Vad skall man tänka på efter kraftig blodförlust?

Inna

Trådstartare
Min grabb råkade ut för en olycka i förrgår och förlorade mkt blod. Han har efter att ha fått 5 l dropp hämtat sig och är ok, men är förstås mkt trött. Det jag funderar på är hur man på bästa sätt underlättar för honom att komma i form igen..

Människor brukar ju få järntillskott, men hur gör man med hästar?

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Mvh
Inna

Sv: Vad skall man tänka på efter kraftig blodförlust?

Jag skulle ge järntillskott och proteinrikt grovfoder då man förutom järnet förlorar mkt äggvita vid blodförlust. Jag skulle välja grovfoder form av protein i första hand för att undvika att störa den för rehabiliteringen viktiga grovtarmsbakteriefloran. Doseringen av järnet skulle jag kolla med beh vet. HH

Tackar för svaret:-)

Protein tänkte jag inte på, men det är ju klart att det behövs.. Blir till att åka och köpa hackad luzern då.

Skall prata med vet om en eller två dagar igen och passar på att kolla om järntillskott då.

Det finns koppar/järntillskott att köpa på Granngården, jag ger min pålle det efter att han haft infektion, via blodprov konstaterades att han hade något lågt järnvärde, för att hjälpa honom på traven tillskottsfodrar jag med koppar/järn i två månader för att sedan göra nytt blodprov.

Ok, tack.. Skall kolla upp det. Vet du om det är någon speciell anledning som gör att man ger koppar samtidigt?

Men "lille" vännen!
Får hoppas att han repar sig snart oc blir piggelin igen.

//kristel, orolig :crazy:

Nämen! :( Vad hände?
Instämmer i Kristels inlägg och hoppas han repar sig snart.

Vet inte vad man kan göra för att underlätta med blodkroppsnybildning, står helt still i huvudet för stunden.

Ge ej vitlök, det har visat sig i vissa studier att det kan ge hemo-brist.

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Separera med barn
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur