Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

skuggi

Trådstartare
Framöver vill jag skaffa katt, vill ha en fin renrasig hona som jag ev vill använda i avel, men främst blir det ju en familjekatt.

Vi har en liten hund, så en katt får räcka, alltså tror jag det går bort med alltför aktiva raser som helst vill vara två.
Vi bor i lägenhet, så katten ska kunna nöja sig med att vara inne, flyttar vi framöver lär den ju få gå ut.
Jag vill ha en ganska stillsam och mjuk katt, helst ska den fälla så lite som det nu är möjligt. Jag har fått för mig att det då kanske passar bäst med en lång- eller semilånghårig som man borstar regelbundet?

Är lite kär i Maine Coon, Norsk skogkatt, Ragdoll och Helig birma. Nu har jag bara gått på utseendet, men hur skiljer de här sig ifrån varann egentligen? Mentalt? Hälsomässigt? Tillgång och efterfrågan?

Lite luddig fråga kanske, hoppas på lite hjälp att bolla ideér :idea:
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

En semilånghår fäller, det kommer du inte ifrån. Sen kanske man tycker det är mer lättstädat med en lång mjuk borstpäls än en kort yrpäls (tex brittisk korthår). Själv föredrar jag att undvika båda delar ;)

Många semi är ganska lugna, men tex skogis är tillhör inte de lugnaste. Satsa hellre på en ragdoll eller MCO då. Birmor kan vara lite vilket som verkar det som. Jag har träffat en hel del stojiga birmor, betydligt fler än dito raggisar tex.

Du får bestämma dig om du vill ha en avelskatt eller en som ska gå ut. De två går aldrig ihop! Redan innan du köper katten bör du veta detta, eftersom det är något som måste tas med i beräkningarna vid valet av uppfödare och katt.

Sen kommer nästa fråga: varför vill du föda upp? De flesta raser som stämmer in på din beskrivning har extremt många uppfödare idag, så det blir visserligen lättare att hitta lämpliga parningar men kan vara svårt att sälja ungar. Var beredd på att det är en dyr hobby! Jag som uppfödare kan inte råda någon annan att bli det, det måste komma från ett oerhört intresse med tanke på hur mycket tid och pengar det kräver.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Tack för svar!

Jo, visst vore det trevligast att helt slippa fällande katt, men de alternativ som finns där tror jag inte passar mig, med tanke på aktivitetsnivå. Jag inbillar mig att det blir mer lättstädat med långhåriga tussar, än fullt med småhår som flyger runt i luften i timmar :p

Intressant angående skogis och birma, nu är jag inte ute efter en komatös kisse, men efter en extremt krävande burma vill jag ha något liiite mer laid back :love:

Varför kan en avelskatt inte gå ut menar du? Jag har haft honkatter(huskatt) på p-piller ute utan problem. Sedan beror det väl lite på vad för typ av ute det blir, beroende på vad vi får för möjligheter och hur omgivningarna ser ut. Drömmen är ju att bygga in en jättestor bit av en naturtomt, så man kan vara ute i trädgården tillsammans och inte behöva ha dörrar och fönster stängda jämt. Koppel kan också tänkas bli aktuellt, eller enklare utebur. Eller helt fri.

Katten ska väl i första hand vara sällskap som sagt, men jag vill ha en jämförelsevis bra katt, som jag skulle kunna ställa ut, och som jag skulle kunna ta en kull på utan att skämmas. Skulle tro att största anledningen till att ta en kull skulle vara att göra en unge till mig själv, och då vill jag att övriga ungar ska gå att sälja till bra hem och att jag kan känna att jag har valt föräldradjur enligt konstens alla regler för att det ska bli friska och bra individer som resultat. Det kan jag inte med en huskatt tex.
Jag kommer heller inte att sätta ungar till världen som jag inte är beredd att behålla om det inte skulle gå att hitta hem till dem.

Ett alternativ skulle kunna vara någon typ av fodervärdsavtal, där uppfödaren finns där för att hjälpa med att välja bra hane och allt sånt där som är viktigt. Jag vet att det är ett jättejobb att avla, och jag vill inte bara sätta en massa ungar till världen. Om du förstår hur jag tänker?

Jag vill iaf ha lagt grunden så jag har alternativet att kunna bedriva seriös avel, även om det inte blir så.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Om du vill starta och känna på det är fodervärd ett jättebra val, förutsatt att du får tag på en bra uppfödare. Lusläs villkor och avtal, och ge dig inte förrän du hittar någon där allt känns rätt. Tyvärr finns det en del som utnyttjar fodervärdar och ställer till det både för de stackars fodervärdarna, katterna som kommer i kläm och oss små uppfödare som inte skulle kunna fortsätta utan bra fodervärdar.

En avelskatt får absolut inte gå ute på egen tass! P-piller är inte säkra (såpass osäkra att man inte ska ha en hona på piller boende inomhus med en hane där en parning vore olämpligt) och du kan inte på något sätt garantera att katten är den friska, smittfria katt som den ska vara om den ska användas i avel. Dessutom kommer katten vara tvungen att vara inomhus många månader i sträck inför parning, under dräktighet och med ungar. Koppelpromenad eller rastgård är det som gäller, så den inte kan komma i närkontakt med andra utegående katter. Oavsett vad man tror så finns det alltid främmande katter någonstans, ffa om det är en fertil hona som går ute :devil:

Om du har tänkt ha katten som utekatt senare kan det vara bra att diskutera med uppfödaren också. Många uppfödare är emot okontrollerad utevistelse och även om de inte kan göra något när katten väl är din känns det schysstare mot alla parter att ha öppna kort i den frågan.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Jag förstår, hade inte tänkt på ev smittrisk :idea:
Oavsett hade jag nog tänkt att katten ska börja sitt liv som innekatt, då är de van att vara inne, sedan har det iaf för mig gått toppen att låta dem växla utegång beroende på hur vi bott. Men då har det varit kastrerade katter.
Självklart kommer jag vara öppen med hur jag tänkt, har förstått att en del uppfödare är väldigt noga med ute/innekatter.

Har också förstått (när jag läst på hund) att det är snårigt med foderavtal. Om det blir aktuellt får jag rådfråga buke om allt jag ska kolla/fråga.

Om vi då begränsat mig till Ragdoll och Maine coon, vilken är friskast? Är det någon som har någon otäck sjukdom som man inte kan testa sig fri ifrån?
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

P-piller är aldrig ett bra alternativ, riskerna med p-piller är stora och det är nått man bara ska använda i nödfall. Ska du föra upp måste du vara medlem i ett förbund och jag tror inte nått av förbunden tillåter huskattavel. Blir din hona dräktig med en annan utegående katt blir det huskattavel och åtminstone inom mitt förbund (Sverak) är det nått man måste arbeta aktivt för att undvika och om dom anser att man inte gör det blir man utesluten. Din hona utsätts också för smittor av andra katter (inte alla sexuellt överförda) och det gör ju sen att du utsätter hanen du vill använda för dessa risker. Därför kommer du få jättesvårt (eller kanske blir det omöjligt) att få låna hane till ett lösgående hona. En stor rastgård är rena drömmen, det tycker jag absolut ni ska satsa på för alla parter och det är inte heller nått nån uppfödare/hanägare kommer ha invändningar emot. Snarare tvärt om. Däremot kan du få svårt att köpa katt om du ska släppa ut den utan uppsikt, då de flesta av oss uppfödare verkar för att katter ska hållas under samma uppsikt som hundar och så.
Birman är fin, men det är en ras som är svår för nybörjare eftersom dom har så hårda krav på sina vita tassar.

Annars tycker jag du har bra tankar. Försök hitta en bra uppfödare som du har förtroende för, som ny oerfaren uppfödare är det jätteviktigt! Kanske kan du hitta nån som söker fodervärd till sin katt, då får du vara med om allt men slipper det ekonomiska.

Jag har en foderhona hemma, eller jag betalade halva priset och uppfödaren får ta en kull. Annars "får" man katten "gratis", men då vill uppfödaren/ägaren oftast ha 2 kullar innan katten övergår. Jag är registrerad uppfödare och har tagit kull själv, men har lagt ner aveln av olika skäl och får på detta vis ändå ha ungar hemma. Jag har redan nu gjort upp med uppfödaren att jag vill ha en avkomma efter henne då min andra katt börjar bli gammal. Vi kommer dock troligen göra så att om det föds en snygg hona i kullen så tar jag den på foder och kastrerar den jag har nu.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Birman är fin, men det är en ras som är svår för nybörjare eftersom dom har så hårda krav på sina vita tassar.

Tack för svar, antar att det kan vara svårt att hitta en bra katt på foder. Men om jag börjar leta bra uppfödare nu så kanske man kan bygga upp en bra relation så att de sedan kan tänka sig att lämna en bra katt på foder.
Hur hittar uppfödare normalt sett sina fodervärdar? I annonser osv ser jag ju att de flesta skriver "ej foder", antar att det är för att slippa alla som vill ha en gratis raskatt..?

Vad menade du med det citerade? Svår att ställa ut? Eller är det några hälsoproblem med tassarna?
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

HCM (en ärftlig hjärtsjukdom) finns hos både ragdoll och maine coon (och hos flera andra raser) och det går inte att testa sig fri från. Det finns DNA-tester för ragdoll och maine coon, men de enkom räcker inte utan avelskatterna måste få sina hjärtan ultraljudade med jämna mellanrum. Detta gäller dock för många fler raser också.

Hos ragdoll förekommer även njurproblem till viss del (CIN tror jag det kallas) och även det ultraljudar man för.

I övrigt uppfattar jag båda raserna som trevliga, lagom och robusta.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Nej alltså det vita på tassarna ska ha en speciell form för att vara helt bra. Du ska få PM om fodervärdstips.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Tack för svar! Jag såg på en del annonser att hjärt- och njur-UL nämndes. Är det någon speciell ålder där de här sjukdomarna visar sig? (tänker på att tex tidig akut katarakt på pudel brukar visa sig vid två års ålder) Då kan man ju tänka på att välja föräldradjur som passerat den magiska åldern utan att utveckla sjukdomen.
På hund vill jag minnas att man säger att man inte ska avla förrän hunden är två år, finns det liknande på katt?

Tack alla för uttömmande svar! Så spännande det här blir :love: mycket att lära.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Jaha :idea: tack! Då kan man tänka sig att det är extra viktigt att ha stöd av en bra uppfödare.
Jag uppfattar att du har erfarenhet av Birma, vad säger du om deras mentalitet jämfört Maine coon och Ragdoll? Skulle den kunna passa mina behov? Som sagt väntar jag mig inte att katten ska ligga som en sill hela dagarna, bara att jag inte vill behöva leka med katten timmavis dagligen för att den ska vara nöjd. Den ska också kunna nöja sig att vara utan kattkompis. Hundkompis finns, men jag vet inte i vilken utsträckning de brukar kunna leka ihop på det viset.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Ingen egen erfarenhet av Birma tyvärr, men det var en av raserna jag också hade i åtanke när jag började.
Ingen av sjukdomarna har en speciell ålder vad jag vet. HCM börjar man scanna för vid 1 års ålder ungefär, sen fortsätter man livet ut. HCM är svår, katten kan friscannas många år, för att sen ha HCM. Man kan bara scanna, kolla och hoppas.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Läste lite om uppfödare som söker fodervärd till hankatter och kom att tänka på en grej. Burman jag hade förut hade jag tänkt behålla fertil för att se om han var något att använda i avel, men när han blev könsmogen började han kissa inne som en vilde :crazy: jag var inte tillräckligt motiverad att spara honom, så han skars omedelbart.

Nu undrar jag hur det vanligen brukar funka med en fertil hane, måste man räkna med att han kissar inne? Hur gör man om man tagit en hane på foder och han kissar överallt, brukar uppfödaren ta tillbaka honom då, eller brukar man bestämma att man kastrerar då?

Nu hade jag ju personligen tänkt mig en hona, men blev intresserad av hur det funkar.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Ja, man får nog mer eller mindre räkna med att fertila hanar pinkar, även om inte alla gör det. Hur man gör då beror på hur man avtalat med ägaren, så det skiljer sig.
Många som har fertila hanar får ha dom i egna specialinredda rum så länge dom är fertila.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Men gud så trist :( att ha hanen i ett eget rum bara.. Bättre med hona då, mer lägenhetsvänligt. Om det blir att vi flyttar ut på landet så kan man ju bygga ett schysst uterum som hänger ihop med det kissäkra han-kattsrummet.. men det blir först då isf :)
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Nu undrar jag hur det vanligen brukar funka med en fertil hane, måste man räkna med att han kissar inne? Hur gör man om man tagit en hane på foder och han kissar överallt, brukar uppfödaren ta tillbaka honom då, eller brukar man bestämma att man kastrerar då?

De flesta uppfödare är medvetna om hur jäkligt det är medan fertil hane, så man ser till att ha de viktiga honorna väntande så man kan para fort och kastrera sen. Hur fort de börjar varierar kraftigt, den hanen jag har ute på foder är en pissenisse sen start (och är kvar fertil för att han inte fått någon avkomma vidare till avel vilket hans fodervärd hemskt gärna vill ha till sin egen ev. framtida uppfödning). Hanen som bor hos mig var lugn tills han fick börja para som tvååring. Nu är han inte lika lättsam, men fortfarande möjlig att ha i möblerade rum. Vi klär möblerna med lättvättade och tåliga textilier, och håller ömtåliga saker instängda tills vidare. Att stänga honom ute från hans familj är inte ett alternativ i det här läget.

Har man mer plats än en liten lägenhet kan man ju ha hankattsrum och byxor på när man är hemma, så att han ändå kan delta i familjelivet.

Apropå ras så upplever jag MCO som ganska roliga trots att de inte är så speedade. Påhittiga och sociala, men i sitt eget tempo. Jag hade gärna haft en om jag tröttnar på hyperkatter och får för mig att päls är ok.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Skakar liv i den här tråden då jag kommit på lite fler frågor :)

Jag läste lite om pälsar, underull/tovor/fällning osv. Är det någon som har erfarenhet av MCO, ragdoll och skogis och som kan jämföra pälsarna och förklara skillnaderna?
Tänker på vilken skötsel som krävs, hur lätt de tovar, hur mycket de fäller osv. Jämfört med varann alltså.

Till helgen ska jag försöka hinna gå på utställningen i Sollentuna och kika lite, får se om jag hittar någon uppfödare som verkar trevlig :idea:
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Skogkatten ska ha en självskötande päls. Dvs har den rätt kvalite så behövs den bara borstas nån gång ibland vid fällning eller bara om man ska ställa ut/ bada osv. Auras päls har jag borstar 4 ggr på två år. Inte en tova i sikte :)
Kastratkatter med mkt päls kan ju dock kräva lite mer pälsvård eftersom kvaliten gärn blir sämre.
 
Sv: Vad tänka på vid rasval, ny på det här..

Nice :D
Angående kastrater, blir kastrerade honors päls också sämre i kvalitén efteråt?

Hur/när kan man se om katten fått "rätt" kvalitét? Hundar byter ju päls typ vid ett års ålder, först då ser man vad man fått(tänker typ Kineser osv), samma på katt?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Oftast rubbe som förkommer på hundforumet men, nu dyker den alltså upp på katt. Som en del läst om i snacktråden fick jag ta bort...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 416
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi söker en över social goskatt.. Vi har katt sedan tidigre.. Renrasiga Maine Cooner.. Dom är väldigt sällskapliga, men inte så mycket...
2
Svar
26
· Visningar
11 539
Senast: Pysan
·
Övr. Katt Hejsan! Jag vill inte ha några kommentarer om att man inte ska avla på korsningar etc, det jag söker är svar på min fråga! :) Har...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp