Vad skall man lägga på detta spektaklet?

Donnaline

Trådstartare
Jag sitter och lurar på vem jag skall betäcka mitt ena sto med? Hon är av rasen wielkopolska fast halv appaloosa. Extremt sött sto som är snäll att ha att göra med fast det är inte alltid socker när man rider(dock bara ordentligt riden i 3 månader hos mig). Mycket egna åsikter i ridningen men ändå gillar att arbeta. Hanteringsbiten är en dröm. Då är hon mer som en hund. Väldigt personlig och hänger alltid över staketet i hagen när någon grejar i trägården och vill vara med. Jag uppfattar henne som väldigt läraktig och smart.

Hennes negativa saker är att hon hänger lite i framknäna men annars bra benställning. Något kort i rocken. Ser ute lite som hästarna på målningarna från engelska jaktmålningar från förr.

Vill hitta en hingst som har en bra inställning till hinder och hoppar bra, storgalopperande utan att vara för tung.
Målet är att få fram en trevlig allroundhäst till mig själv i framtiden.

Tacksam för förslag.

Film från första löshoppningen och typ 8e gången vi guppar omkring i paddocken.

http://youtu.be/iP6nGUxiiEI

http://youtu.be/JaOsZ4LiBFg

Sv: Vad skall man lägga på detta spektaklet?

Köp dig ett föl eller en unghäst med de egenskaper du vill ha istället. Det är ju köparens marknad så det finns många bra unghästar till bra pris.

Köp dig ett föl eller en unghäst med de egenskaper du vill ha istället. Det är ju köparens marknad så det finns många bra unghästar till bra pris.

Hade jag varit intresserad av det hade jag gjort det. Nu är det så att jag vill ta ett föl på mitt sto. Jag har möjlighet att göra det och letar därför efter en bra hingst. Tänkte därför om någon hade något tips?

Får erkänna att jag var rätt så negativ till ditt sto först. Jäkla blandning. Men kollade trots allt filmen. O måste säga att den hoppar ju ganska trevligt :)

Ska du ha den som ridhäst, lättare klasser och ha ett bra temperament, så skulle jag kika på väl beprövade hingstar. Finns ju många som anses va omoderna, men som man vet vad dom överlag ger för avkommor.

Jag skulle rekommendera dej att titta på Last Liberty, Nobel, kanske Belamour (visserligen dressyrhingst, men passar dina kriterier) eller kanske helt enkelt kolla nått annat förbund :) din häst är ju inte bunden till ASVH, så kika runt o se om du hittar nått roligt, kanske fredriksborgare i danmark, Tori, eller nått liknande... :)

Feliciano eller Hip Hop :) Speciellt Hip Hop brukar ge relativt enkla avkommor med bra galopp och hoppning. Ibland lite små dock

Hej! Va lite av samma åsikt som luchador, en jäkla blandning men hoppar bra och trevlig allraund. Helt beroende på vad du vill lägga i pengar på betäckningen men jag har två förslag som jag tror skulle kunna passa, Briar som ju är en dressyr hingst men som har ännu högre blup i hoppning, har gett många bra hopphästar men även bra gång och ridbarhet, ett beprövat kort. Cohiba är mitt andra förslag, något billigare tror jag men sedan är där ju inga äldre avkommor men de avkommor jag har sett har varit väldigt snygga och rör sig superfint. Har fått mycket bra omdömmen på fölvisningarna i år och han själv hoppar grymt. Cohibas pappa Chacco Blue (Chambertin-Contender) är super fin och har gett mycket bra hästar. Jag har själv betäckt mitt sto i år men jag ska ha en ren hoppavkomma är tanken så jag testade ett nytt kort Quality Time. Spännande tider som väntar :) Berätta gärna vad du kommer fram till sedan. Lycka till!

Hej! Va lite av samma åsikt som luchador, en jäkla blandning men hoppar bra och trevlig allraund. Helt beroende på vad du vill lägga i pengar på betäckningen men jag har två förslag som jag tror skulle kunna passa, Briar som ju är en dressyr hingst men som har ännu högre blup i hoppning, har gett många bra hopphästar men även bra gång och ridbarhet, ett beprövat kort. Cohiba är mitt andra förslag, något billigare tror jag men sedan är där ju inga äldre avkommor men de avkommor jag har sett har varit väldigt snygga och rör sig superfint. Har fått mycket bra omdömmen på fölvisningarna i år och han själv hoppar grymt. Cohibas pappa Chacco Blue (Chambertin-Contender) är super fin och har gett mycket bra hästar. Jag har själv betäckt mitt sto i år men jag ska ha en ren hoppavkomma är tanken så jag testade ett nytt kort Quality Time. Spännande tider som väntar :) Berätta gärna vad du kommer fram till sedan. Lycka till!

Briar lämnar bra ja. Om man slipper hantera dom. För han lämnar ju världens taskigaste temperament. Har inte träffat en enda Briar avkomma som jag ens skulle vilja ha stående i mitt stall. Visst, smaksak, men enligt mig, avskyvärda i temperamentet.

Briar lämnar bra ja. Om man slipper hantera dom. För han lämnar ju världens taskigaste temperament. Har inte träffat en enda Briar avkomma som jag ens skulle vilja ha stående i mitt stall. Visst, smaksak, men enligt mig, avskyvärda i temperamentet.

Då har du inte träffa min. En av de allra behagligaste hästar jag har fött upp. Helt okomplicerad stabil och klok, trots en ren fullblodsmamma som inte var det allra enklaste att hantera som ung.
En riktig pärla är min dam efter Briar med andra ord.

Hon är ju jättesöt och charmig!!

Har inga namnförslag, men kanske nåt lite grövre, med mycket man och SVANS??

Lycka till!!!

Jag skulle vilja se de avkommornas möderne för jag har då inte stött på annat än mycket trevliga Briar-avkommor.

För övrigt tycker jag att man ska tänka på att stoet präglar sitt föl. Hennes temperament är bra mycket viktigare än hingstens.

Jag har hittat en hingst jag bara föll för! Diabeau e Clinton ue Skippy II. Bara så fin!!!! Även Zorro föll mig i smaken.

En tjej som tränar i samma grupp som mig, har ett sto efter Hip Hop. Hoppar grymt bra men tycker att dom flesta hip hop hästarna är ledsamma och inte alltid 100 i exteriören. (Min egna åsikt).

Haha! Det är aldrig någon som har kommenterat hennes man och svans innan...... Detta får jag höra varje vecka!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka