Vad skall man göra? *långt, måste få skriva*

Å

Åska

Min häst är sjuk, riktigt sjuk...

Det började med ehrlichia förra sommaren, blev behandlad och frisk. Nu i början på sommaren så började han med några skumma kast med huvudet. Dessa har nu utvecklats med rasade fart så jag kan nu inte ens ha hästen uppbunden i gången. Vet. tror att det är en nerv eller hjärnskada, lite svårt att kontrollera då jag inte kan åka till djursjukhus med honom då han med sina huvudkast skulle slå sig sönder och samman inne i en hästtransport. En behandlingsomgång för ehrlicia har inte gjort någon effekt ( hade en titer på 1:640).
Hästen har även fått synförändringar så att han har ungefär 3/4 syn på ena ögat och 1/2 syn på andra. Detta gör att han inte ser/hittar i mörker.

Jaha, tänkte jag. Inte mer att göra här inte, så vet. och jag beslutade att han skulle få somna in. MEN..inte får han de inte för försäkringsbolaget. Det är inte riktigt klargjort om han kan användas som ridhäst anser de, trots att vet. rek. avlivning.

Igår trillade min häst omkull i hagen pga av sina huvudkast, fick ett stort sår på läppen och underkäken samt blev halt VB. 2 grader i vanlig trav och 4 grader :eek: efter böjprov. Så nu står han inne i sin box, slänger med huvudet, stödjer inte på VB och mår bara skit.

Jag bryter ihop! Om jag bara kunde få ta hans smärta. Fy fan för mitt försäkringsbolag! :cry: :mad:

Sv: Vad skall man göra? *långt, måste få skriva*

Men gud, vad fruktansvärt.. Lider med dig. Om du känner helt bestämt att avlivning är det enda alternativet så tycker jag att du skall höra dig för med vet om h*n inte kan bestämma att det av djurskyddsskäl inte är ok att låta hästen leva tills försäkringsbolaget bestämt sig.. Om vet beslutar det tror jag inte att försäkringsbolaget kan krångla.

Hoppas att det löser sig för er..

Vet. rek. avlivning sist han var ute. Han tyckte då att hästen var på tok för risig för en transport och vistelse på djursjukhus. Nu är hästen 10 ggr värre. Vet. skrev nu idag att hästen skall dömas ut snarast.

Det var precis såhär jag inte ville att det skulle bli! Jag ville att han skulle få somna in innan han blev så dålig så han började lida, vilket är vad han gör nu. Min vet. skall prata med bolagets vet. imorgon hoppas att de är på samma bana...
Har god lust att anmäla bolaget för djurplågeri om de inte går med på detta! :devil:

Vilket jäkla sätt av f-bolaget.
Men frågan är nog om jag inte skulle ha avlivat iaf och struntat i f-bolaget.

Skit försäkringsbolaget och avliva. Pengarna du förlorar spelar ingen roll i det här sammanhanget - hästen lider för mycket.

Filma hästen och avliva omgående. Med filmen och veterinären bakom dig kan du ta kamp med försäkringbolaget i efterhand om du känner att du vill/måste få ut pengarna, men låt inte hästen lida mer.

MVH/

Här fäljer en liten uppdatering:

Vet fick komma ut igår och ge smärtstillande (butta) för att hästen höll på att trilla omkull, bakdelen styrde inte överhuvudtaget och han hade ont. Han fick butta av mig i morse med. Min vet. pratar med Bolagets vet. nu. Igår var han så arg att han sa att denna hästen skall få somna in imorgon (läs idag).

Känns hemskt att säga men jag hoppas verkligen det. Detta är en ohållbar situation.... :cry:

Så nu står min häst på tre ben och kastar med huvudet med ett drömmande uttryck i ögonen.

Va fan! Blir så arg när jag hör sånt! Här betalar man dyra pengar i försäkring, men har man en häst som är så dålig som din då borde det väl inte vara någon tvekan om att försäkringsbolaget ska gå med på avlivning. De kan ju inte kräva att han ska vara nerdrogad resten av livet. Går det inte att tvinga dem att komma ut/rekommendera någon veterinär vars rekommendationer de följer???

Jag hoppas verkligen att vi inte har samma bolag!

Anmäl och skicka in film till plus! så att andra hästägare kan undvika dem.

Att de inte följer min veterinärs rek. kan jag inte fatta. Är även i kontakt med mitt agria ombud. Denne blev bra lack när jag beskrev läget och sa att det här kan inte vara sant. Det måste ha blivit ett missförstånd. Jo...det kan man hoppas...för deras skull... :devil:

sissu skrev:
Filma hästen och avliva omgående. Med filmen och veterinären bakom dig kan du ta kamp med försäkringbolaget i efterhand om du känner att du vill/måste få ut pengarna, men låt inte hästen lida mer.

MVH/

Förlåt men... HUR I HELVETE tänker du som inte avlivar hästen IDAG!?

Hej Tassetass,

Jag fick mitt nekande på livskadeanmälan i fredags eftermiddag. Då hade alla på Bolaget gått hem för veckan. Pratade dock med min vet. som sa att han skulle hugga tag i detta så fort det går ( ibörjan på veckan). På söndagkvällen trillar hästen omkull i hagen, det blir sår på huvudet och en viss stelhet i VB. Jag ringer vet. och vi avvaktar till morgonen. På morgonen har stelheten övergått i 2 gradig hälta, 4 grader efter böjprov. Vet. försöker få tag på Bolagets vet. Hästen blev igår kväll sämre och fick smärtstillande. Bolagets vet. dök upp på jobbet nu för en halvtimme sen så nu sitter jag och väntar på att min vet skall höra av sig.

Jag och min vet har skött detta så snabbt som möjligt och för tillfället så har hästen inte ont i varje fall. Vi jobbar båda för att han skall få somna ASAP.

Men vad har man försäkringsbolag till egentligen? Jag har betalat in pengar till dem för denna häst i nio år och nu kan de inte hjälpa mig för att...ja varför vet jag faktiskt inte...(antagligen för att de är lite dumma i huvudet?)

Åska skrev:
Hej Tassetass,

Jag fick mitt nekande på livskadeanmälan i fredags eftermiddag. Då hade alla på Bolaget gått hem för veckan. Pratade dock med min vet. som sa att han skulle hugga tag i detta så fort det går ( ibörjan på veckan). På söndagkvällen trillar hästen omkull i hagen, det blir sår på huvudet och en viss stelhet i VB. Jag ringer vet. och vi avvaktar till morgonen. På morgonen har stelheten övergått i 2 gradig hälta, 4 grader efter böjprov. Vet. försöker få tag på Bolagets vet. Hästen blev igår kväll sämre och fick smärtstillande. Bolagets vet. dök upp på jobbet nu för en halvtimme sen så nu sitter jag och väntar på att min vet skall höra av sig.

Jag och min vet har skött detta så snabbt som möjligt och för tillfället så har hästen inte ont i varje fall. Vi jobbar båda för att han skall få somna ASAP.

Men vad har man försäkringsbolag till egentligen? Jag har betalat in pengar till dem för denna häst i nio år och nu kan de inte hjälpa mig för att...ja varför vet jag faktiskt inte...(antagligen för att de är lite dumma i huvudet?)

Jag förstår att du är arg på försäkringsbolaget, men förstår samtidigt inte hur du kan tänka på det nu...

Pratade med min vet. nu.

Mitt bolag ersätter inte neurlogiska skador( osäker på stavning). Men vi tar det på alla gånger han har trillat omkull.
Han får somna in nu om ett par timmar....

Lider med dig, men så skönt att det äntligen kommer till ett slut. Tänker på er.

Åska skrev:
Pratade med min vet. nu.

Mitt bolag ersätter inte neurlogiska skador( osäker på stavning). Men vi tar det på alla gånger han har trillat omkull.
Han får somna in nu om ett par timmar....

Skönt att det är klart nu.

Tänker på er!!

*kram*

Skitförsäkringar *grinig*
Som om du inte har nog med att din vän försvinner.. du ska måsta bråka också.
Helt obegripligt!

En bamsekram kommer på stört!

Vilken försäkringsform har du fullständig eller begränsad (A1 el A2)?
PL

Hej,

Jag har (eller hade) en fullständigt försäkring på honom. Vet inte om jag i dagsläget får ut mina pengar. Känns som det kvittar, nu lider inte min gamle man något mer, det är huvudsaken.
Nu är det bara att bryta ihop och ta nya tag.

Tack för alla kramar! De har behövts!!

Lider med dig. Det är som att förlora en familjemedlem. Men du har definitivt gjort det rätta och han har det säkert jättebra nu!
De som däremot skulle ha en rak j-la höger är ju försäkringsbolaget!!! Rek. en vet. avlivning så (enligt mig) bör försäkringsbolaget gå med på det åtminstone efter dina beskrivningar av hur hästen mådde. Just nu förstår jag inte alls hur de kunde dra ut på det såhär!
Många kramar till dig, Åska!
//Z

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 264
Senast: fruxolisa
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 209
Senast: Meggan
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 038
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Sitter här hemma med ett dilemma som jag inte vet varken ut eller in på nu. Har funderat och funderat och kommer inte fram till något...
Svar
3
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka