekväma kläder och någonstans att springa är egentligen allt som behövs. Självklart har man ju som med det mesta bygga på och göra det både dyrt och avancerat, men grunden är ganska simpel. Träningstiden är också väldigt effektiv så det tar heller inte speciellt mycket tid i anspråk :)
Hoppas det blev något så när förståeligt allt mitt svammel nu bara (skriver på mobilen så det är aningen smått och bökigt:p)

Jag tränar inget nu men höll på med step-up i ett par år
Jag tror inte folk har så mycket fördomar om själva träningen, men säkert om mig. Jag är tjock och var det då också. De trodde säkert att jag bara flamsade runt där, men var faktiskt riktigt tränad.
Hur är det egentligen?
Fartfyllt, koordinationskrävande och sjukt roligt
Jag hade spelat innebandy en herrans massa år men slutade. Några kompisar tränade så jag hängde på och fastnade direkt.
Koordinatinsövningarna. Ju svårare pass desto roligare. Då glömde jag bort att det var jobbigt. Kul att träna i grupp och skönt att alla kan anpassa övningarna efter sin förmåga.
Det är hårt för knäna. Man kan anpassa övningarna så man undviker hopp och liknande, men är rätt slitigt ändå.
En bra gruppledare är A och O för mig. Det är anledningen till att jag slutade träna när jag flyttade. Jag testade några olika, men ingen gav mig inspiration. Jag behöver bli pushad, bli peppad och ibland nästan bli arg, då funkar jag bäst. En instruktör som bara står och visar övningarna funkar inte alls.
Prova bara. Ta med någon kompis om det känns bättre. Jag har hört att det tar 3 veckor innan en ny vana blir rutin. Så känns det motigt i början så håll ut, det kommer snart bli ett sug

Jag styrketränar och vet inte om det finns så mkt fördomar så... kanske att jag som tjej bara tränar ben rumpa och mage? ;)
Hur är det egentligen?
Tränar hela kroppen men mkt fokus på överkropp, mest för att jag tränar m sambon och han kör inte så mkt ben och mage.
Började följa med sambon till gymmet för en massa herran år sedan, i blrjan körde jag mest gruppträningar (bodypump och bodycombat) men sen ett år tillbaka kör jag bara styrketräning då vårt gym slutat m gruppträningar.
Gillar att se resultat och känna mig stark när jag tar en hantel tyngre eller lägger på mer vikt på stången. Och att se resultat hyfsat fort också, då jag sköter träning och kost.
Alla kan nog stryketräna, på sin egen nivå. Man kan anpassa träningen på massa olika sätt. Jag styrketränade ända in in 7:de månaden när jag var gravid ;)
Mkt av min sambo, vi tränar tillsammans och peppar varandra. Sen så följer jag lite folk på instagram och följer deras träningsresa..
Våga ta dig till gymmet, det är inte farligt, och det finns alla möjliga sorters folk där. Allt från nybörjare till proffs. Och oftast är man så inne i sin egen träning så man har inte tid att studera andra och vad de gör, man går dit och kör sin grej helt enkelt. Börja enkelt, ta dig tid att lära dig tekniken och maskinerna, ta gärna hjälp av en pt om du är nybörjare och inte har ngn med dig som kan. Kan du grunderna så är det bara att köra på sen :D

Att jag rider på hamburgare har jag hört mer än en gång... :yuck: :mad:

Hur är det egentligen?
Jättekul! Älskar det!

För att jag alltid älskat djur, och för att min ena kusin och min mamma red som unga.

Kontakten med hästen är ju :love:
Annars att det är så "brett", det finns så många inriktningar m.m. Man har aldrig tråkigt!

Japp! Paralympics i ridning finns ju. Nu är jag långt från så "illa däran", men jag själv har problem med främst knäna, men också rygg och ben till viss del. Ridningen har bara gjort min kropp gott!

Min tränare är min största inspiration :heart
Annars inspireras jag främst av folk i "min närhet"/"från min verklighet". Har bl.a. gått i samma klass som två av Sveriges främsta unga dressyrryttare.

Ridskola!

Har inte märkt några fördomar, däremot är det många som tittar till när jag kommer joggandes. Jag joggar med Reboundsko någon dag i veckan och kör ett stenhårt aerobics pass 1 dag. Det är en slags hoppsko. Det är så vansinnigt rolig. Det är förvånande att fler inte testar detta. Ja alla kan träna med det här träningsverktyget. Särskilt bra och skonsam träning för de med problemknä, anklar och höft.
gulan

Försökte söka på vad reboundsko är men förstod inte mer. Vad skiljer sig en reboundsko från en vanlig springsko? Hur kom du igång med joggningen. Egen envishet eller hjälp på något sätt?

Jag springer/joggar sådär för hushållshälsans skull.

Fördomar?
Tjaa, jag vet egentligen inte. Antagligen finns det väl något, men tror inte att det är så mycket då "alla" vet hur det går till.

Varför jag började?
Det var mer eller mindre av en slump, eller vad man nu ska kalla det. Jag har alltid varit ganska lat, så för några år sedan bestämde jag mig för att börja ta promenader. Jag började sedan lägga in korta springsträckor för att få upp flåset. Vartefter blev dessa sträckor längre och då föddes tanken på att klara av att springa hela sträckan i ett, och på den vägen fortsatte det.

Vad är roligast?
Det är när man har en sådan där länk när allt fungerar precis som det ska. Man blir inte för flåsig, och benen blir aldrig trötta, känns det som. När det känns som om man skulle kunna fortsätta "hur långt som helst", och när man saktar av efteråt så tar det inte länge före andan och pulsen är ner tillbaka. När man känner sig sådär härligt uppfriskad och lite genom mjuk i hela kroppen. Det är förstås en hel del länkar som inte känns sådär bra också, men det är just för dessa bra gånger man fortsätter.
Det är också ett bra sätt att "bränna känslor" och har hjälpt mig genom en del lite jobbigare saker.
Att springa i skog och terräng är ett jättebra sätt för mig att rensa hjärnan, man är tvungen att vara så i nuet och fatta blixtsnabba beslut var man ska sätta ner fötterna, så jag brukar känna mig sådär skönt trött i huvudet efter en sådan länk.
(Och, sedan så kan jag erkänna att jag gillar hur starka mina ben känns dagen efter länk :o)

Kan alla göra det?
Njaaa... Det är en träningsform som kräver ganska mycket av lederna i benen, så har man problem med det, och/eller lite större övervikt så bör man vara lite försiktig. Ryggproblem kan också ställa till det. Men de flesta kan med anpassning klara av någon form av löpning/joggning iaf.

Inspiration?
Inspirationen att fortsätta får jag mest från mig själv. Tanken på hur långt jag har kommit, och hur tung och "dyrköpt" kondition är så driver mig att fortsätta. Även min pojkvän är en jättebra peppare och inspiration för mig. När det kommer till olika träningssätt så brukar jag inte bry mig så mycket då det inte är för tävling jag tränar, men visst kan man använda sig av något intervallträningspass ibland, och då är det främst nätet, tidningar och vänner jag tar det från.

Det är i övrigt enträningsform som jag fastnat för då den är relativt enkel och billig att utföra. Ett par bra skor och bekväma kläder och någonstans att springa är egentligen allt som behövs. Självklart har man ju som med det mesta bygga på och göra det både dyrt och avancerat, men grunden är ganska simpel. Träningstiden är också väldigt effektiv så det tar heller inte speciellt mycket tid i anspråk :)
Hoppas det blev något så när förståeligt allt mitt svammel nu bara (skriver på mobilen så det är aningen smått och bökigt:p)

Är det bättre för kroppen att springa i skog o gräs än på asfalt? Det borde väl bli humanare för fötterna? (det är ju inte så att man travar eller galopperar på en asfalterad väg med en häst och det borde väl inte vara så bra för en människa heller att springa på asfalt)

Jag tränar inget nu men höll på med step-up i ett par år
Jag tror inte folk har så mycket fördomar om själva träningen, men säkert om mig. Jag är tjock och var det då också. De trodde säkert att jag bara flamsade runt där, men var faktiskt riktigt tränad.
Hur är det egentligen?
Fartfyllt, koordinationskrävande och sjukt roligt
Jag hade spelat innebandy en herrans massa år men slutade. Några kompisar tränade så jag hängde på och fastnade direkt.
Koordinatinsövningarna. Ju svårare pass desto roligare. Då glömde jag bort att det var jobbigt. Kul att träna i grupp och skönt att alla kan anpassa övningarna efter sin förmåga.
Det är hårt för knäna. Man kan anpassa övningarna så man undviker hopp och liknande, men är rätt slitigt ändå.
En bra gruppledare är A och O för mig. Det är anledningen till att jag slutade träna när jag flyttade. Jag testade några olika, men ingen gav mig inspiration. Jag behöver bli pushad, bli peppad och ibland nästan bli arg, då funkar jag bäst. En instruktör som bara står och visar övningarna funkar inte alls.
Prova bara. Ta med någon kompis om det känns bättre. Jag har hört att det tar 3 veckor innan en ny vana blir rutin. Så känns det motigt i början så håll ut, det kommer snart bli ett sug

Var det inte svårt att hålla koll på armar och ben när du höll på med step up?
Innebandy som du skriver om också tyckte jag var skitskoj på högstadiet. Hur hittar man föreningar med nybörjarnivå i vuxen ålder?

Jag styrketränar och vet inte om det finns så mkt fördomar så... kanske att jag som tjej bara tränar ben rumpa och mage? ;)
Hur är det egentligen?
Tränar hela kroppen men mkt fokus på överkropp, mest för att jag tränar m sambon och han kör inte så mkt ben och mage.
Började följa med sambon till gymmet för en massa herran år sedan, i blrjan körde jag mest gruppträningar (bodypump och bodycombat) men sen ett år tillbaka kör jag bara styrketräning då vårt gym slutat m gruppträningar.
Gillar att se resultat och känna mig stark när jag tar en hantel tyngre eller lägger på mer vikt på stången. Och att se resultat hyfsat fort också, då jag sköter träning och kost.
Alla kan nog stryketräna, på sin egen nivå. Man kan anpassa träningen på massa olika sätt. Jag styrketränade ända in in 7:de månaden när jag var gravid ;)
Mkt av min sambo, vi tränar tillsammans och peppar varandra. Sen så följer jag lite folk på instagram och följer deras träningsresa..
Våga ta dig till gymmet, det är inte farligt, och det finns alla möjliga sorters folk där. Allt från nybörjare till proffs. Och oftast är man så inne i sin egen träning så man har inte tid att studera andra och vad de gör, man går dit och kör sin grej helt enkelt. Börja enkelt, ta dig tid att lära dig tekniken och maskinerna, ta gärna hjälp av en pt om du är nybörjare och inte har ngn med dig som kan. Kan du grunderna så är det bara att köra på sen :D

Styrketräning är något jag önskat att jag kunde. Vågar nog inte på egen hand för jag är rätt att göra fel och det stjälper mer än hjälper. Men anlite en personlig tränare för att komma igång och göra rätt är kanske rätt steg att gå.

Att jag rider på hamburgare har jag hört mer än en gång... :yuck: :mad:

Hur är det egentligen?
Jättekul! Älskar det!

För att jag alltid älskat djur, och för att min ena kusin och min mamma red som unga.

Kontakten med hästen är ju :love:
Annars att det är så "brett", det finns så många inriktningar m.m. Man har aldrig tråkigt!

Japp! Paralympics i ridning finns ju. Nu är jag långt från så "illa däran", men jag själv har problem med främst knäna, men också rygg och ben till viss del. Ridningen har bara gjort min kropp gott!

Min tränare är min största inspiration :heart
Annars inspireras jag främst av folk i "min närhet"/"från min verklighet". Har bl.a. gått i samma klass som två av Sveriges främsta unga dressyrryttare.

Ridskola!
:love: Ridning är verkligen kul. Rider du western, islandshäst eller vanligt?

Styrketräning är något jag önskat att jag kunde. Vågar nog inte på egen hand för jag är rätt att göra fel och det stjälper mer än hjälper. Men anlite en personlig tränare för att komma igång och göra rätt är kanske rätt steg att gå.

Personlig tränare (om man hittar en man klickar med, var kräsen!) är så in i helskotta bra. Körde med PT en gång i veckan i fyra-fem månader och dels skapade det en enormt bra rutin med träning och dels blev framstegen enorma under den perioden. Nu kör jag solo och det är lite läskigt, men jag har några betalda PT-pass kvar som jag kan använda mig av om jag kör fast.

Personlig tränare (om man hittar en man klickar med, var kräsen!) är så in i helskotta bra. Körde med PT en gång i veckan i fyra-fem månader och dels skapade det en enormt bra rutin med träning och dels blev framstegen enorma under den perioden. Nu kör jag solo och det är lite läskigt, men jag har några betalda PT-pass kvar som jag kan använda mig av om jag kör fast.
Hur hittar man en bra personlig tränare? Vad bör man tänka på när man kollar efter personliga tränare i stan? Kan man man provträna så man känner att man klickar med den?

Hur är det egentligen?
Fördomar är väl folk som säger att muskler på tjejer är fult osv? Typ manligt. :yuck:
Jag håller också på med styrketräning. Mina föräldrar är lite av mina inspirationer och coacher (de tävlade myycket förr) och jag hade hemskt svårt att komma in i det eftersom jag inte visste hur man gjorde, var alldeles för brydd om hur folk skulle titta på mig osv. Men nu är det jättekul när jag vet HUR man gör, jag har fattat att de flesta normala människor inte bryr sig hur man tränar (men de kommer gärna med tips) och jag älskar hur glad man blir av träningen.

Var det inte svårt att hålla koll på armar och ben när du höll på med step up?
Innebandy som du skriver om också tyckte jag var skitskoj på högstadiet. Hur hittar man föreningar med nybörjarnivå i vuxen ålder?
Det finns lite olika nivåer på step up också. Sen måste man inte följa alla rörelser. Där jag tränade var det väldigt trevlig stämning så kunde man inte all koordination så kunde man skippa armrörelserna t.ex. För mig blev det en utmaning och jag har bra koordination så jag tyckte de svåraste programmen var roligast. I slutändan är det ju stegen, flåset som är viktigast, inte att det ser snyggt ut. Jag var med på uppvisning, det var skitkul. Tjock men vältränad var jag.

Jag spelade bara innebandy för min förening och det gjorde jag i flera år. Finns ju lag för vuxna. Vill man hålla det lite mer avslappnat kan man nog kolla Korpen, de brukar ha lag. Vet en del arbetsplatser som dragit ihop träningar också. Min förra arbetsplats spelade volleyboll en gång i veckan som friskvård.

Hur hittar man en bra personlig tränare? Vad bör man tänka på när man kollar efter personliga tränare i stan? Kan man man provträna så man känner att man klickar med den?

Jag kontaktade mitt lokala gym och beskrev vad jag ville ha hjälp med. Jag fick träffa en av deras PT på en kostnadsfri konsultation där vi pratade igenom min träningsbakgrund, mina mål etc. Redan då tyckte jag att han verkade vettig, så jag valde att köra på vilket visade sig vara rätt val. Hade jag inte trivts med honom så hade jag bytt (fanns fler PT på gymmet).

Är det bättre för kroppen att springa i skog o gräs än på asfalt? Det borde väl bli humanare för fötterna? (det är ju inte så att man travar eller galopperar på en asfalterad väg med en häst och det borde väl inte vara så bra för en människa heller att springa på asfalt)

Både ja och nej. Mjukt men fast underlag är snällare åt leder än t.ex. asfalt, men då gäller det som sagt att det är fast, för åtminstone mina ben vill inte klara av slirigt/löst underlag (typ sand) i längre sträckor. När man springer på asfalt så är bra skor med rätt dämpning viktigt, även om jag vet att det finns de som springer barfota, eller med barfotaskor även där. Det är just som du sa med hästar, skarpt sliter på leder, löst på senor. Skog och mark i sig beror lite på hur terrängen ser ut, ju mera ojämnheter desto större är ju risken för att man snubblar och/eller vrickar något. Sedan så märker jag även med mig själv att jag har lätt för att tappa teknik och hållning i skog när jag blir trött, så det måste jag alltid tänka lite extra på.
Trots snubbelrisken så måste jag ändå säga att man, eller jag iallafall, snubblar förvånansvärt lite i skogen mot vad jag trodde jag skulle göra :)

Edit: olika underlag har som sagt sin olika fördelar, men en till grej jag gillar med terränglöpning är att hastigheten blir så naturlig för mig, det är svårt att "pressa" när det är riktigt ojämnt.

Tränar på gym, de tror nog inget särskilt. Möjligtvis som @voltis sa, att man som tjej bara fokuserar på rumpa och mage, haha. När jag körde breakdance trodde alla jag bara snurrade på huvudet hela tiden.

Hur är det egentligen?
Tränar hela kroppen på gymmet och på breaken är det mycket mer än bara power moves, till och med väldigt lite huvudsnurrande, åtminstone för mig ;)

Breaken för att det var kul att testa på, gymmet delvis för att klara breaken bättre, delvis för att jag saknade att ha en lika stark kropp som när jag arbetade fysiskt.

Gillar att det är konkret och det kan vara hur tungt och jobbigt som helst, eller hur enkelt som helst, beroende på dagsform (gym). Breaken för att det är roligt med dans, men också för att jag är rätt kass så blev mycket skratt för mig själv (lite svårt med attityden, haha).

Gym - ja
Break - nja - mycket påfrestande för kroppen så man bör nog vara relativt hel åtminstone från början. Men går givetvis att anpassa till viss mån även här!

Gym - kollegorna och de facto att jag blir starkare och starkare
Break - inte aktiv längre, inspirationen försvann

Gym - få tag på en draghäst; en kompis som kan hjälpa dig att komma igång och att man inte bangar ur, lite trygghet också i att vara två (plus bra umgängesform) eller en PT som kan guida en i början!
Break - en bra dansstudio

:love: Ridning är verkligen kul. Rider du western, islandshäst eller vanligt?
Ja :love:
Dressyr ligger mig allra varmast om hjärtat och har alltid gjort, redan sen innan jag själv ens började rida för 8-9 år sedan. Hoppning har aldrig varit min grej, och om vi ser till hinderhöjden har jag aldrig hoppat över 60 cm (däremot över det dubbla, reellt sett, tacka storhoppad häst för det!). På senaste tiden, med min egna häst, har jag också börjat nosa lite på working equitation :)

Jag är gruppträningsinstrukör och fördomarna handlar väl kanske om att man ska vara en extremt utåtriktad, uppmärksamhetstörstande 20-åring kanske?
Jag är en ganska blyg 40-plussare....

Hur är det egentligen?
Det är otroligt roligt och utmanande. Jag måste se till att vara fit för att kunna visa mina deltagare passets alla rörelser på korrekt vis. Så roligt att se mina deltagares utveckling!

Det berömda banaskalet... Föreningen behövde någon till barndansen och på så vis upptäckte jag charmen med att instruera en grupp till musik.

Att svettas och utmanas tillsammans med sin grupp till peppig musik är den bästa endorfinkicken för mig!

Det finns ju massor av olika program inom gruppträning, alla kan hitta sin nisch eller ingång och utvecklas efter det.

Jag får "mina" program från Les Mills (Nya Zeeländskt fitness företag) med film, musik och koreografi paketerat.

Våga dig in i gruppträningssalen!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Relationer Hur vet man om någon stöter på en? Kan man ens veta det? Eller kanske snarare när bör man börja förstå att personen stöter på en/tänker...
2
Svar
25
· Visningar
3 459
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama