Vad skor ni eran hopphäst med?

A

Adielsson

Jag har blivit lite nyfiken pà vad man faktiskt skor sina hopphästar med.
Jag bor i Frankrike nu och har precis börjat ta han om min pojkväns hopphäst.
Hon har haft tunga järnskor med silikon sula i över 3 àr nu, och hon är 9 àr i àr.
Jag finner det lite lustigt dà jag (innom travsporten) har blivit lärd att man skall unvika att ha sulor pà sin häst under längre perioder, för att det skadar stràlen vilket i sin tur skadar blodcirkulationen i benen för hästen, vilket jag ocksà upplever att det gör dà hon börjar bli svullen i frambenen.

Jag hamnade igàr i en evigtgàende diskussion med tränaren om att man inte kan tävla utan sulor pà sin häst. Vilket jag är bombsäker pà är en lögn.
Jag hade aldrig sulor pà min ponny vid hopptävling och ingen hopphäst jag har tagit hand om tidigare har behövt ha det.

Rätta mig om jag har fel. Jag vill gärna ha allas àsikter om saken. Om det är sà att nàgon tycker att det är fantastiskt bra med sula.. Förklara!

Sv: Vad skor ni eran hopphäst med?

Det är svårt att ge ett generellt svar på "sulfrågan" som sådan. Jag har skott hästar med sula som verkligen behövt det år efter år utan att de lidit av det. En förutsättning är att man gör ett bra underarbete, rensar strålfåror mm mm. Så om de behöver det så kan man ha sulor på dem länge.
Men.. Jag har förstått att i en del europeiska länder lägger man sulor generellt på tävlande hopphästar. Är man t ex på en hovslagarclinic med tyska hovslagare så kan man ge sig den på att nånstans så slänger de på nån Luwex-sula.
Vad din pojkväns häst behöver är ju svårt att veta när man inte sett den. Är det mycket fullblod i den kan den kanske vara tunn i sulan. Kanske därför hovslagaren lagt på den. Det kan kanske bli svårt för dig att få honom att sko den utan sula nästa gång, men du ska nog försöka få hjovslagaren att förklara varför den är skodd med sula. Är det av en specifik anledning eller bara för att tränaren låter alla sina hästar skos så. Kanske hästarna går på ett stenigt underlag som gör att de får ont mm mm

Jag har pratat med hovslagaren och han vet inte varför hon har sula. Och tränaren säger att alla hästar m tävlar hoppning för hans stall skall ha sulor pà sig, och sà var det slut pà den diskussionen.
Jag tycker att han är sà löjlig när han inte kan förklara varför det är sà.
Och jag har svàrt att tänka mig att 25 hästar och ponnyer i ett stall alla behöver en sula när de tävlar.
Han säger att alla innom hoppningen har det, dà sa jag att jag inte har sett en enda i sverige med det, dock är jag säker pà att det finns, men det är inte sà vanligt.
Dà försvarade han sig med att det är i sverige det.
Men tävlingarna är ju desamma. Sà jag förstàr inte riktigt varför det skulle vara sà att alla frankska hopphästar behöver en sula..

Och jag kan anta att hovslagaren har gjort ett bra jobb om hon redan har klarat 3 àr med sulor non stop.
Men han säger själv att stràlarna börjar bli dàliga, och jag kan tänka mig att det är däför hon börjar svullna upp i benen.

Ute på kontinenten är det inte ovanligt att man tävlar på underlag som är väldigt hårt. För att undvika förslitningsskador på hästarna som kommer vid hårda landningar har man i det stallet du befinner dig i löst det problemet med att sätta på sulor för att ta stötdämpningen.

Kan bara svara utifrån den utbildning och de erfarenheter jag har men. Ibland kan sula behövas men är hästens hovar i bra skick ska det inte behövas. Alltså jag skulle fundera på VARFÖR hästen måste ha sulor och VARFÖR den inte kan vara utan...
Är det så att den är så pass sulöm och har dålig hovkvalité att den annars blir halt eller i närheten av halt skulle jag fundera på en rehabiliterings period av hästen (då jag anser att starka hovar är ett måste för en väl fungerande häst) sen kanske inte detta är aktuellt om hästen tävlas aktivt och en kan ha en "vilo, rehab" period.

Var med om ett fullblods sto som kom för semin med limmade hovar för att kunna skos, kunde inte gå barfota enligt ägaren. Tappade skorna snabbt och ingen hovslagare som kunde lappa ihop hästens hovar fanns till hands pga sommar semester. Jag verkade hästen och släppte henne på gräs. Hon var ordentligt halt till en början och fick lite smärtstillande, efter bara ett par dagar var hon haltfri i skritt på gräs och efter ytterligare en tid haltfri på alla underlag. Behöver nu aldrig mer skor.

Men sen som Ramona säger "hårda underlag" då kan det krävas sula. Jag skulle iaf fundera på om hästen alltid behöver sula under alla omständigheter och om inte skulle jag fimpa dom direkt!

(Kändes som att det blev super rörigt, det jag vill säga är iaf att jag tycker att så lite som möjligt på hästens hovar är bäst om det inte är absolut nödvändigt. )

Den stötdämpande effekten av en sula mellan sko och hov är försumbar. den skyddande effekten vid ett t ex ojämnt underlag för en häst som är känslig är något helt annat. Har varit med om att hovledsömma hästar mått bra av t ex equi-pak på framhovarna.
En bra grundregel brukar generellt vara annars att folk som inte kan förklara sina ståndpunkter med andra argument än t ex " alla gör det" , behöver man inte lyssna på. Be hovslagaren sko din häst utan sula, se till att han inte verkar den för hårt bara....mitt tips

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka