Vad skulle hända...

E

eiwo

...om en häst åt kött? Rent teoretiskt, alltså. Kan den bryta ner det? Skulle det bli problem med magen, skulle den bli sjuk?

Man får konstiga funderingar ibland :)

Sv: Vad skulle hända...

Har egentligen ingen aning, men en tjej jag känner gav en gång en mackbit med skinka på till sin häst, och den åt med aptit och verkade inte ta någon skada av det :)

Fast det är kanske lite skillnad på en bit skinka och en större bit kött.
Antar att det blir samma sak som om en människa som inte är van att äta kött äter det, dvs. lite problem med magen..

skulle nog få en del problem med magen men det beror väll på köttmängden, vi hade en ponny på ridskolan som norpa åt sig en korv och den överlevde iallafall;) shettis med järnmage...:angel:

Skulle inte tro att hästar kan bryta ner kött, vi hade faktiskt den frågan uppe när jag läste foderlära men det var i ettan så jag kommer inte riktigt ihåg...men jag har för mig att hästens mikroorgansimer inte bryter ned kött(går i 3 an nu)

.men jag har för mig att hästens mikroorgansimer inte bryter ned kött(går i 3 an nu)

Kött ska nog brytas ner av enzymer och magsaft i magsäck och tunntarm. Men först ska det ju tuggas. Jag har läst att man har gett eller ger hästar fisk på Island. men jag vet inte hur mkt det har varit och om det på ngt sätt är mer lättsmält än tex nötkött. Det verkar kanske så.

Jag har inte ngn aning egentligen. Men jag skulle kanske gissa på att tänderna inte är anpassade på bästa sätt att tugga det. Det skulle nog behöva vara i små bitar från början. Sedan måste hästens enzymsystem vara anpassade till det. Och antagligen också storleken/längden på alla ingående organ så att det stannar lagom länge på rätt plats.

Min gissning som kanske är helt fel är nog egentligen att de skulle kunna äta lite men inte hur mkt som helst och att de skulle kunna vänja sig vid lite större "dos" så småningom genom att enzymerna anpassade sig.

Ganska intressant fråge egentligen. Vi gör ju på ngt sätt redan så fast tvärtom med tex hundarna. Deras mat är ju vad jag förstår ofta uppblandad med vegetariska ingredienser. Jag har alltid undrat över hur nyttigt det är.

Var det inte någonstans hästar matades med fisk?

Mina hästar älskar surströmming! På Island kan man hitta en silltunna i hagen. Fiskmjöl är ett lättsmalt proteinkoncentrat som på vissa håll används till hästar. HH

Som sagt har jag hört att fiskmjöl är bra foder till hästar men det är mest av etiska skäl man inte ger det så ofta.
Kött vet jag inte. Förmodligen blir hästen dålig i magen. Även om den skulle vänja sig så finns det ingen anledning att ge den det.

Ganska intressant fråge egentligen. Vi gör ju på ngt sätt redan så fast tvärtom med tex hundarna. Deras mat är ju vad jag förstår ofta uppblandad med vegetariska ingredienser. Jag har alltid undrat över hur nyttigt det är.

vad jag vet är hundar allätare precis som människor och mår bra av varierad kost. men katter däremot bör bara äta kött, för de kan inte smälta vegetariska livsmedel. vad jag har hört alltså. ;)

vad jag vet är hundar allätare precis som människor och mår bra av varierad kost. men katter däremot bör bara äta kött, för de kan inte smälta vegetariska livsmedel. vad jag har hört alltså. ;)

Jag kan inte mkt om hundar men har alltid trott att de är utpräglade rovdjur.
Det finns en sida i C Planck och M Rundgrens bok Hästens näringsbehov och utfodring med bilder där de jfr hästens, människans och just hundens matspjälkningssystem. Om man bara ser på bilderna så kan i alla fall jag tycka att hunden med sin korta blind och grovtarm jfr med människan där den är mer utvecklad och hästens då som naturligtvis har en stor del av systemet som grovtarm att hunden bör vara betydligt mer utvecklad som rovdjur. (ursäkta konstig mening).
Man kan ju också roa sig med att jämföra tänderna hos dessa tre. Hunden har ju mer rovdjurständer.

Men jag kan ha fel.

Fast de flesta hundar tuggar då och då på lite högt gräs, och vår hund älskar grönsaker. Speciellt vitkål!

HeJ!

Jag hade en sköthäst för ett par år sen om älskade hamburgare..

Och min gamla travare fick också smaka, han tuggade glatt i sej allting och spottade sen ut salladen?? Konstig kuse!

Ingen av dessa två fick några problem, men å andra sidan fick som smakbitar, så det säjer inte så mycket..

/ Lavinia, vars travare älskade djungelvrål

Mitt nu 24 åriga vbl sto ÄLSKAR korv med bröd =)
hon å jag delar alltid en på varje tävling vi e på =)
men det får inte vara senap på för då spottar hon ut de. men lite lite
ketchup tycker hon e jätte gott på =)

Hihi som tur e tävlar vi ej offta utan nån enstaka gång/år.
Annars hittar man la henne gnagande på dom andra hästarna
i hagen en vacker dag =) ha ha ha ha

Men tråden handlade väl inte om några större kvantiteter kött heller..?

och som sagt han kan äta MYCKET vitkål och även morötter och gurka.

Min valack klämmer allt.
Korv med bröd, skinkmackor mm

Men det beror nog inte på att han han vill ha kött utan snarare att han är jävligt glupsk.

Än så länge lever han & mår bra.

En polishäst stal för många år sedan kompisens hamburgare när vi klappade dem på en marknad.
Polisryttaren köpte en ny åt henne, hon skämdes över att hon inte hann varna kompisen att hennes polishäst var lite glupsk av sig.

Men jag har hört att någonstans ger man hästarna kokt kött. Är väldigt osäker.

kl, Galna kosjukan uppkom pga av att kor som är precis som hästen hel vegetarianer ,fick malet benmjöl och annat animaliskt slakt avfall för att dryga ut fodret :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka