Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Jag har två Birmor, de är väldigt olika till sättet men supertrevliga katter bägge två.
Stämmer bra in pådina önskemål :) De fäller mjuka tussar som är väldigt lätta o plocka upp. Inga tovor o pälsen håller sig jättefin utan att man glr ngt. De älskar dock att bli borstade, kommer springandes så fort jag öppnar lådan så vi har det som mystund i bland :)

Sorbe här på Buke har MCO, jätefina trevliga katter :)
De är dock alldeles för stora för att passa mig, jag förederar småp kissar, vår Minna är som en kattunge trots att hon är fem år :)
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Tvärtom, kastrater har ofta bättre päls än fertila. (Framförallt inomm semilånghår där pälsmängd är positivt. Jag är inte lika gald att mina katter sätter mer päls...)

Många raser har kattungepäls och vuxenpäls. På semi/långhår får man då ett pälsbyte som varierar lite när det kommer. På mina egna funkar det så att de kan vara lite "fluffiga" som ungar, sedan få en slät, fin ungdomspäls som tyvärr ofta blir lite grövre och ulligare med åren.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Nja. Dom får mer päls men den blir aningen dunigare och tovar sig lättare. Gjorde de på mina föräldrara kastrater iaf. Men det kanske är vanligare tvärt om. Har ju ingen kastrat själv så.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Jag känner mest semifolk med raggisar, så det kanske är olika? De domare jag gått assistent för har iaf framhållit kastratpälsarna, och ursäktat sämre pälskondition hos fertila och ungkatter i bytarperiod. Sen har ju inte jag noterat vilken ras som utvecklas på vilket sätt, nöjer mig med att hyfsat kunna bedöma kvalitet på en katt i det skick den är idag.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Har ingen aning om det är olika :D
Har som sagt bara erfarenhet av mina föräldrars kastrerade skogkatter.
Dom var välpälsade som fertila och hade bra kvalité. Som kastrater fick de ju mer päls men som sagt lite dunigare. Men det kan ju säkert vara olika.
Min fertila har ju fin kvalité och ganska välpälsad vid rätt årstid. Hanarna kan va värre kan jag tänka mig med parningstress och fett i pälsen.
Och en digivande hona ska vi ju inte prata om ;)
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

På skogkatt så tittar man ju på om kattungen har mkt täckhår. De långa stråna som syns i solljus :D
Har den inga täckhår som liten så får den troligtvis dåligt med det som vuxen.
Men hur pälskvalitén blir kan man nog bara säkert svara på när den satt vuxenpäls.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Jag har två MCO som håller mig som slav

En blå hona som har tjock härlig päls och hon fäller väldigt lite. Får lite tovor om jag inte borstat ungefär varannan vecka. Hon är lugn och ganska cool dam.

Min kille är röd och med en underbart lättskött päls som knappt kräver någon pälsvård alls. Fäller lite men har inte full ullpäls ännu. Underbart temperament och grymt social och nyfiken på nya upplevelser hela tiden

Bägge katterna är vana att gå i koppel och de har en rastgård här hemma. De är vana att åka bil och jag tar ofta med dem på nya platser och hem till folk där det är ok att de är med.

Har träffat många MCO och de har olika pälskvalité, ofta beroende på färg. Titta på kattens mamma och pappa för att se hur pälsen troligtvis blir.

Älskar mina små ulltroll och deras små egenheter! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Vad spännande! Det där med färg har jag för mig att jag hört om på hund, typ att vissa färger ofta har ett visst hårlag. Är det så på katter också? Skiljer det mellan raserna tro?

Gud så spännande det ska bli på utställningen i helgen, jag ska fråga lusen av varenda människa jag får tag i :idea:
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Hur liten blir en Birma då?

Jag kan ju tycka att det är mysigt och behändigt med en liten katt, men jag tror ändå att det är en rejäl katt jag vill ha. MCO och skogisarna ligger bäst till med sina majestätiska uttryck :love:
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Minna väger 2,6kg o Asti väger 3,1kg.
Ja det är ju olika, små kissar faller mig i smaken :-)
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Tänkte bara slå ett slag för birman. Min favvo ras och underbara i psyket! Lättskött päls, inga tovor. Men man kan karda ibland för att minska fällda tussar i hörnen.

Att bedömma tassar är inte så svårt. De ska ha vitt på alla fyra fötter; fram ska alla fyra tår ha vitt men det ska inte gör över "tålederna"; bak ska de vara längre och gå upp i kilar på undersidan men inte över "hasen". Detta kan alla seriösa uppfödare, och kan förevisa för dig.

Vad jag upplever är mycket svårare att få grepp om är sådana bedömningar som bra huvudform, ögonform, öronstorlek och placering, kroppslängd, svanslängd, tyngd i kroppen mm.

Och det senare gäller givetvis alla raser. Svårt, om inte omöjligt, för en nybörjare att bedömma.

Vad avser hankatt har jag för mig att det finns sprutor att ge som stoppar hankatten från att urinmarkera inne. Jag hade en okastrerad birma hankatt ett tag och han fick sprutor och markerade inte. Dock var detta för 20 år sedan...

En sak till; Sverak avråder från fodervärdsavtal. För mycket problem.

(Från mig som ska få min fodervärdsbirma snart :grin:)
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Dina är nog rätt små även för att vara Birma. Eller?

Min förra hona var som din men bedömdes som liten.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Tack för svar :)

Jag var in och tittade lite snabbt på birma.se och läste bla på omplaceringar där. Verkade vara många som inte verkade trivas med att vara ensamkatter, även en som tydligen hade liten hund i familjen, men ändå inte var nöjd och röjde runt hemma.

Sådär var vår Burma också, det dög liksom inte med vilken sorts sällskap som helst. Jag fattar att det är individuellt, men om det går att välja en ras som "gillar" att vara ensamkatt så skulle jag föredra det.
Kan ju hända att det blir en till katt sen, men jag vill inte bli tvingad till det.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Sorbe här på Buke har MCO, jätefina trevliga katter :)
De är dock alldeles för stora för att passa mig

Haha! Du skulle sett veterinären när hon såg vår äldsta katt när de kastrerades för två veckor sen.
D...D...Den var STOR! VILKEN SVANS! :eek::eek::love: Var hennes reaktion. ;)
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Har du kommit fram till någon ras än?

Jag har aldrig riktigt varit i närheten av raskatter tidigare tills vi skaffade våra mco:er. Visst att jag träffat raskatter tidigare, men inte i samma omfattning som nu.
Maine Cooner valde vi ju själva så de gillar jag mest. Våra är väldigt sociala och har rejäla personligheter (men det har ju alla katter mer eller mindre). Vår ena är sju månader gammal och väger sex kg så han kommer nog bli stor när han är färdigväxt. Den andra är tre veckor yngre och från en annan uppfödare (de är släkt på rätt nära håll ändå) och han ligger på strax över fyra kg nu så han lär bli max sju kg som färdigväxt.
Det är mest storleken vi fastnade för när vi valde rasen, minns när jag träffade en MCO första gången, det var nästan en chock över hur stora de var. Då träffade vi en jättestor avelshane. ;)
Nu ser de flesta katter av andra raser så små ut, utan näsor och med råttsvansar. ;)

Norsk skogkatt känner jag inte till mer än från utställningar. De är så otroligt många att jag inte valt rasen. De påminner ju om MCO:er men är mindre.
Ragdoll var vårt andrahandsval om vi inte fastnat för maine coon.
Birmor tycker jag påminner väldigt mycket i utseendet mot ragdolls, ibland kan jag inte se skillnad på dem. :o
Bisons birmor är jättetrevliga!
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Oj, dina måste vara väldigt små?
Mina väger ca 4,5 kg, har flera gånger fått höra när jag är ute med dom "åh vilka söta kattungar!" :p:angel:
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Inte spikat sådär, nu har jag iaf bokat in träff med några uppfödare av Maine coon och skogis, samt en uppfödare av LaPerm som jag hittade via en annan tråd. De var rätt söta, och trevligt att de inte fäller så mycket :idea:

Birma och Ragdoll är också fortfarande intressant, ska se om jag kan hitta några uppfödare att åka och hälsa på.

Har pratat lite om fodervärd, och tydligen är man hårdvaluta iom att man jobbar hemifrån :angel:

Måste ju prata igenom allt med gubben också, så att han är helt ombord, han skulle väl helst inte ha några husdjur alls om han hade fått välja fritt :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Oftast rubbe som förkommer på hundforumet men, nu dyker den alltså upp på katt. Som en del läst om i snacktråden fick jag ta bort...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 416
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi söker en över social goskatt.. Vi har katt sedan tidigre.. Renrasiga Maine Cooner.. Dom är väldigt sällskapliga, men inte så mycket...
2
Svar
26
· Visningar
11 539
Senast: Pysan
·
Övr. Katt Hejsan! Jag vill inte ha några kommentarer om att man inte ska avla på korsningar etc, det jag söker är svar på min fråga! :) Har...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp