Vad skulle ni ha gjort?

shady

Trådstartare
Har ju som ni vet bokat att betäka med Davenir nu i år. Men det har visat sig att han har väldigt dåliga spermier vid test på SLU.

Hade ni försökt i alla fall? Jag har bestämt mig för att ge det en brunst, då jag fick ett mkt bra erbjudande av dom om jag ändå testade.

Om det nu skulle vara så att hon inte tar sig så har jag det problemet att jag måste byta hingst. Men jag har inte en aning om till vem.

Har funderingar på Bourbone, men resten av familjen vill att jag skall ta en ren hopphingst. Mathias vill jag skall ta Sack eller Weltman. Ingen av dom är i mitt tycke intressanta.

Snälla ni jag behöver lite hjälp på traven. Stoet är E: Elizar-Dragon-Trumf. Har tidigare haft föl med Uttini,Partisan,Maistic,Briar,Stanford och nu i år har hon ju ett föl vid sidan E: Elcatero ox.

Vill ha en häst med bra gång som ändå kan hoppa, med sikte på fälttävlan.

Jag håller på Ragazzo :love:.Dom jag har sett efter honom har varit mkt trevliga i sättet och rört sig bra. Annars är väl Bourbone inget dåligt val.

Ragazzo står tyvärr aldeles för långt bort. Har ca 25 mil enkel resa, lite långt för ett föl att åka. Visserligen gjorde jag det 2002, men den fölungen var betydligt stabilare i sina ben än vad Lilleman är. Så det blir inte en sådan resa igen.

Bourbon är ju inget dåligt val. ;)

Det är ingen gammal favorit som du tänkt använda förut, men som inte blivit av? :confused:

Eftersom du är inne på fälttävlanshästar, så är väl inte val av fullblodshingst fel heller. ;)

Ja du har ju lite tid att fundera ;)...valet av hingst beror ju på om du ska försöka med att fortsätta att producera hästar för inriktning på fälttävlan?

Ja och så det där med rimlig levande fölsavgift har ju viss betydelse också. ;)

Försöker också få fram hästar för fälttävlan. Ett par av de hingstar jag använt är ComeFast xx och Leuthen I, båda avkommorna är otroligt snälla, nyfikna och otroligt coola! Tyvärr står ju båda på naturlig betäckning så de står kanske långt ifrån dej?

Vad tycker du om Eighty Eight Keys xx?

Han finns ju transportsperma, och har en levande föl-avgift som inte är så blodig.

Jag har inte sett honom själv, men funderar på att kolla in honom till mitt sto för nästa år.

Come fast är inget jag är intresserad av, Leuthen står tyvärr för långt bort, annars en trevlig hingst med bra stam.

88:an har jag tittat "lite" på förut, men många fälttävlands ryttare och även andra säger att det är hästar som inte blir bra i hoppning.

Men hur mkt som är sant vet jag inte. Finns nog bara två fullblod som fallit mig ordentligt i smaken och det är då Blue Talk, samt Homme Duonner (vet ej om det är rätt stavat), det är väl dessa då som jag skulle kunna tänka mig.

Ja,ja jag får fundera vidare. Kan ju också vara så att hon trots allt blir dräktig.

Vad sägs om Stravinsky xx? Han har ju både en framgångsrik löpkarriär bakom sig, bra steg och hopp + en 10 på typ. Han finns med i mina planer för framtiden. :love:

:o Honom har jag inte ens tittat på. Får lov att göra det tror jag. Fast som läget är nu, så sicktar jag nog in mig på Bourbone ev. Chess har även haft små funderingar på FF om det skulle vara så att det inte blir något med Davenir.

Eller så får jag väl köra henne till Elcatero igen. Ja, vi får se. Skall ju inte ner med henne till station förrän den 23, så jag har några dagar på mig att lus läsa och titta.

Men du ville väl inte ha en hingst med 90 dygnsavgift? :confused:

Både Stravinsky och Chess är på 90 dygnsavgift...eh sedan när intresserade du dej för Chess?Du fick ju nästan en chock när jag valde honom förra året? :confused:

Stravinsky kostar 1500 vid språng och 6000 vid 90 dygn och Chess något liknande.(minns inte exakt)

Jag hoppas hon blir dräktig med Davenir nu...så fina blodslinjer som han har. ;)

Chess stiger i mina ögon hela tiden. Har på de senaste tävlingarna sett flera kanonfina avkommor till honom!!

Jag såg Blue Talk på en hingstvisning för flera år sedan, (och i år), men just på den visningen ick han knappt att få i närheten av ett hinder-än mindre hoppa över det...
Om jag skulle använda fullblodshingst hade jag valt 88:an. Stravinsky är fin, men han rör lite för mycket som en symaskin för min smak.

Lycka till!

Jo men en sådan sak kan ju bero på bara en så enkel sak att bommarna kan ha en färg som han aldrig ridits på...eller blanka bommar...ja nu finns det ju även de med de ultrablanka bommarna som har plastöverdrag också.Tycker det är lite fel att rata Blue Talk xx för en sådan grej. :p

Dessutom har han ju haft en framgångsrik löpkarriär som ung...vem vet vilka sviter detta kan ge...han kanske helt enkelt känner att "hoppen" gör ont någonstans i kroppen kanske...nu så här på äldre dagar. :smirk:

National Zenith-blodet kombinerat med halvblod brukar ju annars ge bra elastik. ;)

Tycker de flesta med Blue Talk avkommor verkar lyriska över sina avkommor och knappast skulle väl Anna Hassö vara så besviken över att hon inte får köpa honom om han inte han något extra!?! :p

Men vänta lite nu - varför i all världen har du tänkt använda Dávenir om du vill avla fälttävlanshästar? :confused: D-blodet är ju inte precis känt för sin enorma hopptalang om man säger så...
Strawinsky xx hade ju jättebra gång - för att vara fullblod - och hade han inte ridits i ett sådant övertempo hade det säkert inte varit lika "symaskin-igt". Han har dessutom lämnat mycket bra – stora, fina och rörliga – avkommor i bl a Danmark. Det är en fullblodshingst jag tror på. :bow:

Jag håller med om att du INTE bör välja 88 keys om du vill ha en häst som kan hoppa! Tyvärr så finns det väl ingen fullblodshingst som är en riktigt bra hoppare i Sverige :confused:
Blue talk har jag sett på både hingstvisning, då kom han direkt från båten och hade många timmar i benen, gick in och hoppade riktigt bra! Så jag håller med Crazy att man nog inte kan dömma honom pga av han inte gick nära bommarna en gång. Jag har även sett honom på hemmaplan där han är hur cool som helst! När han åkte till vår hingstvisning åkte han dessutom tillsammans med sin syster utan hingstvägg och han sa inte ens pip!

Hihi, bara väntade på den frågan.

Mitt sto var mkt lovande som fälttävlands häst innan en sparkskada satte stopp för den karriären. Hon har tuffheten och hoppet. Däremot har hon ingen direkt bra trav och galopp.

Därav att jag vill ha det blodet som Davenir har. Har ju använt en hel den "olika" hingstar till henne. Men hoppet har slagit igenom på alla, än så länge. Vid löshoppning då, eftersom att dom inte är så gamla.

Sedan har en av dom en otrolig gång och hoppkapacitet, men har nerver som inte är av denna värd. Absolut ingen tuffhet i sig, mot saker men tuff annars. Så den lär absolut inte bli en fälttävlands häst. Satsar på att sälja den till en dressyr ryttare istället.

Misstänkte att du skulle bli det.

Men visst vore det bättre om alla hingstar låg på levande föls avgift. Valen skulle i många fall bli betydligt mkt lättare då.

Liknande trådar

Avel Har köpt tillbaka en av mina uppfödningar, som skall tävlas nu men i framtiden kommer hon att bli mitt avelssto. Funderar lite angående...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: Eowyn
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 974
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar