Vad sysslar katten med?

Riley

Trådstartare
Den ena av mina katter (1-årig hona) har de senaste månaderna börjat någon sorts jaktlek med mig. Vissa gånger när jag går mot henne och "bebispratar" jamar hon, rusar iväg några meter och stannar sedan och jamar igen. Fortsätter jag gå efter upprepas samma procedur gång på gång, men går jag däremot iväg springer hon plötsligt om mig, sätter sig en bit framför och jamar igen. Går jag mot henne då springer hon återigen iväg.

Har aldrig lyckats komma underfund med vad det är hon pysslar med.
Så, någon beteendeexpert som har koll på vad det egentligen handlar om? Vill hon vara ifred, är det bus eller något helt annat?

Sv: Vad sysslar katten med?

Tycker det verkar som hon vill busa. De ensamkatter jag har haft hand om har jag jagat och blivit jagad av- jag tycker det verkar som om hon är ute efter samma sak. Tror hon skulle uppskatta en lekkompis.

Det jag kommer att tänka på är att hon vill säga dig något som tex: Du matte, jag vill ha mat.

Sådär gör min pisse oxå och hon är 9 år. Tycker det är hur kul som helst när vi springer "ikapp", både inne och ute. När hon ser att hon inte hinner först så stannar hon och tvättar sej....:angel:

Fan den här tråden hade jag glömt.

Heulwen: Hon har en lekkompis, sin jämngamla syster, och med tanke på det liv de för om dagarna borde hon teoretiskt sett ha fyllt sin lekkvot för de närmsta åren. :D

Tussy: Det hoppas jag verkligen inte, då kommer hon snart rulla fram.

Vera: Dålig förlorare? :D
Jag har funderat på att springa efter och kolla om hon verkar uppskatta det, men samtidigt känns det lite sådär psyk om någon granne skulle höra mig dundra runt i hela huset efter katten, haha.

Ja, det kan man nog säga:D Hon är hur kul som helst min gamla tant. Har mycket kontiga grejer för sej. Vi har bott ensamna hon och jag tills för två år sen då vi flytta till gubbe+2 barn och det är ju inte så lätt att plötsligt behöva dela sin matte med andra. I börjar var hon som en vakthund men nu går det bra. grannarna säger att dom aldrig har träffat nån som hon och det har inte jag heller, hon är precis som en hund. Mysig som bara den:love:

Beror väl på om hon är på väg åt nåt speciellt håll...typ köket, kan väl va en uppmaning om att hon är hungrig kanske. Annars låter det helt klart som om hon vill leka :)

Försöker hon få dig till matskålen är det helt klart mat hon vill ha. Annars vill hon bli jagad. Min ena flicka älskar att bli jagad. Hon går och gnäller ända tills man jagar henne. då får hon tokryck och kutar iväg! :D

En katt jag hade förut hade jag också jaktlek med, men då var det hon som jagade mig! Det var lite kul, för det var alltid samma sak varje gång. Det började alltid med att hon gömde sig under sängen. (Fast jag visste ju att hon var där) Jag låtsades inte se henne och gick runt och låtsades leta efter henne och ropade "Wilma! Wilma!" Så fort jag vände ryggen mot sängen kom hon fram som med ett stort kuttrande och hoppade upp på ryggen på mig! :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar