Vad står det, Cama..al vet?!

Cillen89

Trådstartare
Var och hämtade ett recept hos min vet idag åt min häst som har mugg, det är en antibiotika/kortison salva mot mugg&svamp. Men jag kan bannemej inte se vad läkemedelsnamnet är på receptet. Jag kan bara utläsa de fyra första bokstäverna Cama och de två sista al och sedan är där möjligtvis en eller två bokstäver mellan typ u, i eller något? Jag har provat söka på olika kombinationer på google.se, men hittar inget.
Någon som kanske har fått samma salva till sin häst och vet vad den heter?:angel:

Sv: Vad står det, Cama..al vet?!

Canaural är ögonläkemedel som ofta används mot mugg..

från fass.se vet-sekt
"Kombinationspreparat med antibakteriell, inflammationshämmande och fungicid effekt"

PS, det är tillförlitligare att söka efter läkemedel på svenska recept på fass.se än på google ;)

Canaural är ögonläkemedel som ofta används mot mugg..

från fass.se vet-sekt
"Kombinationspreparat med antibakteriell, inflammationshämmande och fungicid effekt"

PS, det är tillförlitligare att söka efter läkemedel på svenska recept på fass.se än på google ;)

Nu när jag kollar på lappen så kan det nog stämma, tusen tack :D

hoppas att muggen försvinner snart :)

lycka till! :)

For att inte behova betala for mugg preparat (alltsa till vet etc) kan du lika garna kopa en tub med Salsyvase 2% pa apoteket, ta hem, tvatta noggrannt och torka LATT, alltsa inte gnugga for hart, och sen stryker du pa ett tunt lager med denna kram, Sen nasta morgon borstar du forsiktigt och satter pa ny kram.. Tvatta inte igen. Fortsatt med det for en vecka och se till att hasten inte ar i mugg "omraden" om mojligt. Det laker fort.. Jag fick mugg pa min aring forra aret, alla 4 benen. Det tog ungefar 2 veckor for honom att laka ihop. Han var flyttad fran omradet dar muggen hande samt fick den har kramen. Idag finns det inte ens ett arr kvar.. Hoppas det lyckas for dig..

Tips på salva mot mugg är Fucidin (tror jag det heter). det är öronmedel till hund. Men måste fås utskrivet av veterinär. Funkar jättebra!

Tips på salva mot mugg är Fucidin (tror jag det heter). det är öronmedel till hund. Men måste fås utskrivet av veterinär. Funkar jättebra!

Vad jag har förstått så är Fucidin och Canaural samma sak? Canaural är i alla fall också örondroppar för hund.. :)

For att inte behova betala for mugg preparat (alltsa till vet etc) kan du lika garna kopa en tub med Salsyvase 2% pa apoteket, ta hem, tvatta noggrannt och torka LATT, alltsa inte gnugga for hart, och sen stryker du pa ett tunt lager med denna kram, Sen nasta morgon borstar du forsiktigt och satter pa ny kram.. Tvatta inte igen. Fortsatt med det for en vecka och se till att hasten inte ar i mugg "omraden" om mojligt. Det laker fort.. Jag fick mugg pa min aring forra aret, alla 4 benen. Det tog ungefar 2 veckor for honom att laka ihop. Han var flyttad fran omradet dar muggen hande samt fick den har kramen. Idag finns det inte ens ett arr kvar.. Hoppas det lyckas for dig..

Tyvärr har hästen stått med mugg mer eller mindre hela sommaren, vi har haft så kopiöst fuktig luft och solen så extremt stark så min stackars häst som har 3 vita ben blev fullständigt invaderad med mugg och jag testade ALLA slags huskurer inkl din du beskrivit, men inget har bitit what so ever, så jag tog ut vet som skrev ut en antibiotika salva, Socatil samt Finadyn då pålle har ont. Socatilen tog bra, men inte tillräckligt, så nu testar vi med Canaural. Annars får det bli klinik, för odling eller liknande.
Dock tycker jag mig se drastisk förbättring nu den senaste veckan då den fuktiga luften är borta, samt att det inte är alls lika varmt och solen så stark..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka