Vad skulle ni ha gjort? (ang. hästköp)

lovehorses

Trådstartare
Har en bekants bekant som tröttnat på hästeriet. Hon har nu en häst som min kompis tar hand om för det mesta.
Det funderas väl på försäljning och jag har lite på sidan om blivit erbjuden den.

NU till problemet.
Det är en fin ras på hästen men kanske inte den finaste varianten, rastypisk.Vet ej stammen.
Den har inte fått en bra start i livet, hade bla mask. Under kontroll nu.
Den är nu över inridningsåldern men har bara blivit insutten på, den ska egentligen kunna en hel del nu.
Det är en jätte trevlig individ som är lugn och snäll men har inte fått rätt uppfostran så den vet inte vad som är rätt å fel. Lyssnar när man säger åt den.
För int så längesen var den med om en olycka, den tog sig igenom yttre skadorna men ägaren röntade inte så man vet inte hur de ser ut innanför. Den rör sig i hagen utan problem och verkar inte ha ont någonstans men man vet ju inte hur det blir när man börjar rida den.:crazy:

Jag har tänkt skaffa mig en sällskapshäst/en till häst till min nuvarande häst. De skulle vara kul om man skulle ta denna häst å få den bra men samtidigt skulle den funka att rida säg 3 dagar i veckan ut i skogen så är jag nöjd. Jag är ute efter ett sällskap till min häst. Det behöver inte bli en gran prix häst.:D

Skulle ni ens fundera på att ta en sådan häst? De blir ju lite "grisen i säcken".
Har ni gjort ett sådant köp någon gång? Alltså hästen har varit i bedrövligt skick men har sedan blivit en "prins/prinsessa".

JAg har tänkt att blir det något så kommer jag att begära ett lågt pris just med allt hästen varit med om. Fast det är en fin ras så har den ganska mycket i ryggsäcken.

HJälp mig att fundera, känns som det bara snurrar i huvudet på mig just nu.:nailbiting:
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? (ang. hästköp)

Med tanke på allt strulet och att det kanske är en dyr häst att hålla (jmf med shettis som sällskap) så skulle jag säga att den inte är mycket värd som den står idag. Det är ju också en risk med tidigare skador, finns det risk att det ställt till med något underliggande?

Jag hade oavsett vilket gjort en noggrann besiktning, det är inte roligt att köpa en häst som man sedan måste behandla. Det är ju inte alls säkert att det framkommer något som fungerar i sällskapshästlivet en gång.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? (ang. hästköp)

Jodå, jag har köpt en i icke optimalt skick. Fast hon gick igenom vetbes.

Chanel1.jpg


Med mat fick jag denna:

G.jpg
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? (ang. hästköp)

För mig hade det fysiska skicket varit avgörande. Det kan vara värt en chans om hästen går igenom en klinikbesiktning så man verkligen vet att förutsättningarna finns för att göra något annat än att bara ha den som sällskap. För mig ska en sällskapshäst vara billig i drift och inköp, att mata upp ett svårfött hästkräk som bara går och drar intresserar inte min plånbok (men alla är vi olika vill jag säga här!).

Sedan kan det ju alltid vara så att den inte håller för igångsättning, men då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att säkerställa skicket.

Prisfrågan i kronor är ju väldigt beronde på hur högt rasen ligger generellt.
 
Sv: Vad skulle ni ha gjort? (ang. hästköp)

Vilken skillnad på häst! Lite biffigare och mer muskler.:d

Ja det blir en ordentlig vet besiktning i såfall. Sen i och med inridning m.m så får man se vad den håller för.
Jag vill ju hoppas att den skulle hålla för lite iaf, lättare ridning.

Priset för rasen ligger runt 30.000 kr å uppåt. Men känner att så mycket vill jag inte ge, med allt den har i bakfickan.

Flera som har synpynkter eller har tagit en häst som har varit i det sämre skicket?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 479
Senast: Cilva
·
M
Hundhälsa Min hund har haft problem med en av grannarnas hund i ca 4 år nu.Nu vet jag att han hatar den tiken,han tål henne inte. Ägarna till...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Magdaaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp