Vad skulle du gjort?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sandystar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 008
S

sandystar

Lägger den härtråden här med :idea:
Tittar på ny häst och har hittat en som jag verkligen tycker om (halvblos valack 3 år) . :love:Rör sig trevligt, underbart psyke och bra storlek till vettigt pris.
Nu till problemet: Han har kliat av sig all man och en bit av svansen den här sommaren, när hästen kom till beridare i september smörjdes den in med någon olja och slutade genast att klia så nu är det på väg att växa ut. Inget har gjorts åt hans kliande tidigare.
Vad tror ni tror ni man kan förebygga sommarexem om man är beredd i tid? Ska jag backa för denna goa häst eller? :confused:väldigt förvirrad tycker verkligen om hästen och jag har fått ett bra pris men sommarexem låter välldigt tråkigt i mina öron.
Tacksam för svar!

Sv: Vad skulle du gjort?

okej, är nog lite blåbär vad gäller sommarexem,
men det ska väl inte hindra från att ni ska kunna ha mycket trevligt tillsammans?

jag menar, det finns ju trots allt många hästar som har det och som lever och är glada ändå, eller har jag fel..?

jag har en shettis med sommarexem, ångrar inte att jag köpte henne men kommer inte att köpa en exemhäst i framtiden... det är mycket jobb att hålla det bra o det är jobbigt för hästen...

Jag köpte en häst i augusti som hade eksem. Han hade kliat av sig det mesta av manen och hade två fläckar, ca 10cm i diameter, en på var sida om manken som var hårlösa och skorviga. Det var inte gjort nåt åt eksemen på hela sommaren å jag ser det som så att det behöver ju inte ens vara nåt som kommer tillbaka nästa sommar, jag hade varit mer tveksam OM det var ordentligt skött och ändå så pass mycket problem. Jag tycker inte att du ska avstå köp pga av det när det dessutom har blivit så gott som bra.

Jag hade inte köpt. Jag har aldrig haft någon äkta eksemhäst, men en otroligt insektskänslig. Blev lite samma 'slutresultat' med att springa och ta in/ut, eksemtäcke, smörjor och tvätt osv. Och dels är det alldeles för mycket 'jobb' och ffa för mycket ångest, endera över att hästen står inne 'längre/mer än den behöver för inskterna' pga arbetstider etc, eller för den går ute fast den borde stå inne pga arbetstider etc. Och så det lidande det faktiskt innebär för dem.

Jag skulle inte göra mig av med en häst för den fick eksem, men jag skulle aldrig 'köpa på mig' det. Ens om det var lindrigt, för det som är lindrigt nu, kan ju tyvärr vara måttligt eller till och med svårt om X år. Eller redan nästa sommar, det kan variera VÄLDIGT beroende på var hästen bor. Och en eksemhäst kan bli 'bra' (=symptomfri) av att flytta. Medan en 'frisk' (=symptomfri) kan få ordentliga besvär av att flytta.

Så tyvärr, jag skulle inte köpa. Men till syvene och sist är det du som måste bestämma. Men sätt dig in i vad det innebär att ha en eksemhäst, med ordentligt eksem, och fundera på om du är beredd att ta det jobbet etc, och hur lätt/svårt du skulle ha att hitta en likvärdig häst utan eksem, och avgör utefter det?

Jag håller med Orkan , hade som sagt varit mer orolig om dom hade gjort ngt åt de å ändå haft de problemen !

det borde väl inte hindra dig för att köpa en bra och trevlig häst som du verkligen har fallit för!!!
det går ju att bewhandla men du får lägga ner en del jobb,och börja tidigt.
lycka till och hoppas du och nya hästen får mycket glädje tillsammans!!!!:rofl:

Tack alla.. fortfarande lite förvirrad men som jag skrev tidigare så tycker jag verkligen om hästen och är rädd att jag ångrar mig om jag inte chansar. Han kan ju faktiskt bli bra nästa sommar. Oj vad svårt att bestämma:confused:

Finns det någon mer som:d har någon smart tanke
puttar lite

Det där med exem mm är himla svårt, bara du själv som kan avgöra om du är berädd på allt detta extra jobb som kan bli med hästen om han får det väldigt jobbigt på sommaren. Har haft 2 exemhästar själv mkt smöjande och spring in och ut från stallet som Alexandra_W sa. Inget jag själv skulle köpa idag. Men det måste du själv avgöra som sagt va.
Lycka till med ditt val av häst;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 750
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden...
Svar
9
· Visningar
3 219
Senast: niardasp
·
S
Hästvård Tittar på ny häst (halvblosd valack 3 år) och har hittat en som jag verkligen tycker om.:love: Rör sig trevligt underbart psyke och bra...
Svar
6
· Visningar
898
Senast: Ninis
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka