Vad styr hingstvalet?

Indiv

Trådstartare
Funderingar kring hingstval, naturligtvis är det mycket som avgör hur man väljer hingst till sitt sto, men vad väger tyngst enligt dig? Utgår från att man tänker välja friska individer, men sedan då? Utseende, färg, mentalitet eller användbarhet?
Varför resonerar du som du gör?

Har kollat igenom flertalet avelsmål för olika raser och det är ju väldigt delat, vissa raser går ju verkligen rakt på moset vad gäller användbarhet (för att hålla det enkelt: hingst som är ett toppämne för diverse grenar, men ful som stryk) medans andra har sina utseendefixerade standarder att följa, där användbarheten mer "kommer på köpet" om ni förstår mig rätt.

Vad skulle vara viktigast enligt er? Nyfiken på era tankar...

Sv: Vad styr hingstvalet?

Jag avlar just nu på min ridponny och väljer då hingst efter följande kriterier:

1. Storlek (har ett maxat sto och vill avla ponnyer och inte små storhästar)
2. Exteriör (inga exteriöra avvikelser, bra benställning)
3. Psyke (ponnyer måste vara stabila och ridbara)
4. Hoppförmåga och meriter
5. Gångarter (behöver inte vara flashiga, men rena och taktmässiga)
6. Ägaren (otillmötesgående hingstägare är inget för mig, varför ska jag välja deras hingst om de inte vill att jag ska det?)
7. Magkänslan (den har sista ordet, liksom)

Jag är ju världens newbie och betäckte mitt sto efter mycket velande. Pratade dock med några uppfödare och kom fram till att
användbarhet och gångarter var det viktigaste för oss. Jag ville inte ha ett utställningsdjur till avkomma utan en avkomma som kan prestera
bra på tävlingsbanorna.

Jag valde hingsten som jag betäckte mitt sto med på grund av hans stamtavla (hade velat betäcka med pappan, men han finns inte i aveln
och sedan så är mödernet på hans son som jag valde mycket bra.) för i hans stamtavla finns det i princip bara ponnyer som rör sig bra och
tävlat på hög nivå och/eller som lämnat fantastiskt fina avkommor. Både på pappan och mammans sida (mamman har lämnat tre godkända
hingstar och en stoavkomma som fått en avkomma som blivit godkänd hingst.) Så gångarter och ridbarhet tittar jag efter. Sen så fick jag
en läcker färg på köpet.

Sen får vi väl se vad som kommer eventuellt dyker upp.
Avkomman kanske får det sämsta av föräldrarna ändå, men vi har försökt vårt bästa i alla fall. ;)

För mig väger exteriör, prestationer och mentalitet ganska lika. Jag vet att jag har med mig rätt god exteriör på stosidan så jag kan tulla lite på viss exteriör om den inte är extremt avvikande, och mentalitet är viktigt även om jag har rätt bra psyke på stona också. Däremot önskar jag alltid mer prestation så det är nog det som hingsten iaf måste ha väldigt bra av. Gärna dessutom i flera discipliner då jag avlar för fälttävlan i första hand. Färg är inte speciellt viktigt, inget jag väljer hingst efter iaf.

Intressant, jag resonerar väl lite som ni! Vad hjälper snyggheten om man inte kan använda hästen.

Har dilemmat nu med en otrolig användbar och snygg hingst som fyller alla kriterier man kan önska sig, dessutom verkar nedärva sig väldigt bra också. Men så finns det ett litet fel i färgen som förstör för oss.

Jag kan inte låta bli att fundera kring detta och har hört så mycket olika åsikter så jag blir ju givetvis ännu mer fundersam! Konceptet verkar ju fungera för många andra raser utan att man helt tappar typen man vill åt på något sätt. Sedan är väl halvbloden lite udda då de ju saknar typ i den meningen men där finns ju ändå ett avelsmål.

Jag har ett islandssto med fina gångarter, liten och väldigt känslig.. mycket framåt anda och gör sitt bästa. Enligt mig en riktigt rolig ridhäst! men absolut ingen för nybörjaren.

Jag vill ha en hingst med stora gångarter och bra exteriör. Jag vill ha en hållbar häst, därför kollar jag på hingstens benställning och hur mycket de trampar igenom kotan. Mitt sto har svaga kotor och behöver mycket stärkande arbete på rakt spår för att hålla i längden.. Därför kollar jag lite extra på det. Sen vill jag ha en hingst med bra arbetsvilja, men trygg och lugn i hanteringen. Kollar även på hingstens avkommor, hur de rör sig, vad de har för bedömning, psyke och det där med kotorna.

Jag vill helt enkelt ha en avkomma som liknar mitt sto, men gärna ännu mer rörelser och lite stabilare kotor :)

Färg är ingen jag bryr mig om överhuvudtaget.

Intressant, jag resonerar väl lite som ni! Vad hjälper snyggheten om man inte kan använda hästen.
.

Men om hästen är "snygg" -alltså har bra exteriör.. så kommer den att ha bättre förutsättningar :)

Exteriör och gångarter, hoppteknik, ridbarhet osv. hänger ihop. En häst som ex. är bakhög har svårare att få in bakbenen under sig.. En häst med "taskig" benställning kommer troligtvis inte hålla lika länge... osv. osv. Så man ska nog inte stirra sig blind bara på hur den presterar för exteriören har också betydelse för hästens förutsättningar.

Om man tittar på de riktiga topphästarna så har de oftast en god exteriör också. -iallafall vad gäller islandshästar.. måste vara samma sak med hopp och dressyrhästar också??

Jag måste nog säga att temperamentet är det som kommer i första hand. Jag vill helst ha sett dem på tävlingsbanan lite. För mig betyder det att hingsten fungerar någorlunda där i alla fall. En stor fördel är om man kan hälsa på dem privat, så därför väljer jag hingst som finns i närheten. (har flera depåer inom rimligt köravstånd)

Bland godkända hingstar är det sällan några större exteriöra avvikelser. Däremot går ju vissa bort direkt när det står "bör ej användas till ston med lång rygg" eftersom mitt sto har lång rygg. Sådana råd tar jag på största allvar oavsett temperament och prestation.

Sedan har jag en idiotisk sak; jag skulle aldrig valt en skimmelhingst. Dumt jag vet, men jag gillar inte skimmlar. Så är då färgen det som avgör för mig:angel:

Temprament, gångarter, användbarhet. Den hingst jag valde hade inga avkommor ännu när jag valde honom. Och som sagt, hingstägaren spelar in.
En hingsthållare som inte tar emot fler ston än vad som hinns med på ett bra sätt, som är engagerad, rapporterar hur det går osv. Min häst var ju faktiskt inhyst där under en dryg månad. Avståndet till hingsten spelar också in. Nu råkade denna hingst finnas mycket nära, men jag hade inte åkt hur långt som helst faktiskt.

Vad som styr mina hingstval är först och främst stoets styrkor och svagheter. Efter som det idag finns så många hingstar att välja på samma egenskaper så kommer ekonomin in som nummer två. Alltså priset hingsten och kostnaderna runt om.
Färg är totalt oväsentligt.

kl
Jag tittar mycket på blodslinjer, vilka linjer har stoet och vad har varit en bra kombo i historien. (dock inte främmande för att testa något nytt) speciellt då jag inte Vill ha för närbesläktade "föräldrar".

Nu när ca 80% av alla hingstar har försvunnit ;) tittar jag på stoets styrkor och svagheter, vad vill jag förbättra med nästa generation?

Sedan väljer jag gärna inte en poppis hingst, mycket för att om det finns 100 föl e: viss hingst vad kommer att göra att ev. köpare tittar åt min häst även fast stostammen har positiva egenskaper så vet de flesta av oss att den normala köparen skiter fullständigt i stoet. detta kan jag dock bortse ifrån om jag anser att en viss hingst är en super match med mitt sto!

Precis som Masse skriver är färg helt oviktigt för mig!

Men jag tar också gärna input från andra mer erfarna uppföddare, men så klart i slut ändan är det ändå jag som väljer!

När jag valde hingst till mitt sto förra året så utgick jag först o främst från närområdet -jag ville inte köra tvärsöver landet och jag ville ha fribetäckning.

Jag funderade vad som behövde kompletteras på mitt sto för att få den avkomma jag kan tänka mig att rida i framtiden. Det viktigaste för mig är lynnet och därefter gångarterna. Mitt sto har exceptionellt bra lynne men jag tittade ändå på hingstar som har rykte om att ge trevliga avkommor. Jag ville gärna ha en femgångare(islandshästar alltså), så en femgångshingst var att föredra då mitt sto "bara" är fyraoenhalvgångare.

Sen eftersom mitt sto var förstagångsföderska så behövde jag ha i åtanke att hon inte är större än 1,28. En stor hingst på 1.50 vore hyfsat olämpligt, hon kanske skulle klara det galant men jag har haft kontakt med alldels för många ston som fått för stora föl och inte klarat fölen/sig själva. Valet stod tillslut mellan två små hingstar, femgångare. Den ena mkt liten, svart och ger avkommor mindre än han själv. Den andra var ljusbrunblack, normalstor och ger "normalstora" avkommor.

Jag måste här erkänna att jag valde blacken, men inte för färgen -utan för hans stamtavla! Hans pappa är världsberömd, och jag blev kär i honom på en uppvisning för några år sedan. Jag har varit på hans födelsegård på island, sett flera barnbarn och tja... Det blev "färghingsten" helt enkelt. Och jag är så nöjd med mitt lilla föl! Underbart vacker att se på, femgångare och förhoppningsvis så ärver hon sin pappas storlek och man/svans. Gärna farfars gångarter oxå :angel:

Islandshingstar skall ju genomgå både exteriörbedömning och ridbedömning för att få bli godkända. Denna bedömning visar hingstens egenskaper och så kan man komplettera stoets. Ofta kan man träffa hingstarna och se hur dom är. Jag blev kär i mitt föls pappa- vacker, gentlemannamässig och naturliga gångarter! Och en bra bedömning vid ung ålder visar på naturligt bra gångarter och psyke.

Köpte oxå ett föl nu för några veckor sedan, där gick jag oxå på mamma och pappas egenskaper och stam. Mammans stam passade min smak perfekt och pappa är en vacker trevlig häst(fast inte med någon strålande bedömning) och han ger stora avkommor. Jag vill ha en lite större häst om några år...

kl
Jag tittar mycket på blodslinjer, vilka linjer har stoet och vad har varit en bra kombo i historien. (dock inte främmande för att testa något nytt) speciellt då jag inte Vill ha för närbesläktade "föräldrar".

Nu när ca 80% av alla hingstar har försvunnit ;) tittar jag på stoets styrkor och svagheter, vad vill jag förbättra med nästa generation?

Sedan väljer jag gärna inte en poppis hingst, mycket för att om det finns 100 föl e: viss hingst vad kommer att göra att ev. köpare tittar åt min häst även fast stostammen har positiva egenskaper så vet de flesta av oss att den normala köparen skiter fullständigt i stoet. detta kan jag dock bortse ifrån om jag anser att en viss hingst är en super match med mitt sto!

Detta skulle kunna vara skrivet av mig. Nu avlar jag på nordsvenskar och därmed är avelsframsteg åt prestationshållet inte särskilt viktigt. Jag är mer inne på att bredda avelsbasen genom att välja så udda som möjligt. Detta innebär att det blir mycket nördande med stamtavlor, vad finns bakom mina ston, vad finns bakom potentiella hingstar, har olika kombinationer gjorts tidigare etc etc.

Därefter börjar jag titta på vilka egenskaper jag vill att hingsten ska ha för att matcha mitt sto så bra som möjligt, både exteriört och temperamentsmässigt. Färgen kan spela in som faktor, men den är inte avgörande. Minst viktigt är könsprägeln, mig spelar det ingen roll om hingsten ser ut som en gammal valack så länge den är användbar (sen vet jag att könsprägeln till viss del hänger ihop med fertilitet, men det är så många andra som väljer testosteronstinna hingstar att jag inte känner att jag behöver ta någon större hänsyn till det urvalskriteriet).

Sedan har jag en idiotisk sak; jag skulle aldrig valt en skimmelhingst. Dumt jag vet, men jag gillar inte skimmlar. Så är då färgen det som avgör för mig:angel:

Jag kom på att jag också kan vara ytlig. Jag skulle aldrig någonsin betäcka med en skäck. Jag tycker verkligen att vissa
skäckar är gräsliga i sina teckningar och skulle aldrig i mitt liv vilja ha en. :o

Just det, skäck på en stor häst, förutom möjligen "cowboy-häst" är för mig otänkbart. Jag tror vid närmre eftertanke så är skäck längre ner på listan är skimmel.

Ponny däremot har jag inget emot skäckar, men de ska ändå vara "snyggt" tecknade.

Löjligt kanske, men när en skäck kommer och går GP dressyr har jag svårt att ta det på allvar.

Jag föder upp araber. Tittar väldigt mycket på stammen och vad det finns för prestationer bakåt. Vill gärna ha så polska stammar som möjligt, och vill gärna ha prestation på både fädernet och mödernet.

Förra säsongen valde jag en gammal hingst av en mycket beprövad polsk stam till mitt ena sto som också har en stam med gamla polska linjer. Är mycket imponerad av polackernas arabavel och gillar den äldre typen av arab där det fanns andra kriterier än ett mycket dishat huvud ...

Jag skulle välja hingst utifrån stoets egenskaper, förstärka det som redan är bra och förhoppningsvis slippa det som är sämre. Har islandshäst, så får ju även kolla på 4-gångare vs. 5-gångare så inte kombin blir fel där, aldrig 4-gångare med 4-gångare. Efter det kommer hingstens psyke. Hingsten ska absolut vara "1-klass" bedömd så exteriör och ridbarhet ska vara bra. Skulle dessutom helst INTE välja en "våldtäcktshingst" då jag vill ha naturlig betäckning, föredrar när hingsten uppvaktar stoet innan, måste ju tänka på henne också *le*

Delvis kl
Många intressanta tankar, som vanligt!

Intressant hur lite färgen spelar in egentligen! Känner mig fast i en uråldrig fördomsfylld ras där man fortfarande hellre använder något man vet kan ge större fångrisk än något som man inte alls vet kan ge vita tecken :cool: Eller nja, riktigt så illa är det ju inte förvisso, men ibland får man känslan.

Tur man är fräslt av rasen i sig så man fortsätter att slåss för mångfalden!

Men visst är det fortfarande vääääldigt mycket petigare med hingstvalet än stovalet, ston kan man ju ofta "råka ha gåendes" och då passar man på att betäcka bara för att. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det, men det är otroligt spännande att se över rasgränsen och tjuvkika hur andra stamböcker fungerar!

Jag betäckte mitt russto i somras och det var lite olika saker som vägde in för att välja rätt hingst till henne. För de första har hon ett medelrekord (travruss) och därmed ville jag ha en hingst som presterat bra på travbanan, satte då en gräns på att hingsten skulle ha ett rekord under 2.00.

Även en större hingst ville jag ha till mitt sto då hon är relativt liten och ville ha lite mer höjd på fölet, färgen spelar ingen roll men det vore kul med lite färg på fölet och inte bara en tråkig brun, men då mitt sto har en del färg i sin stam och hingsten lämnat de mesta känns de som att de kan bli vad som helst.

Och iom att mitt sto har lite udda stam kunde jag i princip välja vilken hingst som helst, de finns inte många som hon är nära besläktad med. Och ytterlgare en sak jag kollade var vart i landet hingsten står då mitt sto är lite känslig för transportering ville jag inte köra henne allt för många mil.

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka