vad skulle ni ha gjort?

black coffee

Trådstartare
Jag vet inte om jag lägger tråden på rätt ställe men då får ni flytta på den.

Jag kom ut till stallet och upptäckte att min medryttarhäst hade tappat en sko.
Det var snö ute och hon måste broddas.
Nu undrar jag om hästen mår bra om man rider med brodd på 3 ben och en utan?
Jag har fått för mig att snebelastar benen och det sliter mer på benen men jag kan ha fel. Hur som helst så avstog jag från att rida iaf.

Hur gör ni om era hästar har tappskor? Skulle ni har ridit?:confused:

Sv: vad skulle ni ha gjort?

Det skulle jag INTE ha gjort. Nog illa att det saknas en sko! Visst kan man tycka att snedbelastningen inte är så stor med bara ett par cm höjdskillnad men det blir ändå en snedbelastning som kroppen inte är van vid, ju mer desto sämre. Nog illa också att hästen får gå med sin egen vikt och snedbelasta hela dagen (eller längre) i box och hage, onödigt att lägga på ryttarens vikt dessutom tycker jag.

Jag tycker absolut likadant.
Tanke på att hästen har kommit upp i åldern oxå.
Man är ju lite orolig för halkan och naturligtvis för hennes ben.
Skönt att se att det är fler som tycker som jag

ingen ridning förräns den har alla 4 dojjor på plats.

Jag skulle inte rida vid ett skotapp..... Råkade själv ut för det ganska nyligt... Var bara avblåsa ridturen och ringa farbror Hovslagare...

Jag hade inte ridit för det är stor risk att hästen halkar iväg med benet utan sko och broddar och då är det risk för stora skador..

Jag ser först om jag kan hitta skon, annars tar jag en gammal (som jag sparat från senaste skoningen), och slår på den. Sen rider jag. :D

beror på situationen, men skulle inte ridit som i ditt fall då hästen har broddar och sen tappat en sko. Är det sommar och man har en häst vars hovar inte går sönder och man har mjukt underlag skulle jag nog rida lite lätt

Nej! Kan ju hända att den belastar sig helt fel. ja skulle hat avstå denna ridtur då.

nej aldrig att jag gör om han har tappat. Stor risk för skador på vinter framförallt när det är halt. Jag tkr du gjorde helt rätt i att skita i ridturen!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar