Vad skiljer en Islandssadel från en "vanlig"sadel???

S

stall_tarv

Dum fråga men vad är det för skillnad på en Islandsadel och tex Dressyrsadel??
Bommen,formen,sitsen????
Nyfiken:confused:
 
Sv: Vad skiljer en Islandssadel från en "vanlig"sadel???

ok....men har hittat en sadel, som är läskigt lik en "vanlig"engelsk dressyrsadel.....
men ok då antar jag att alla Islandshästssadlar är uppbyggda på ett annorlunda sätt?!
Man kan alltså inte rida en islänning i en "vanlig"engelsk sadel???
Blir alla hjälper felaktiga då??
 
Sv: Vad skiljer en Islandssadel från en "vanlig"sadel???

Klart du kan rida en islänning i en vanlig dressyrsadel, vet många som har dressyrsadlar till sina islandshästar!
 
Sv: Vad skiljer en Islandssadel från en "vanlig"sadel???

Det allra viktigaste med islandshästsadlar är att de är gjorda för att passa islandshästar:D
En vanlig storhästsadel är ofta för lång för en isis, samt anpassad för en häst med mycket manke, vilket inte alla isisar har. En ponnysadel skulle kanske passa en smal isis, men de flesta isisryttare skulle nog få problem med att få ner rumpan i dem:o
Alltså: kombinationen stor ryttare-liten häst kräver en speciell sadel.
Dessutom är det viktigt med bogfrihet när man ska tölta, så de flesta isissadlar är skurna på ett sätt som passar för att rida just tölt.
 
Sv: Vad skiljer en Islandssadel från en "vanlig"sadel???

Det är ju inte heller så att tyngdpunkten ligger längre bak på dagens islandssadlar, för var det säkert så. Det viktiga är att hästen får en sadel som passar, sen kvittar det faktiskt vilken typ eller vad den heter.
 
Sv: Vad skiljer en Islandssadel från en "vanlig"sadel???

Jag har en vanlig dressyrsadel till min islänning, de säljs ganska mycket av just denna sorten Spirit till islänningar. Den gamla typen av sadel till islandshäst är ju ganska förskräcklig egentligen, låång som ett ösregn och inga knästöd och du satt och åkte kana runt i dessa. Tur att utvecklingen går framåt ;)
 
Sv: Vad skiljer en Islandssadel från en "vanlig"sadel???

Jag står just i begrepp att köpa Islänning. Om jag till att börja med använder någon av mina gamla allroundsadlar alt. westensadel, tills jag köpt islandssadel. Har det någon betydelse? Om man tänker på att inte sadla för långt fram så man låser bogarna?
 
Sv: Vad skiljer en Islandssadel från en "vanlig"sadel???

tänk bara på att kolla om sadeln är tillräckligt vid till en islänning.
westernsadlar är oftast för stora och klumpiga, westernsadel till arab kanske kunde passa.
att råka ha en sadel hemma som passar en ny hästras kan bli svårt.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 672
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen...
Svar
13
· Visningar
1 817
Senast: hejmanna
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 538
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp