Vad tippar ni för vikt

Sv: Vad tippar ni för vikt

oh..vågar jag gissa på att han kan väga nått mellan 150-180?
Vi hade en shettishingst i stallet som kan ha varit lite mindre än din på ca 150 kg.

Nånstans där tippar jag oxå men o andra sidan är det ingen katastrof om du skulle över dosera, bättre det än att ge för lite när det gäller avmaskning. :)

Jag ger min shettis avmasningsdos för 200 kg - han har sällan varit överviktig, men det känns tryggare att ge lite för hög dos än för låg.

Gud vilken söt häst!! Hur hög är den? som de andra skrivit låter ju vettigt!

Jag har ingen pejling på hur man mäter fram vikten :o det är nog 15 år sedan jag lärde mig det så jag vågar mig inte på det.
jag har jämfört min shettis med ameo`s (min granne tvärs över skogen) så jag vet nu vad vikten ligger men tack ändå :bow:

Jag försökte svara på denna tråd igår, men vet inte var mitt inlägg tog vägen...

Min förra avelshingst VÄGDES till 202 kg precis innan han skulle opereras för en käkfraktur (som gjort att han tappat en hel del vikt på några dagar = tiden mellan upptäckt och första rtgundersökning till operation) och då var han SMAL... 103 cm hög och av lättare typ.
Har en bekant som vägt några av sina shettisar också och hennes maxade ston (106-107 cm) av lite rejälare modell (MKT rastypiska!) vägde närmare 300 kg.
Så jag tror att de flesta gissningar ovan legat lite för lågt...

Jag maskar min minsta shettis (92 cm och rund) för 175 kg, de som är över 100 cm får för 200-250 beroende på kroppsform och mina två maxade ston får för 275-300 beroende på dagsformen...

Jag brukar maska min shettis (95 cm hög och nätt) för 200 kg. Så med ameos mått verkar det ganska vettigt?

Jag har en shettis som är mindre än din och han avmaskar för 300 kg. Det är värre att underdosera än överdosera, då dosen för att få negativa effekter av en överdosering måste vara väldigt stor.

Köp ett sådant där viktband på en hästsportsaffär. Kanske inte exakt rätt, men närmare än gissningar.

Enligt vikttabelen där så väger en shettis mellan 90-110 cm ca 100-175 kg - det är ju HELT GALET!!! Se mitt inlägg ovan om VÄGDA shettisar!
Dessa vikter kan man möjligen applicera på MINISHETTISAR (under 86 cm)...

Alternativ 2 som du hänvisar till är medelvikt normalhull och bör nog tas med en nypa salt. Jag hade nog gått på alternativ 1 och beräknat. Det står också i texten:

>Din hästs vikt, men vi vill påpeka att dessa endast är avsedda som vägledning. För exakt viktbestämning måste hästen vägas.

Måttbanden som finns mäter bara en parabel och har därför större felmarginal än om man mäter två parabler.

Rolle på Österlen

Tja, även mätmetoden kan visa väldigt fel..
Jag mätte mitt förra hblsto med två olika metoder (de som finns i SLUs foderhäfte, som anse vara de som ger BÄST resultat. Och det diffade på nästan 250 kg mellan de två olika metoderna... Och den reella vikten, som jag kände till, låg ca 100 kg över den lägre vikten jag kom fram till.

Inte ens "medelvikt i normalhull" är en ursäkt för en SÅ DÅLIG viktangivelse för shetlandsponnyer. De väger mer än så! Min veterinär medicinerade en sjuk shettisfölunge (3-4 månader) för 100 kg... Och han var inte ens särskilt stor...

Håller med dig Ameo precis som det står och jag sa i förra inlägget, vill man veta säkert är det en våg som gäller ;) Jag har iofs inte råkat ut för så stora differenser som du :crazy:

Rolle på Österlen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 279
Senast: Roheryn
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka