Vad sysslar försäkringsbolaget med???

bettysmatte

Trådstartare
Hrm, ja, Agria har verkligen lyckats förvirra mig med ett märkligt brev som de skickade nu i veckan. De meddelade att de hade direktreglerat ett belopp strax under 4000 kr för min häst som hade varit på djursjukhus pga hälta. Jag har två hästar, och den ena hästen (dock inte den som nämndes i brevet) har jag nyligen varit hos veterinär med för just hälta. Trodde att det ev. hade blivit en förväxling. Men summan stämde inte.

Då gick jag in på "Mina sidor" och kunde se att samma summa hade direktreglerats i april 2010, och då hade jag verkligen varit iväg med den häst på hältutredning som brevet gällde. Helt i sin ordning alltså. Men sedan, av någon anledning, hittade jag samma summa som MINUS i december 2010 :confused:. Och nu, drygt två år senare, skickar de alltså ut ett nytt brev och berättar att de har direktreglerat summan. Igen:confused:? Jag skickade iväg ett mejl samma dag som jag fick brevet -tror att det var i onsdags - så vi får väl se om det finns en vettig förklaring. Någon som varit med om något liknande, eller tror sig förstå vad som hänt?
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Och jag fick just ett försäkringsbrev där det står att det ska betalas in för mitt hästsläp med regnr "AAA111". Problemet är att släpet som ska ha varit försäkrat har regnr "BBB222".

Jag krockade det första hästsläpet 2007 och fick ett nytt av försäkringsbolaget som i sin tur tog det krockade släpet (AAA111) och sålde för sin egen räkning.
Det betyder att nu när släp BBB har bytt ägare och fått ny försäkring att vi har betalat försäkring i 5 år på det första släpet?!!

Det måste betyda att BBB har varit oförsäkrat under hela perioden?? Tur att inget har hänt då och då anser jag att vi ska ha tillbaka alla pengar vi betalat in på försäkring på AAA under alla år som vi inte ens har ägt!!?


:crazy:

Eller?



Ursäkta det svarade inget på din fråga men jag är också snurrig med försäkringsbolag.
Dessutom får jag ingen påminnelse om jag glömmer betala. Försäkringen bara utgår. Vilket betyder också att min lägenhet stod oförsäkrad under ett år utan min vetskap och den dessutom var uthyrd :o
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Man kan ju bli tokig för mindre :mad:!

Jag är lite nyfiken på om min skada på hästen (som hände för drygt 2 år sedan) kommer att belasta hennes tak för hälta i år. Det vill jag ju absolut inte att det ska göra om det skulle hända henne något. Sedan undrar man ju om de har betalat ut försäkringspengar till djursjukhuset två gånger? Eller om det "bara" är ett simpelt datorfel... Undrar om jag över huvudtaget kommer att få svar på mitt mejl, speciellt nu i semestertider...
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Ja, det gäller att man har koll på sina försäkringsbolag och själv läsa på alla regler kring sina försäkringar för ibland verkar det som att de försöker smita undan och hade man då inte själv varit påläst hade man lätt kunnat bli lurad.

En sak som jag stör mig riktigt mycket på är att min hund har en reservation på "mag- och tarmsjukdomar" eftersom att han för ungefär 4-5 år sedan nu hittade något kadaver i skogen som han smaskade i sig och blev förgiftad. Vi var då inne på Växjö Djursjukhus med honom och det enda de gjorde var att ge honom vätska i nacken sen tror jag han fick några piller han skulle knapra i sig också. Det var allt och det gick knappt på försäkringen men vad gör Agria? De sätter en reservation som endast kan låsas upp genom att man gör en veterinärundersökning på honom. Jag menar, nu när det gått så pass många år sedan han blev förgiftad, borde inte reservationen tas bort då? Jag menar, vem låter sin hund lida för mag- och tarmproblem i 4-5 år? :angel:

En veterinärundersökning kostar 800 kronor och de pengarna hade jag helst velat lägga på något annat eftersom att jag är 110% säker på att min hund inte har problem med magen. :grin:
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Det här är ju en av Agrias fulaste trick. Sätta reservationer i löpande försäkring.

De försäkrar in en frisk individ. När den sedan får behandling sätter de automatiskt en reservation för att slippa betala ut mer för den åkomman. Fast det är deras ansvar.

Tydligen är detta något de gör per automatik, överklagan har gått bra för de flesta (även om de behövt tröska igenom det två gånger). Det är för djävligt på ren svenska, den hanteringen de sysslar med.
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Ja, de satte reservation på mitt halvblodssto också efter att hon hade haft fång och jag knappt utnyttjat försäkringen. Jag försökte givetvis överklaga men det fanns inget jag kunde säga som gjorde att de struntade i reservationen. Efter 1 år testade jag igen och då var det OK att ta bort reservationen om ett utav deras ombund kom ut och tittade på hästen och såg att den inte var sjuk i fång. Sagt och gjort, ett ombund kom ut och tittade på hästen och reservationen togs bort.

Ibland undrar jag varför man har sina djur försäkrade överhuvudtaget. När man väl behöver hjälp för man strida till varje pris för att få hjälp med de där förbaskade räkningarna.. :mad:
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Vi har inte djuren försäkrade längre, det finns ingen mening med det. När det kommer till kritan är skyddet så urholkat att det inte är lönt.

Senaste tre hästarna har haft A1-försäkringar (obrutna sedan många, många år) ändå har vi inte fått ut veterinärvård eller livvärde, bolagen har lutat sig mot att vi inte orkar strida hur långt som helst och vunnit på det.
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Kanske för att det ofta är 30 min väntetid för att komma fram på telefon?

Kanske inte ringa måndag förmidag utan vänta till eftermidag eller en annan dag
Vet att de oftast inte har tid att svara på mejl tar telefon först och först när det har lugnat ner sig på telefon besvaras mejl
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Kanske för att det ofta är 30 min väntetid för att komma fram på telefon?

Jag har ringt Agria två gånger den senaste månaden, för att höra mig för om deras fosterförsäkring. Kom fram inom 3 minuter båda gångerna. Ringde på förmiddagen.
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

kl

Hur vet man om man har en reservation. Skrivs det in i försäkringsbrevet eller får man reda på det den dagen man söker får en åkomma?

Tänker på min nu tre åriga häst som var inne som föl på klinik på grund av luftvägsproblem. Har för mig att det var bronkit. Dock blev det inte kronisk bronkit av det.
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Det är en jättebra fråga!

Många har ju upptäckt att de har en dold reservation på en försäkring som de trott var helt utan reservation. Tydligen skriver de inte alltid ut reservationen på försäkringsbrevet, vilket ju är supersurt om man är spekulant på en häst och ägaren visar fram försäkringsbrevet som visar noll reservation.
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Undrar om det är juridiskt okej för Agria att göra så (om det inte gäller en skada/sjukdom påbörjad innan försäkringen). Jag har inte lusläst deras villkor men de allmänna villkoren brukar se väldigt lika ut och i "mitt" bolag står det klart och tydligt i paragraf 3.5:

Reservation
Finns det i försäkringsbrevet särskilt villkor som innebär undantag/reservation mot visst fel (sjukdom eller skada) gäller inte försäkringenför detta fel. Det gäller inte heller för följder av detta fel eller annat fel som har samband med detta.

Står det så även i Agrias villkor borde det finnas grund för överklagan tänker jag. Men samtidigt vet jag hur krångliga dom är även när man har rätt :grin: Det bolaget verkar ha satt i system att krångla och dra ut saker på tiden så att folk som har rätt bara tröttnar och ger upp :crazy:
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Jag har ringt Agria två gånger den senaste månaden, för att höra mig för om deras fosterförsäkring. Kom fram inom 3 minuter båda gångerna. Ringde på förmiddagen.

Säljare och skadereglerare brukar väl inte sitta tillsammans? Olika telefonköer.
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

För att det inte känns superakut och för att jag föredrar att få förklaringen skriftligt. Om det nu finns en förklaring.

Exakt så tänker jag också.

Dessutom kan man ha ett jobb där det inte går att sitta och ringa privat men att skicka ett mail funkar.
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

För att slippa starta en ny tråd, hoppas okej för TS?
Har jag rätt att få tillbaka 5 års inbetalade försäkringspengar för släp "AAA111" tror ni, kloka bukefalister?

(inte för det spelar någon strörre roll men det är ju en liten oväntad summa i så fall som man kan ha kul för)



Och jag fick just ett försäkringsbrev där det står att det ska betalas in för mitt hästsläp med regnr "AAA111". Problemet är att släpet som ska ha varit försäkrat har regnr "BBB222".

Jag krockade det första hästsläpet 2007 och fick ett nytt av försäkringsbolaget som i sin tur tog det krockade släpet (AAA111) och sålde för sin egen räkning.
Det betyder att nu när släp BBB har bytt ägare och fått ny försäkring att vi har betalat försäkring i 5 år på det första släpet?!!

Det måste betyda att BBB har varit oförsäkrat under hela perioden?? Tur att inget har hänt då och då anser jag att vi ska ha tillbaka alla pengar vi betalat in på försäkring på AAA under alla år som vi inte ens har ägt!!?


:crazy:

Eller?
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Usch ja, det här med reservationer är aldrig kul..

Jag tog blodprov på min ponny för några år sen. Han var så trött och orkeslös, någonting var fel men vi visste inte vad. Veterinären röntgade hovarna och benen, ultraljudade magen och tog blodprov för IR och hypotyreos. Det visade sig att kroppen såg bra ut men blodet var värre. Inte så illa att han var akut sjuk, men värdena var inte normala. Veterinär satte in medicin.
Jag betalade hela kalaset själv, för av någon anledning kunde Agria inte direktreglera där och då. Det är sjukt mycket pengar att lägga ut för en student!
Någon vecka senare får jag ett brev där det står att min häst inte är sjuk och någon ersättning kommer inte betalas ut. I nästa mening står det att jag inte kommer få någon ersättning i framtiden heller för problem som kan relateras till hans sjukdom (som han alltså inte har enligt försäkringsbolaget :crazy:).

Jag har försökt få ett vettigt svar från någon på Agria ända sen dess (det är minst två år sedan) men har inte fått en enda förklaring. Jag funderar på att säga upp försäkringen, har inget som helst förtroende för dem längre!
 
Sv: Vad sysslar försäkringsbolaget med???

Du är tyvärr inte ensam om det här. Jag förstår om du känner dig både besviken och lurad, vad betalar man egentligen (rätt dyra) premier för?

Jag tycker absolut att du ska kräva svar (skriftligen) på hur de kan 1)sätta reservation i löpande försäkring 2) sätta reservation när de själva konstaterar att hästen är frisk. Jag hade faktiskt kontaktat Tidningen Ridsport i det här fallet, jag tycker det är att kränka konsumentens rättigheter rätt rejält, när de handlar som de gör.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 735
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 367
Senast: ZaNdRoRiA
·
A
Hästvård Jag har en undran...Hoppas ngn här kan svara. Kan man ge en häst ngn form av smärtstillande som har en längre verkan, alltså som verkar...
Svar
5
· Visningar
1 092
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp