E
Eeiram
Hej!
Vi har just släppt ut hästarna på "för-bete", det vill säga ett mindre bete för att vänja dem vid gräsätning innan de skall ut på sommarbetet. Problemet är att jag inte vet hur jag skall ändra foderstaten nu när de äter gräs på dagarna.
Hästen i fråga är under igångsättning efter en senskada så hon får än så länge bara skrittas med lite trav, med andra ord ingen hård träning. Hon är normalfödd men lite rund om magen. Helst vill jag att magen skall bli lite mindre innan sommarbetet men det är svårt då jag inte får rida speciellt "hårt" med henne.
Hästen är ett 17-årigt varmblodssto, cirka 550 kg. Normalfödd. motioneras i genomsnitt 40-50 minuter per dag.
Hon har under de senaste månaderna fått:
6 kg hö
2 kg lusern hackat strå
0,8 kg KRAFFT Protein
50 g KRAFFT Miner blå
Grovfoderanalys:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans
Från och med nu skall hon bara få 4 kg hö (varav 3 kg ges i hagen som hon delar med två andra hästar) och 2 kg lusern, resten äter de gräs. Men hur skall jag vet hur mycket annat kraftfoder som behövs för att väga upp smrp i förhållande till MJ?
Mycket tacksam för svar!
Mvh Marie
Vi har just släppt ut hästarna på "för-bete", det vill säga ett mindre bete för att vänja dem vid gräsätning innan de skall ut på sommarbetet. Problemet är att jag inte vet hur jag skall ändra foderstaten nu när de äter gräs på dagarna.
Hästen i fråga är under igångsättning efter en senskada så hon får än så länge bara skrittas med lite trav, med andra ord ingen hård träning. Hon är normalfödd men lite rund om magen. Helst vill jag att magen skall bli lite mindre innan sommarbetet men det är svårt då jag inte får rida speciellt "hårt" med henne.
Hästen är ett 17-årigt varmblodssto, cirka 550 kg. Normalfödd. motioneras i genomsnitt 40-50 minuter per dag.
Hon har under de senaste månaderna fått:
6 kg hö
2 kg lusern hackat strå
0,8 kg KRAFFT Protein
50 g KRAFFT Miner blå
Grovfoderanalys:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans
Från och med nu skall hon bara få 4 kg hö (varav 3 kg ges i hagen som hon delar med två andra hästar) och 2 kg lusern, resten äter de gräs. Men hur skall jag vet hur mycket annat kraftfoder som behövs för att väga upp smrp i förhållande till MJ?
Mycket tacksam för svar!
Mvh Marie