Vad skulle ni valt?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Nu när hästarna börjar sätta vinterpälsen så har jag upptäckt att min shettis inte torkar över natten.:(
Tycker det känns hemskt att släppa ut en redan blöt häst i pissvädret vi har haft ett bra tag nu. Så har funderat på att antingen hel/halvklippa och täcka eller täcka med ofodrat/ tunfodrat de dagar det regnar. Täcke inne är inget alternativ så länge han hat pälsen kvar, står i varmstall.

Hur skulle ni gjort om inte hästen torkat över natten?
Vill gärna ha lite synpunkter och råd om hur jag ska göra:)
Tacksam för svar!
//B

Sv: Vad skulle ni valt?

Det beror på hur mycket du jobbar honom och hur mycket han svettas då.
Svettas han mycket vid jobb hade jag klippt, annars valt ofodrat regntäcke.

Jag hade halvklippt lite mindre(halva halsen, halva bogarna o halva magen), så att han inte blir regnblöt på huden under normala regn. Då behöver han inget täcke och förmodligen växer pälsen ut såpass innan midvintern att han inte får problem att hålla värmen.

Så gör jag med mina hästar iaf :) de går i lösdrift och utan täcken om inte jag behöver ha dom torra av någon anledning.

Har du kollat om din shettis är blöt ända ner till huden, eller om det bara är det översta pälslagret som fortfarande är blött på morgonen?

Det kanske är för varmt för shettisen i stallet?

Varmstall + ponny med mkt päls är en dålig kombination.

Jag hade iaf klippt lite först och ev lite till senare om det behövs.

Jag hade spårklippt och ev. täckat vid nederbörd :)

Jag klippte min ponny för ett par dagar sedan, halvklippte så att han fortfarande har kvar över rygg och rumpa för att kunna gå ute otäckad på lösdriften :)

DSC_0394.jpg

Är han fortfarande blöt av svett eller är det för att han gått utan täcke i regn som han fortfarande är blöt?

Gäller det förstnämnda hade jag provat klippa litegrann, då kan han ju ändå gå utan täcke.

Jag klippte mina i fredags, de går fortfarande ute dygnet runt. De fick en helklippning, för de körs cirka 4 dagar i veckan. Framför allt en av dem har verkligen lidit av sin päls. Han svettades rakt upp och ner i stallet, när man tog in honom för rykt (kallstall). När vi klippte insåg vi varför - han hade ungefär dubbel så tät päls som den andre ponnyn. Vi märkte även att han inte var torr - underifrån. Pälsen slöt liksom in fukten/svetten. Kanske är det så för din ponny också? Jag hade helklippt och tagit på ett ofodrat regntäcke.

Svarar alla med en knapp.

Just nu när han inte har så mycket vinterpäls än så länge, svettas han inte så mycket utan det är mest regnvattnet som inte hinner torka över natten.
Men när han sätter full vinterpäls svettas han en hel del när man kör och då hinner han inte torka över natten:( Det har även hänt att han svettats på natten:(.
Tidigare vintrar har han haft problem med fuktexem och regnskålleliknande "krustor". Krostorna är uppe på ryggen och fuktexemen är under manen. Förra året hade han även pälslöss som vi behandlade mot och som försvann.

Har nästan bestämt mig att jag får helklippa och täcka han i och med att jag kör en hel del oxå, ca 4-5 dagar/ veckan
Men är det rätt beslut?:confused: Han har vad jag vet aldrig blivit klippt innan.
Hjälp mig!

Tycker absolut att det är rätt beslu! Om du säger att han tidigare vintrar haft problem med både regnskållor och fuktexem pga kombinationen tjock päls+varmstall, så är ju klippa eller flytta till stall som passar honom bättre de enda alternativen tycker jag!

Jag har suttit i din sits och min shettis blev helklippt och fick täcke på.
Nöjd ponny och nöjd ägare :laugh:

Nuvarande shettisen blir halvklippt och får regntäcke på när det är riktigt pissväder, annars går han utan.

Helt rätt beslut :) Det kommer gå bra att klippa, mina hade aldrig blivit klippa förr heller - och inte haft täcke på sig NÅGONSIN. Det gick smärtfritt alltsammans :)

Svarar alla med en knapp.

Just nu när han inte har så mycket vinterpäls än så länge, svettas han inte så mycket utan det är mest regnvattnet som inte hinner torka över natten.
Men när han sätter full vinterpäls svettas han en hel del när man kör och då hinner han inte torka över natten:( Det har även hänt att han svettats på natten:(.
Tidigare vintrar har han haft problem med fuktexem och regnskålleliknande "krustor". Krostorna är uppe på ryggen och fuktexemen är under manen. Förra året hade han även pälslöss som vi behandlade mot och som försvann.

Har nästan bestämt mig att jag får helklippa och täcka han i och med att jag kör en hel del oxå, ca 4-5 dagar/ veckan
Men är det rätt beslut?:confused: Han har vad jag vet aldrig blivit klippt innan.
Hjälp mig!
skälet till att han inte hinner torka är att shettispälsen isolerar så bra att den inte släpper ut värmen så att fukten avdunstar. Av samma orsak ser man ofta shettisar som ser ut som snögubbar på vintern, när större hästar blir blöta av smält snö - det släpps inte ut någon värme som smälter snön.

OM du kommer jobba honom mycket så tycker jag gott att du kan klippa. (även om jag, som shettismänniska med utställningsintresse, tycker att shettisar är finast naturliga - jag är ändå realist...)

Jag hade testat att filtklippa först och haft täcke på så hästen inte blir blöt. Det kanske räcker :) Annars är det ju bara att klippa mera. Jag gjorde misstaget att helkklippa min lurvponny första vintern, tyckte det var lika bra att ta all päls när han ändå skulle gå täckad. Så jäkla meckigt med täcken! Nu är han spårklippt/filtklippt på vintern och man behöver inte oroa sig så mycket, något lätt täcke funkar liksom alltid.

Liknande trådar

Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 156
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 576
Senast: Aionee
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 313
Senast: Korven
·
Trav Jag har en kallblodstravare som jag köpte i våras, han verkar inte vara särskilt frusen men å andra sidan är det ju inte särskilt kallt...
Svar
3
· Visningar
2 749
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31