Vad ska vi ha för bil?!

YaHilweh

Trådstartare
Vi har idag en Passat fsi 4 motion och en Nissan qashqai.
Vi älskar passaten men den drar lite för mycket som pendlarbil och långkörningar. Nissan är i minsta laget för vår familj, skön att köra men egentligen är motorn lite för svag för att va en bra bil, på landet där vi bor. Hade vi borr kvar i stan hade det inte funnits något bättre.

Vi har för dagen en 1.5åring och en hund i bc storlek. Anledningen till att vi behöver byta upp oss är att vi kommer skaffa en hund till, för att den vi har ska må bra. Samt att inom något år är planen ett syskon. Och vi kommer aldrig få plats med hundbur för 2 hundar, 2 barn och eventuellt en barnvagn.
Idag har vi nästan aldrig vagnen med, då lill-tjejen är fly förbannad om man försöker ha ned henne i vagnen :p

Vad har ni för bilar?
Hur löser ni det?

Våra krav för ny bil (Nissan kommer bytas i höst, passaten byts när tillfälle ges). Diesel, dragkrok och säker.

Vi har idag en Passat fsi 4 motion och en Nissan qashqai.
Vi älskar passaten men den drar lite för mycket som pendlarbil och långkörningar. Nissan är i minsta laget för vår familj, skön att köra men egentligen är motorn lite för svag för att va en bra bil, på landet där vi bor. Hade vi borr kvar i stan hade det inte funnits något bättre.

Vi har för dagen en 1.5åring och en hund i bc storlek. Anledningen till att vi behöver byta upp oss är att vi kommer skaffa en hund till, för att den vi har ska må bra. Samt att inom något år är planen ett syskon. Och vi kommer aldrig få plats med hundbur för 2 hundar, 2 barn och eventuellt en barnvagn.
Idag har vi nästan aldrig vagnen med, då lill-tjejen är fly förbannad om man försöker ha ned henne i vagnen :p

Vad har ni för bilar?
Hur löser ni det?

Våra krav för ny bil (Nissan kommer bytas i höst, passaten byts när tillfälle ges). Diesel, dragkrok och säker.
Vi är också i bilbytartankar. Vi har 1bebis och 2hundar (labbe och breton=bagaget fullt) Vi har en Mitsubishi outlander idag och den räcker om vi har takbox på. Men den lär bli trång när vi skaffar barn nr 2.

Vi har tittat på VW sharan med 4wd (vi kommer dra husvagn och behöver dragvikten plus att vi bor på landet och kör mycket skitvägar) Kompisarna har en och är väldigt nöjda. Annars får man gå upp på nån minibuss typ Mercedes vito eller liknande och det blir lite väl klumpigt (och dyrt).

Skoda Superb kombi :up:
Vi har TDI (2012) och den drar 0,55 när jag kör som ett svin och 0,48 när jag kör som man ska. Älskar fan den här bilen. Kommer bara byta den mot en likadan, fast nyare.

(Jag har 1 barn, 2 hundar och en bebis i magen. Min man är 1,90 lång och det får plats tre lika stora karlar i baksätet. Larvigt mycket utrymme!)

Vi är också i bilbytartankar. Vi har 1bebis och 2hundar (labbe och breton=bagaget fullt) Vi har en Mitsubishi outlander idag och den räcker om vi har takbox på. Men den lär bli trång när vi skaffar barn nr 2.

Vi har tittat på VW sharan med 4wd (vi kommer dra husvagn och behöver dragvikten plus att vi bor på landet och kör mycket skitvägar) Kompisarna har en och är väldigt nöjda. Annars får man gå upp på nån minibuss typ Mercedes vito eller liknande och det blir lite väl klumpigt (och dyrt).

Vi vill så långt om länge försöka att undvika minibusstänket, så stor familj är det inte. och egentligen är det bara under liggdelsperioden det är bökigt, då den vagnen tar sådan nedrans plats :p

Sharan ska tittas på, den har vi inte ens haft i tanken :D Tack!

Skoda Superb kombi :up:
Vi har TDI (2012) och den drar 0,55 när jag kör som ett svin och 0,48 när jag kör som man ska. Älskar fan den här bilen. Kommer bara byta den mot en likadan, fast nyare.

(Jag har 1 barn, 2 hundar och en bebis i magen. Min man är 1,90 lång och det får plats tre lika stora karlar i baksätet. Larvigt mycket utrymme!)

Den har vi tittat lite på och den är absolut inte borträknad. tror det är något sådant, fast äldre sambons bror har. Ska titta vidare på den. Tack! :D

Vi vill så långt om länge försöka att undvika minibusstänket, så stor familj är det inte. och egentligen är det bara under liggdelsperioden det är bökigt, då den vagnen tar sådan nedrans plats :p

Sharan ska tittas på, den har vi inte ens haft i tanken :D Tack!
Vill inte heller ha minibuss...:cautious: Sharanen är ju en praktisk familjebil om än lite tråkig, men att va fräsigast i världen har jag växt ifrån:laugh:

Finns inget som slår Volvo 245 när det gäller utrymme och servicekostnader. Alla andra 5 dörrars bilar (oavsett tillverkare och modell) efter att 200 serien gick i graven 92 har minst 20% mindre lastutrymme.
Bästa idag (utifrån era behov) torde nog vara en Touran, Sharan eller Audi A6 combi.

Varför inte bara byta till en passat diesel? Sambon körde 70 mil ToR i helgen, vår drog 0.51/milen då. Med vår gamla passat kom jag ToR Flyinge (över 52 mil) på under halv tank. Helt fantastisk bil, var så nöjd med dem förra bilen att vi köpte en exakt likadan men nyare när jag tvingades byta.

Instämmer i förslaget om Passat med annan motor. Min 2012:a med 140 hk diesel drar neråt 0,40(!) ren landsvägskörning och runt 0,50 sammanslaget på normalblandad vardagskörning, dock bara 2wd. Går att komma ner till 0,39 landsväg om man kör litet fokuserat, förra veckan körde jag 100 mil från Halland upp till Västerås t/r och landade på 0,41. Svårslagen pendlarekonomi.

Min Passat från - 07 med 4wd och diesel drar 0,52 på blandad körning vilket jag tycker är ok för en bil i den storleken. Pappas Volvo V70 med 4wd från ungefär samma tidsepok låg också där någonstans. Manuell växellåda och lite koll på ecodriving gör dock underverk för att sänka förbrukningen.

Vi har en passat och en superb. Märks rätt så stor skillnad i storlek även om passaten är stor så känns superben gigantisk. Superben är toppen!

:love:
Finns inget som slår Volvo 245 när det gäller utrymme och servicekostnader. Alla andra 5 dörrars bilar (oavsett tillverkare och modell) efter att 200 serien gick i graven 92 har minst 20% mindre lastutrymme.
Bästa idag (utifrån era behov) torde nog vara en Touran, Sharan eller Audi A6 combi.

Audi A6 har allt annat än bra bagageutrymme för sin storlek, den sneda (snygga och sportiga :cool:) skärningen på luckan stjäl väldigt mkt plats. Vi har en MIM hundbur medium i bagaget till 16kg/40cm hund och för att rymma en vagn, EL citycross, också så får vi antingen
-ta ur buren och ha hunden lös i bagaget bredvid vagnen som med en millimeter när får plats på längden
- ställa chassit på högkant bredvid hundburen och ställa ligg/sittdelen i baksätet.
Just nu lutar det åt det senare för att skona bilen från hundhår och lera plus att hunden älskar sin bur.

Som familjebil med flera barn och hundar skulle A6:an gå bort (tyvärr för annars är den :love:), och skulle jag titta på kombi i hyfsat samma klass så ligger Volvo V70, Mercedes E-klass eller möjligen WW Passat högre på listan.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 015
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Vi har idag en Toyota Avensis som ska bytas ut, men mot vad är ännu oklart och bilmarknaden är en djungel:cautious: Så jag undrar vad...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 074
Fordon Jag behöver byta bil. Om jag inte gör det väldigt väldigt snart kommer det bli akut :cool: Men det är ju så förb. svårt att välja! Så nu...
2
Svar
27
· Visningar
2 316
Senast: golit
·
Övr. Barn Vi har idag en Nissan qashqai som ska bytas ut i höst. Både för att den är liten samt att det är dags. Men vad vill vi ha istället...
2
Svar
36
· Visningar
2 584
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII